حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

تدابیر طب تمدن ساز برای پدیده تمدنی اربعین

شناسه : 6853 18 سپتامبر 2022 - 21:32 710 بازدید
تدابیر طب تمدن ساز برای پدیده تمدنی اربعین
پ
پ

بخشی از گفتگوی خبرگزاری فارس با ابراهیم ابن علیان دبیر اندیشکده تمدنی حیات طیبه با موضوع تدابیر اربعین:

اگر شما هم از مشتاقان و منتظران این رزمایش بزرگ شیعی هستید، مطالعه گفتگوی زیر را از دست ندهید. «ابراهیم ابن علیان» پژوهشگر عرصه طب اسلامی ایرانی و دبیر اندیشکده مطالعات تمدنی حیات طیبه، در مورد تدابیر طب اسلامی ایرانی قبل و حین سفر اربعین با ما گفتگو می‌کند. ابن علیان در این گفتگو به ۴۰ توصیه کاربردی در مورد بیست مشکل رایج در سفر اربعین اشاره کرده‌اند.

اکثر اتفاقات طبی مربوط به ایام اربعین، در طول سال نیز برای افراد و خانواده‌ها کم و بیش اتفاق می افتد، اما اربعین شاهراه تمدن اسلامی است و به فرموده رهبری سبک زندگی اسلامی بخش اصلی متنی و اساسی تمدن نوین اسلامی هست که محجور واقع شده است.درواقع تدابیر ساده، جامع، همگانی و مؤثر اربعینی، تمرینی است برای تغمیم دادن   دستورات انبیا و سبک زندگی اسلامی در همه ابعاد زندگی و در طول سال.

توصیه اول تمرین پیاده‌روی چند روز قبل از سفر با کفش جا افتاده است. چون درد و گرفتگی عضلات پا به همراه تاول یکی از سه مشکل شایع در پیاده‌روی اربعین است. اگر قبل از اربعین تمرین روزانه‌ی پیاده‌روی داشته باشید کمتر دچار آن می‌شوید به‌شرط رعایت نکته‌ای در باب کفش، و آن اینکه کفش نو نپوشید!زیرا کفشی که تازه می‌پوشید و اصطلاحاً جا نیفتاده به‌احتمال‌زیاد پای شما را اذیت خواهد کرد

توصیه‌ی دیگر  عام است.

با توجه به آغاز تغییرات فصلی و نزدیک شدن به پاییز یکی از تدابیر مهم، قبل از پیاده‌روی اربعین امسال، حجامت عام «با رعایت تدابیر آن» است که از دو جهت حائز اهمیت است یکی اثر اثبات‌شده و مجرب آن در تقویت سیستم ایمنی بدن و دیگر اینکه در شرایط تغییرات فصلی بهار و پاییز حجامت برای تخلیه فضولات بدن لازم است. علت زیادشدن بیماری‌ها در آغاز پاییز همین نیاز بدن به پاک‌سازی‌های نظیر حجامت است و عدم اطلاع مردم عزیزمان از آن.

نکته مهم دیگر قبل از سفر تقویت پاها و مفاصل است. اگر پاها یا زانوهای شما دچار درد، ضعف یا آرتروز است قبل از سفر و حین سفر هرروز از ترکیب سویق سنجد با پودر بادام درختی چهار قاشق میل کنید. این ترکیب برای رفع ضعف‌های استخوانی تأثیر شگفت‌انگیز دارد.

درد و گرفتگی عضلات بدن را چه کنیم؟

نکته‌ی اول پرهیز از عامل گرفتگی و سفت شدن عضلات است.عدم عادت به پیاده‌روی، مصرف سردی زیاد خصوصاً آب و لبنیات و استراحت جلوی باد مستقیم کولر اصلی‌ترین دلایل اسپاسم و گرفتگی عضلات است.مورد دوم در این باب گذاشتن پاها در آب ولرم و نمک به مدت پانزده دقیقه (آب‌نمک) است که در اکثر موکب‌ها پیدا می‌شود خصوصاً برای گرفتگی پاها، درد کف پا و رفع خستگی کل بدن اثر قوی دارد.

اورژانسی‌ترین دارو در سفر اربعین ازنظر شما چیست؟

پیاز درمانی ،همان‌طور که عرض شد در دسترس بودن دارو، عمومی بودن آن و سادگی استفاده از آن اهمیت زیادی دارد. یکی از داروهای اورژانسی سفارش شده معصومین علیهم‌السلام پیاز است که در مسیر پیاده‌روی اربعین در اکثر موکب‌ها یافت می‌شود. این داروی فوق‌العاده‌ی طب اسلامی را در موارد زیر استفاده کنید:

برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی ف درمان تب ، حبس ادرار ، درد و عفونت گوش ، درد دندان میتوان از این داروی مهم و در دسترس بهره جست.

لطفاً اگر پیشنهادی جهت تقویت ایمنی بدن در طول این سفر دارید بفرمایید.

۱. حجامت قبل از سفر با رعایت تدابیر آن

۲. پوشش سر خصوصاً در مواردی که گفته شد.

۳. کمی آب وطن همراه بردن:در روایات اسلامی آداب سفر معصومین علیهم‌السلام توصیه کرده‌اند در هر منزل مقداری از آب آنجا با آب وطن خودتان مخلوط و میل کنید.

۴. در طول مسیر پیاز به‌وفور میل شود.

۵. داروی ایمنی: توصیه مجرب امام کاظم علیه‌السلام برای ایمنی از بیماری‌ها همان داروی مشهور به داروی امام کاظم هست «ترکیب مساوی رازیانه + مصطکی +شکر سرخ». البته در عطاری‌ها به‌صورت آماده هست، برای کسانی که زیاد بیمار می‌شوند مصرف یک‌شب درمیان داروی امام کاظم در طول سفر توصیه می‌شود. «یک قاشق چای‌خوری قبل از خواب». به‌طورمعمول هم خوب است در طول سفر به‌صورت سه شب در میان استفاده شود.

۶. تدبیر غذا:پرخوری، پرنوشی و درهم خوری علاوه بر کاهش معنویت پیاده‌روی اربعین، مسلماً باعث ایجاد انواع مشکلات خصوصاً موارد شایع اشاره‌شده در این متن و تضعیف ایمنی می‌شود.

۷. هاضوم: ترکیب گیاهی توصیه‌شده توسط پیامبر گرامی اسلام برای هضم بهتر غذا، رفع سنگینی معده اثر قوی دارد ضمن اینکه یک ترکیب بلغم زدا است و برای سردی تن، دردهای بدنی و عفونت‌ها نافع است.قبل از غذا یک قاشق چای‌خوری میل کنید. یک نکته اینکه برای خانم‌های باردار، هاضوم ممنوع است مگر با دستور طبیب.

متن کامل تدابیر اربعین را در خبرگزاری فارس بخوانید:  اینجا کلک کنید

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen