حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

در تمدن اسلامی بیماری به این گستردگی وجود ندارد

شناسه : 7205 24 ژانویه 2024 - 21:50 182 بازدید
در تمدن اسلامی بیماری به این گستردگی وجود ندارد
پ
پ

ابن علیان در اجلاسیه جریان های تمدنی در قم :
در تمدن اسلامی بیماری به این گستردگی وجود ندارد.

⚡️موضوع بحث: پیشگیری و درمان بیماری‌های کلیوی

اجلاسیه جریان های تمدنی در قم با تکیه بر تبیین #جامعیت_اسلام برای همه زمان ها برگزار شد
به گزارش مجله طب اسلامی ، ابراهیم ابن علیان در این نشست ضمن هشدار نسبت به افزایش بسیار زیاد بیماری های کلیوی و دیگر بیماری ها به این نکته مهم اشاره کردند که در تمدن اسلامی بیماری به این گستردگی وجود ندارد. همانگونه که مستندات تاریخی نشان میدهد، اطبای خارجی که وارد سرزمین های اسلامی می شدند از نبود بیمار نسبت به کشور خودشان تعجب می کردند.

وی افزود : تا امروز ۵۰ هزار دیالیزی در ایران وجود دارد. تقریبا هر ۱۶۰۰ نفر یک نفر دیالیزی!
طبق آمار وزارت بهداشت، هر دیالیزی سالانه ۱ میلیارد تومان هزینه این بیماری می‌کند. تا سال ۱۴۰۷ این بیماری دوبرابر خواهد شد. علاوه بر آن دیالیز موجب از کار افتادگی شخص می شود.

به گزارش مجله طب اسلامی ، ابن علیان در پاسخ به این سوال که آیا در طب اسلامی برای بیماری های کلیه تدابیر پیشگیری و درمان موثر وجود دارد؟ ادامه داد: قطعا! همانطور که برای دیگر بیماری ها وجود دارد.

ابن علیان اظهار داشت در بحث کلیه فقط بیماران دیالیزی مطرح نیستند و ضعف کلیه در سطوح مختلف باعث ایجاد بیماری‌هایی نظیر: افزایش سودا و بلغم ناصالح،‌ روماتیسم،نقرس، بیماری دیابت و فشار خون و … می شود.

استاد ابراهیم ابن علیان پژوهشگر طب اسلامی

استاد ابراهیم ابن علیان پژوهشگر طب اسلامی

ایشان در ادامه به برخی راهکار های مهم طبی و تمدنی در حوزه پیشگیری از بیماری های کلیوی اشاره کردند. از جمله :

۱٫ حبس ادرار در طب اسلامی نهی شده است و عامل مشکلات کلیوی است لذا ساخت بیشتر سرویس های بهداشتی در سطح شهر ها و باز بودن سرویس های مساجد و پارک ها جهت جلو گیری از بیماری های کلیوی نقش مهمی دارد.
روایت عدم حبس ادرار را به عنوان یکی از ۴ اصل بی‌نیازی از طبیب معرفی میکند.

۲٫ همچنین ایشان به عدم نوشیدن بی‌رویه آب به عنوان تضعیف کننده .وسرد کننده کلیه اشاره کردند و افزودند تکرر ادرار و شب ادراری که از علائم سردی کلیه است بیشتر در کسانی بروز میکند که عطش دارند و آب زیادی میل می کنند،
ابن علیان افزود حتی مصرف گردو در طب اسلامی زمان بندی دارد و مصرفش در تابستان نهی اما در زمستان توصیه شده و برای کلیه مفید است. بنابرین اگر برای همه فصول و همه مردم یک نسخه واحد دادیم مثلا نوشیدن هشت لیوان آب در روز، این بحث علمی نیست.

۳٫مصرف سنجد به عنوان داروی مجرب دیگر در طب اسلامی و ترویج کاشت درخت سنجد به جای درختان غیر مثمر نیز مورد توجه این کارشناس طب اسلامی قرار گرفت (بدون نیاز به آب زیاد و کاشت آسان) و…

۴٫ آموزش و ترویج مصرف زردک (هویج ایرانی ) که دیگر داروی گرم کننده کلیه در طب اسلامی است. وی اشاره کرد اگر خانه ها دارواسعه و حیاط دار باشد مردم میتوانند آنچه که ضروری سلامت خودشان هست را در باغچه طیبات خانه خود داشته باشند.

این کارشناس طب اسلامی در ادامه افزود: مباحث تمدنی مثل زنجیر به هم پیوسته هستند بنابرین برای پیشگیری ساختاری از بیماری های باید به مباحث شهرسازی اسلامی ،معماری اسلامی ، اصلاح کشاورزی ، اصلاح متون آموزشی و… نیز توجه شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen