حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

خمیردندان‌های شیمیایی، مفید یا مضر؟!

شناسه : 6904 14 فوریه 2024 - 11:40 160 بازدید
خمیردندان‌های شیمیایی، مفید یا مضر؟!
پ
پ

ابداع خمیردندان با فرمول شیمیایی فعلی، قدمت زیادی ندارد و در نهایت به صد و پنجاه سال پیش برمی‌گردد. اولین خمیردندان‌ها مثل بسیاری از محصولات دارویی و بهداشتی، توسط شرکت‌های تجاری ساخته شد و بعد با انجام پژوهش‌های علمی سفارشی، پشتیبانی علمی گردید!

امروزه مردم آنقدر به استفاده از خمیردندان عادت کرده‌اند که اصلاً مسواک زدن بدون خمیردندان برای خیلی از افراد معنایی ندارد!

در خمیر دندان‌های امروزی ده ها ماده شیمیایی وجود دارد که اکثر آن‌ها سمی و مضر هستند.

بعضی از این مواد عبارتند از:

۱ – تری کلوزان (Triclosan )

به عنوان ماده ضد باکتری و ضد التهاب لثه به خمیردندان اضافه می‌شود.

❌ مضرات:

📍 تغییر شکل استخوان‌ها

📍 اختلال در ارتباطات سلولی در مغز

📍 اختلال در کارکرد غدد

✍اختلال غدد ممکن است موجب برخی بیماری‌ها مانند انواع سرطان‌ها، بلوغ زودرس و … شوند.

سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) در سال ۲۰۱۷ استفاده از تری کلوزان در محصولات شوینده بهداشتی را ممنوع اعلام کرده است.

تری کلوزان یا TCS در دهه ۱۹۶۰ میلادی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این ماده هیچ مزیت خاصی برای مصرف کننده نداشته و ریسک مقاومت آنتی میکروبیال در بدن را افزایش می­دهد. سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) در سال ۲۰۱۷ استفاده از تری کلوزان در محصولات شوینده بهداشتی را ممنوع اعلام کرده است.

۲- سدیم لاوریل سولفات Sodium Lauryl sulfate (SLS)

 این ماده به عنوان کف کننده در خمیر دندان بکار می‌رود.

❌ مضرات:

📍 صدمه به پرزهای چشائی روی زبان

📍 بوجود آمدن آفت‌های دهانی

📍ایجاد التهاب پوستی

۳- شیرین کننده‌های مصنوعی

آسپارتام به عنوان شیرین‌کننده‌ به خمیردندان اضافه می‌شود. آسپارتام از اسید آسپارتیک و فنیل الانین ساخته شده و باعث ایجاد متانول (الکل سمی) می‌شود.[۱]

۴-فلوراید سدیم (Sodium Fluoride)

به عنوان ماده جلوگیری کننده از پوسیدگی دندان[۲]

❌مضرات:

فلوراید سدیم یک ماده سمی است که در صورت ورود به بدن، در بافت‌ها تجمع یافته و به مرور زمان باعث ایجاد اختلالات عصبی و هورمونی می شود. فلوراید، آنزیم‌های مهم بدن را تخریب و باعث اختلالاتی در کارکرد غدد می شود.

۵- پروپیلن گلیکول (Propylene Glycol)

این ماده یک ترکیب شیمیایی ضد یخ است که در صنعت استفاده می شود و در تولید ضد یخ، رنگ، لعاب و ضدیخ هواپیما مصرف دارد. نوع داروئی آن در خمیردندان و سایر مواد بهداشتی مصرف می شود و پژوهش ها نشان داده که این ماده باعث آسیب به پوست، چشم وریه‌ها می شود.

۶- دی – اتانول – آمین Diethanolamine( DEA)

این ماده شیمیایی نیز به عنوان کف کننده در خمیردندان مصرف می شود. پژوهش‌ها به وضوح نشان داده که این ماده موجب اختلال در کارکرد غدد می‌شود و با برخی مواد شیمیایی موجود در بدن ترکیب شده و یک ماده سرطان زا بنام NDEA تولید می کند که باعث سرطان‌های معده، مری، کبد و مثانه می شود.

سازمان حمایت از محیط زیست کالیفرنیا،با اختصاص بالاترین نمره سرطان‌زائی که ۱۰ می باشد این ماده را جزو مواد شیمیایی سرطان‌زا دسته بندی کرده است.

۷- دی اکسید تیتانیوم

ماده‌ای است که به عنوان رنگدانه در صنایع نساجی، غذایی و بهداشتی و آرایشی و… استفاده می‌شود. بر سر سمی بودن و سرطان‌زا بودن اکسید تیتانیوم بحث و مناقشات زیادی در محافل علمی وجود دارد.

این‌ها بعضی از مواد رایج در تولید خمیردندان هستند که البته تولیدکنندگان مختلف، ممکن است از این فهرست، موادی را کم یا موادی به آن اضافه کنند.

حرف اصلی مخالفان مضربودن خمیردندان، این است که خمیردندان خورده نمی‌شود. اما اولاً این حرف درستی نیست، و واضح است که حتی مقدار بسیارکمی از خمیردندان، وقتی در منافذ دهان و خلل و فرج دندان‌ها باقی می‌ماند، به تدریج وارد دستگاه گوارش خواهد شد و این مقادیر بسیار کم، وقتی هر روز تکرار می‌شود، در بدن تجمع خواهد کرد و مشکلات و بیماری‌های مختلفی را به وجود خواهد آورد. به ویژه کودکان که بخش عمده‌ای از کف خمیردندان را قورت می دهند بیشتر در معرض مسمومیت پنهان با این مواد مضر و سمی می باشند.[۳]

هردم از این باغ بری می‌رسد: فلوراید تراپی!

فلوئور عنصری بسیار سمی است که در صورت ورود مقادیر بالای آن به بدن انسان می تواند باعث ایجاد رسوب فلوئور، مسمومیت شدید و در موارد حاد حتی به مرگ منجر شود. از سوی دیگر خاصیت سرطان زایی این ماده نیز در برخی بررسی‌ها مطالعه شده و گاهی حتی تایید نیز شده است. [۴]

مضرات عنصر فلوئور برای انسان

بعضی از مضرات عنصر فلوئور برای انسان، که توسط آزمایش‌های افراد مستقل به اثبات رسیده‌اند عبارتند از:

📍بروز اختلالات روحی

📍کاهش ضریب هوش هیجانی (فرد را مطیع و فرمانبر می‌کند)

📍اختلال در عملکرد غده تیروئید (که اثر زیادی بر سلامت فرد می‌گذارد)

📍ایجاد اختلال و توقف سنتز بسیاری از آنزیم‌ها (که وظیفه‌ی متابولیزمی و رشد و تنظیم ارتباطات سلولی را در بدن انسان دارند)

📍ایجاد اختلال در سیستم عصبی مرکزی[۵]

📍از بین رفتن انعطاف پذیری و شکننده شدن و پوکی استخوان‌ها

📍کاهش فراگیری و دشواری در تمرکز حواس.[۶]

اما باید گفت این تحقیقات، توسط پژوهشگران مستقل (غیر وابسته به صنعت پزشکی و کارخانجات داروسازی و …) انجام شده است و با توجه به اینکه نتایج این تحقیقات با منافع آنان در تضاد است، لذا از جانب هیچ سازمان یا وزارتخانه وابسته به سازمان بهداشت جهانی در دنیا، تائید یا انتشار یا ترتیب اثر داده نمی‌شود!

به تازگی، شرکت‌های دارویی، کار جدیدی را در مدارس و برخی مطب‌های دندانپزشکی، باب کرده‌اند و آن فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید است. این کار با هدف ایجاد یک لایه محافظتی بر روی مینای دندان‌ها انجام می‌شود. اما همان طور که گفته شد، لایه محافظی که فلوراید به عنوان فلوراپاتیت [۷] روی دندان بوجود می‌آورد تنها ۶ نانومتر ضخامت دارد. (اگر ما ۶ نانومتر را ده هزار برابر کنیم تازه به ضخامت یک تار مو می رسیم!) برای همین است که این لایه در اثر غذا خوردن به سرعت از بین رفته و پایداری خود را از دست می دهد.

با مطالب گفته شده، قضاوت در مورد درستی یا نادرستی این کار را به شما واگذار می‌کنیم.

دهان شویه‌های شیمیایی

سخن به درازا کشید. همان مطالبی که در مورد خمیردندان گفته شد، در مورد دهان‌شویه های شیمیایی نیز صدق می‌کند. استفاده از مواد مضر و سمی که با توجه به اینکه مقداری از آن در دهان باقی می‌ماند، می‌تواند خطرات و مضرات زیادی برای سلامتی داشته باشد.

پس جایگزین چیست؟

آیا می دانید خالق بشر همیشه بهترین ها را برای ما معرفی میکند و هیچ جایگزین بهتری یافت نخواهد شد؟

آیا با مسواک اسلامی آشنایی دارید؟ توصیه خالق برایدندان های شما…  اینجا بخوانید: چوب اراک

بهترین دهان شویه، برای ضدعفونی کردن دهان و از بین بردن باکتری‌ها، محلولی از نمک دریا و سرکه طبیعی در آب است. [۸]

همچنین اگر مسواک زدن بدون خمیردندان در ابتدای کار برای شما کمی دشوار به نظر می‌رسد، می‌توانید با استفاده از عسل طبیعی و مقداری نمک دریا برای خودتان خمیر دندان درست کنید. اگر به این ترکیب، مقداری پودر سُعد یا پودر شحم انار (قسمت‌های سفید رنگ داخل انار) اضافه کنید برای تقویت لثه و آفت دهان نیز موثر خواهد بود. اضافه کردن چند قطره عرق نعنا یا گلاب نیز ترکیب شما را خوشبو و دلپذیر خواهد کرد!

پی نوشت:

[۱] از نظر علم شیمی، پیوند متیل در فنیل آلانین که به متیل استر معروف است بسیار ضعیف بوده و باعث تشکیل متانول می شود.

[۲] – مدت‌ها فلوراید سدیم به عنوان یک ماده برای پیشگیری از پوسیدگی دندان تبلیغ می‌شد اما اخیراً دانشمندان بررسی های زیادی روی آن انجام داده اند و به این نتیجه رسیدند که لایه محافظی که فلوراید به عنوان فلوراپاتیت (Fluorapatite) روی دندان بوجود می‌آورد تنها ۶ نانومتر ضخامت دارد که در اثر جویدن غذا به سهولت جدا شده و از بین می رود.

[۳] نکته دیگر این‌که بعضی از شرکت‌های داروسازی، با سوءاستفاده از نگرشی که مردم نسبت به محصولات شیمیایی پیدا کرده‌اند، خمیردندان‌هایی را با عنوان خمیردندان گیاهی تولید و روانه بازار کرده‌اند، که کلیه مواد شیمیایی خمیردندان‌های معمولی در آن‌ها وجود دارد و تنها ویژگی آن‌ها، اضافه کردن یک عصاره گیاهی به ترکیب قبلی است!

[۴] این ماده سمی از سال ۱۹۴۵ میلادی جهت تصفیه آب آشامیدنی در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. اما در سال ۲۰۱۰  بالاخره برخی از مقامات بهداشتی اجازه یافتند به طور محدود در مورد مضر بودن  فلوراید برای کودکان این کشور حرف بزنند و اعلام کنند که فلوراید ممکن است موجب تغییر رنگ دندان کودکان شده و مشکلات جدی بیشتری را نیز به وجود آورد.  به همین دلیل توصیه کردند که میزان فلورایدی که به آب اضافه می شود کاهش یابد. در صورتی که فلوراید موجود در آب بیش از ۱۰ واحد پی پی ام باشد در دراز مدت فردی که از آن استفاده می‌کند نه تنها دندان‌های خود را از دست می‌دهد بلکه با صدمات استخوانی به خصوص در ستون فقرات مواجه خواهد شد.

[۵] – دراغلب نتایج تحقیقات علمی، از فلوئور بعنوان یک نوروتوکسین یاد می شود، که برای سیستم عصبی نطفه های درون رحم بسیار مضر است ولو اینکه برای مادر کم خطر تلقی شود؛ اثر آن بر کودکان بصورت اختلالات رفتاری و کاهش سطح ادراکی نمایان می شود.

[۶] – بنا به گزارش NCR (National Research Council)  مصرف تنها یک ppm از فلوئور در کودکان موجب کاهش فراگیری و دشواری در تمرکز هواس می‌شود. بد نیست بدانیم که در خمیر دندان‌های معمولی تا  1500 ppm فلوئور وجود دارد. (ppm: یک میلیونیوم)

[۷]Fluorapatite

[۸] – البته اگر به سنت نبوی در مورد مصرف نمک قبل و بعد غذا پایبند باشید، هیچ گاه نیازی به دهان‌شویه نخواهید داشت. همچنین مصرف کمی سرکه طبیعی بعد از غذا که توصیه اهل بیت است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen