حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

✔️وقتی دمکراسی و لیبرالیسم اقتصادی علم را به قتلگاه میبرد!
پ
پ

✔️وقتی دمکراسی و لیبرالیسم اقتصادی علم را به قتلگاه میبرد!

🔵چگونه مجلات علمی جهان معتبر می‌شوند؟
.
🔸هر مجله ای دارای یک شناسه مشخص از سوی پایگاه های دانشگاهی می باشد تا بتواند در آن پایگاه یا پایگاه ها قرار گرفته و قابل دسترس برای کاربران باشد. به قرار گرفتن مجلات در پایگاه ها «نمایه شدن» می گویند. نمایه شدن باعث افزایش دیده شدن مجله و محتوایش می شود، باعث افزایش تعداد ارجاعات به آن مجله و بهبود ضریب اعتبار مجله می شود!

برای نمایه شدن شرکت های تجاری وارد عمل می‌شوند و با خرید افراد صاحب نام (سیلبرتی های علمی که قبلاً توسط خود شرکت ها بزرگ شده اند مانند گیرندگان جوایز نوبل و…) و سرمایه گذاری تبلیغاتی سنگین و طرح های جذب مشتری نویسنده و محقق، اعتبار لازم برای پایگاه بوجود می آید و هر شرکتی که توانایی بازاریابی بهتری داشت، معتبر تر خواهد شد و طبیعی است که درآمد بیشتری هم بدست خواهد آورد.

پایگاه های تجاری به ظاهر علمی داخلی و خارجی متعددی وجود دارند که مجلات مختلفی را نمایه می کنند.

مطرح ترین و شناخته شده ترین پایگاه های جهانی بدین شرح است:

🔻 پایگاههای علمی تامسون رویترز

چندین سال قبل، تعداد جوایز نوبل گرفته شده توسط محققین! تعداد پژوهشگران استناد شده! و همچنین تعداد! مقالات چاپ شده در مجلات مشهوری همچون نیچر و ساینس بعنوان معیارهای ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها مطرح بوده اند. اما بعدها معیار دیگری به نام “ISI” نیز در مجامع علمی طراحی شد که امروزه مهم ترین و معتبرترین نمایه برای مجلات علمی به حساب می آیند. ISI توسط اوگن گارفیلد در سال ۱۹۶۲ ارائه و در سال ۱۹۹۲ در اختیار موسسه تامسون رویترز قرار گرفت. یکی از زیرمجموعه های این شرکت تجاری WOS است که مجلات را پس از بررسی بر اساس معیارهای تعریف شده برای مجلات ISI، نمایه می کند. در WOS دو نوع مجله وجود دارد: یک گروه از مجلات دارای ضریب تأثیر یا ایمپکت فکتور بوده و تحت عنوان JCR نامیده می شوند. گروه بعدی مجلات بدون ضریب تاثیر هستند که ISI Listed خوانده می شوند. مجلات JCR فقط به دلیل داشتن شاخص ایمپکت فکتور در مقایسه با مجلات ISI Listed معتبرتر محسوب می شوند!!
در واقع ملاک علمی بودن و معتبر تر بودن بازگشت به تعداد آراء و اکثریت است و علمی بودن به معنای حقیقت داشتن محتوا و تحقیقاتی بودن نیست، هر چند ملاک های ظاهری باید حفظ شود ولی در عمل خرافی ترین نظرات با چهره ی شبه علم با پول، سیاست، تبلیغات، رای اکثریت تبدیل به علم و علمی می شود!

آدرس پایگاه باصطلاح علمی WOS

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/#journal_lists

🔻پایگاه علمی PubMed

PubMed یک جستجوگر در موضوعات و
مقالات حوزه پزشکی و زیست شناسی است که با نام پایگاه Medline فعالیت می کند. کتابخانه دارویی ایالات متحده آمریکا (NLM) و مؤسسات ملی سلامت برای بازیابی اطلاعات از این پایگاه داده استفاده می کنند.
شروع فعالیت پایگاه PubMed از سال ۱۹۹۶ بوده است.
حمایت از تحقیقات با گرایش به نتایج سفارشی خاص و از پیش تعیین شده و عدم قبول محتوای تحقیقاتی مخالف سیاست های استعماری، از دلایل پذیرش یا رد ثبت یک تحقیق در این پایگاه است.

آدرس پایگاه باصطلاح علمی PubMed :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog/

🔻پایگاه علمی اسکوپوس SCOPUS

امروزه به برکت طرح های بیزینسی مؤسسه اسکوپوس بعنوان یک پایگاه استنادی مهم در جهان است که اطلاعات کتابشناختی حدود ۲۲۰۰۰ حوزه علمی و شبه علمی را در خود ذخیره کرده است. این پایگاه نزدیک به ۲۰۰۰۰ مجله مشهور در مراکز دانشگاهی را نمایه می کند. مالک اصلی این پایگاه، شرکت هلندی الزویر است که داده های خود را از طریق اشتراک گذاری آنلاین در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

آدرس پایگاه باصطلاح علمی اسکوپوس:

http://www.scimagojr.com/journalsearch.php

🔻دیگر پایگاه های سطوح پایین تر که سیاست های اربابان سیاسی و اقتصادی جهان را با جهت دادن و بزرگ کردن برخی پژوهش ها اجرا میکنند بدین شرح است:
Emerald، ProQuest ، DOAJ، SID، Magiran، EBSCO، WHO و …

در نهایت آنچه مدیریت می‌شود افکار عمومی جهان بویژه قشر تحصیل کننده در آکادمی های از پیش سیاست گذاری شده با ژورنال هاست، اگر قرار باشد مثلا سیاست جمعیتی خاصی در یک منطقه از جهان اجرایی شود مقالات سفارشی به سرعت در این پایگاه ها نمایه می‌شوند و سیاست اقتصادی یا امنیتی خاصی وجهه علمی پیدا میکند و جهان به آن سمت سوق داده می‌شود.

البته در فضای دانشگاهی کشورهای جهان سومی، تقلید از محتوای این پایگاه ها بعنوان وحی منزل تلقی می شود و کمترین تردیدی در علمی بودن آن می‌کنند ر حالی که پایه و اساس این جریانات کنترل افکار عمومی منافع شرکت ها با دست‌مایه قرار دادن رای نخبگان تربیت یافته در مراکز آموزشی از پیش طراحی شده است.

✍️م.م.ق

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen