حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

پیشرفت دانش ژنتیک، اصلی‌ترین تهدید علیه بشر

شناسه : 6480 15 ژانویه 2020 - 23:36 387 بازدید
پیشرفت دانش ژنتیک، اصلی‌ترین تهدید علیه بشر
پ
پ

 پیشرفت دانش ژنتیک، اصلی‌ترین تهدید علیه بشر

۱⃣ فرض کنید که بشر از نظر رشد عقلی و تمدنی به جایی برسد که تنازع و جنگ را کنار گذاشته، ساخت سلاح‌های کشتارجمعی را متوقف کرده؛ و منابع طبیعی را عاقلانه و عالمانه استفاده کند. مجموع این تحولات، هرچند تحولات شگرف و مثبتی هستند، عمر دوران بشر کنونی را چندان افزایش نمی‌دهند. چون آن چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری بشر را تهدید می‌کند، پیشرفت #علم_ژنتیک است؛ تهدیدی که هنوز کسی برای مقابله با آن تمهیدی نیاندیشیده است!

۲⃣ همان‌طور که هر بشری دوره عمر محدودی دارد، جوامع بشری و تمدن‌ها هم نوجوانی و جوانی و پیری و مرگ را تجربه می‌کنند. همین مطلب درباره کل نسل فرزندان حضرت آدم نیز صادق است، و با پایان دوران بشر کنونی، دوره جدید با تولد و توالد دیگری شروع می‌شود.

۳⃣ عوامل زیادی را می‌توان نام برد که بتوانند پایان یک تمدن، یا پایان کلی دوران بشر کنونی را رقم بزنند؛ و هر کدام از ما می‌توانیم با کمی تفکر، لیستی از این عوامل را تهیه کنیم:

۴⃣ پیشرفت تکنولوژی، آلودگی محیط‌زیست، پیشرفت سلاح‌های کشتارجمعی، رشد جمعیت غیر قابل کنترل که به جنگ منجر شود، فقط نمونه‌هایی از بین هزاران عامل تهدید‌کننده بشر هستند.

۵⃣ اما عاملی که کمتر کسی درباره‌ی آن روشنگری کرده، پیشرفت #دانش_ژنتیک است.

پیشرفت دانش ژنتیک، اصلی‌ترین تهدید علیه بشر

🔬 چرا پیشرفت علم ژنتیک تهدید است؟!

۱⃣ درک آدم‌ها از زیبایی و خوبی، درک مستقل و مجردی نیست، و تا حد زیادی از نظر جمعی تأثیر می‌پذیرد. همین مطلب باعث می‌شود که مجموعه یک جامعه، مشخصات خاصی را به‌عنوان شاخص زیبایی و سلامتی در نظر بگیرند.

۲⃣ فرض کنید از امروز به مادران ایرانی این اختیار داده شود که در هفته‌های اول بارداری، بتوانند مشخصات فرزند آینده خود را تعیین کنند. مثلاً والدین بتوانند جنسیت، رنگ چشم، رنگ مو، میزان هوش، شکل بدن و میزان رشد عضلات، و مشخصات دیگر فرزند، را خود انتخاب کنند. طبعاً اکثر والدین فقط بخش کوچکی از گزینه‌ها را انتخاب خواهند کرد، و ممکن است فقط در یک نسل، میزان افرادِ با هوش زیاد، قیافه موزون، موهای بلوند، چشم‌های آبی و سبز و هیکل عضلانی، بسیار زیاد شود.

۳⃣ کمتر پدر و مادری را می‌شود یافت که به انتخاب خود، بچه‌ی آینده را با دماغی بزرگ، عمری کوتاه، هوش متوسط، و مشخصاتی که به درد مشاغل کم‌درآمد و معمولی می‌خورد، سفارش دهند. همین مطلب به معنی این است که پیشرفت #ژنتیک، معادل کاهش سریع #تنوع_ژنتیکی در بین آدم‌ها است؛ چون همه به سمت مشخصه‌ها، یا traitهای ژنتیک خاص گرایش پیدا می‌کنند.

۴⃣ اما هیچ trait ژنتیکی را نمی‌توان یافت که در کنار مشخصات مطلوب، احتمال آسیب‌پذیری در مقابل بیماری خاصی را به همراه نداشته باشد.

۵⃣ هرچه تنوع ژنتیک در بین بشر بیشتر باشد، احتمال این‌که عوامل بیماری‌زا بتوانند بخش عمده‌ای از جمعیت بشر را نابود کنند، پایین‌تر می‌آید. از طرف دیگر پایین آمدن تنوع ژنتیک به‌معنی آسیب‌پذیری بیشتر نسل بشر در مقابل عوامل بیماری‌زا است.

۶⃣ زمانی که بشر بتواند با دستکاری ژنتیک، traitهای خاصی را در نسل بعدی تقویت کند، عملاً باعث کاهش تنوع ژنتیک شده، و در چند نسل آینده عوامل بیماری‌زایی پیدا خواهند شد که بشرِ آن دوره توان مقاومت در برابر آن را نداشته باشد؛ و کاهش جمعیت سنگینی را تجربه کند، که به فروپاشی کل تمدن منجر شود.

✍️ مسعود شاکری

✅ مجله طب اسلامی
@eslamteb

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen