حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

چراگاه بی چرا و مرتع بی رعی – قوانین وارونه!

شناسه : 5939 22 سپتامبر 2018 - 7:52 2017 بازدید
چراگاه بی چرا و مرتع بی رعی – قوانین وارونه!
پ
پ

چراگاه بی چرا و مرتع بی رعی – قوانین وارونه!

متاسفانه شاهد هستیم جهاد کشاورزی طی یک برنامه غیر علمی و جاهلانه ، بنام حفاظت از منابع طبیعی، تا می تواند دام ها را از مراتع خارج می کند، یعنی “چراگاه” را منهای “چریدن” می کنند!

در حالیکه کشورهای پیشرفته دام را از مرتع خارج نمی­کنند! اما نسخه ی فائو برای ایران، خروج دام از مراتع است، که بسرعت توسط مسولین اجرایی شده است

قانون منابع طبیعی، خلاف خواست پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.

🔰رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود:

پنج چیز است که منع آنها از دیگران حلال نیست: آب، نمک، مرتع، آتش، دانش.

✍️(مستدرک الوسائل،ج۳،ص۱۵۰)

وزارت جهاد کشاورزی از استفاده از دام ها از مراتع و چراگاه های طبیعی، به بهانه ی از بین رفتن مراتع، ممانعت به عمل می آورد!درحالی که دام ها عامل آبادی مراتع هستند.

اعتراف اول:
احمد دلاوری رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان خراسان در جمع خبرنگاران، گفت: مردم و دولت باید به این باور برسند که منابع طبیعی بستر کشاورزی است و اگر منابع طبیعی به درستی حمایت شود، کشاورزی وضعیت مناسبی پیدا خواهد کرد.
وی افزود: اگر مرتع فاقد پوشش گیاهی باشد و یا پوشش گیاهی مناسبی نداشته باشد، آب حاصل از بارندگی به سرعت از دسترس اراضی کشاورزی در پایین دست خارج می‌شود، ولی اگر پوشش گیاهی مناسب باشد، آب به داخل زمین نفوذ کرده و به تدریج در پایین دست به مصرف کشاورزان می‌رسد.
رئیس اداره مراتع اداره کل آبخیزداری خراسان رضوی تصریح کرد: از ۱۰۰ درصد کارکرد مراتع ۲۵ درصد تولید علوفه و ۷۵ درصد کارکردهای دیگری مانند تولید اکسیژن، حفظ آب و خاک و تولید گیاهان دارویی دارد که از منافع آن تمام آحاد اجتماع سود می‌برند.
دلاوری تصریح کرد: پوشش گیاهی مراتع در بارش ابرها مؤثر است، زیرا در مناطقی که پوشش گیاهی وجود ندارد، دمای لازم برای بارش ایجاد نمی‌شود و ابرها از دسترس خارج می‌شود.
وی با بیان اینکه پوشش گیاهی نقش بزرگی در جلوگیری از پدیده ریزگردها و تثبیت خاک دارد، گفت: در فرسایش آبی نقش پوشش گیاهی مهم است، زیرا این پوشش در کنترل قدرت آب و کاهش فرسایش آبی و سیلاب‌ها مؤثر است./فارس


اعتراف دوم:
حجتی وزیر جهاد کشاورزی :باید ساختار فکری‌مان را عوض کنیم. شاید تا دیروز برای طرح تعادل دام و مرتع خیلی وقت می‌‌‌گذاشتیم و هزینه صرف می‌کردیم، اما هم‌اکنون باید از چوپانی که دیگر امروز پیدا کردنش سخت است، خواهش کنیم دامش را بیاورد در مرتع بچرد تا برخی از گونه‌ها حیات و زندگی دوباره بیابند./تسنیم

اعتراف سوم :

دکتر رکنی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی :

«اگر در استفاده از مراتع برنامه‌ریزی صحیحی صورت بگیرد، شاهد زادآوری بیشتر مراتع به‌واسطه حضور دام‌ها در مراتع خواهیم بود».



اما نتیجه :
دام بیشتر در مراتع و کشاورزی بیشتر، موجب باروری پوشش گیاهی می شود.
این مسئله موجب حفظ آب، خاک، اکسیژن، داروهای گیاهی، تعادل دما و جذب ابرها و بارش بیشتر و نفوذ آب بیشتر به زمین می شود.
نتیجه نهایی این که موجب رفع خشکسالی، بحران آب،کنترل ریزگردها و موجب ایجاد اشتغال، رفع فقر، حفظ محیط زیست و سلامت انسان می شود.
وظیفه ی ما :


مردم با صدای بلند به گوش مسولین و کارشناسان غرب زده برسانید که “کشاورزی” و “دامداری” عامل بحران آب کشور نیست، بنام “بحران آب”، اقدام جنگ و به نابودی”دامداری و کشاورزی سنتی” نکنید!

 

بهترین راه بهره وری از زمین، حضور دام ها و کود رسانی طبیعی به مراتع است!

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی در تفسیر این بند می گوید: «طبق قانون بهره‌وری و حفظ منابع علوفه‌ای باید سالانه سه میلیون رأس جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) از مراتع و منابع طبیعی خارج شوند این بدان معناست که باید بخشی از دام سبک حذف و بخشی دیگر با روش‌های اصلاح نژاد از طریق آمیخته گری، ورود ژن های خارجی و سنتز نژاد به دام های پربازده تبدیل شوند».

👌یعنی فقط حیوانات “تراریخته” امکان زیست خواهند داشت و تمامی دام های بومی بسرعت حذف میشود!

 فواید ورود دام در مراتع به ترتیب:

اول: کود دهی و تقویت خاک
دوم: جابجایی دانه های گیاهی
سوم: نفوذ دادن دانه ها به زیر خاک
چهارم: حرس کردن گونه های گیاهی
پنجم: پربار شدن گیاهان
ششم: ایجاد رطوبت بیشتر طبیعت
هفتم: جذب بیشتر باران
هشتم: پر شدن سفره های زیر زمینی
نهم: احیای چشمه ها و قنات ها
دهم: بازگشت زندگی و حیات

 

حضور دام در مراتع راه نجات عرصه‌های منابع طبیعی از تبدیل شدن به بیابان؛ حقایقی حیرت انگیز از اثرات چرای دام بر توسعه پوشش گیاهی

اگر به روند خشک شدن تالاب انزلی  طی ۲۲ سال  بنگریم می بینیم  که این روند دقیقا متناظر با حذف چرای دام ها و پرندگان در همان نواحی هست.

 

چرای دام و تامین علوفه

هیات وزیران با اختصاص مبلغ ۵٠٠ میلیارد ریال اعتبار به وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین و خرید علوفه موردنیاز دام عشایر کشور و کمک به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و عشایری موافقت کرد./فارس

👌چریدن دام ها در مراتع که هم تضمین حیات مراتع را در بر دارد و هم علوفه را به صورت مجانی تامین میکند حذف میشود، و سپس با پول های نفتی علوفه میخرند و این اشتباه بزرگی است

 

چراگاه ها مانعی برای گسترش آتش سوزی مراتع

🔹سال گذشته دمای هوای اسپانیا به ۴۷.۳ درجه سلسیوس رسید. انتظار می‌رود دمای هوای امسال حتی بالاتر هم برود. تا به امروز سه نفر به دلیل افزایش دما جان خود را از دست داده‌اند. تهدید وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی به نگرانی‌های کشورهایی اضافه می‌کند که با خشکسالی مواجه هستند.

🔹تحقیقات نشان می‌دهد وقتی که دام هنگام چرا آزادانه حرکت می‌کنند موانعی برای جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی درست می‌کنند. اما چوپانی شغل بسیار سختی است و امروزه جوانان کمتری به این شغل روی می‌آورند.

 

 

مراتع بسوزند دام وارد آن نشود!

‼️ سالانه به‌طور میانگین حدود ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه حریق می‌شوند که از این مقدار ۱۵ تا ۲۰ درصد در جنگل‌ها و مابقی در اراضی مرتعی اتفاق می‌افتد. یعنی حدود ۸ هزار هکتار از اراضی مرتعی که می توانست منبع تولید ثروت باشد!

از جمله علل اصلی آتش سوزی ها در مراتع کشور، اجرای طرح #خروج_دام_از_مرتع است. با خروج دام ها از مراتع و اجرای قرق، علوفه در فصول گرم روی زمین تبدیل به یک هیزم شده و با کوچکترین جرقه ای شعله ور می شود!

 

جایگاه شغل شریف چوپان

🐏آیا می دانید همه ی پیامبران حتی خاتم انبیا، چوپانی کرده است؟

🐑آیا می دانید شغل چوپانی در اروپا رشته ی دانشگاهی دارد و در کشور ما هیچ صنفی ندارد؟

🐐آیا می دانید غذای سالم فقط از طریق دامداری سنتی با محوریت شغل چوپانی ممکن است؟

🐫آیا می دانید چوپانی بطور مستقیم در تولید شیر،کره،ماست،خامه،سرشیر،کشک،پنیر سالم اثر دارد؟

🐄آیا می دانید چوپانی ارتباط مستقیم با کفش،کیف،لحاف،تشک،متکا،شلوار،پیراهن،شال،کلاه،فرش،پتو،پشتی و…سالم و مفید، دارد ؟

🐂آیا می دانید چوپانی نقش اول را در احیای مراتع ،زراعت، منابع طبیعی و جذب باران به زمین و احیای چشمه ها،قنات ها و سفره های زیر زمینی آب دارد؟

🐪آیا می دانید چوپانی نقش مستقیم در تولید گوشت،روغن،پوست،چرم و….سالم و ارگانیک دارد؟

🐃آیا می دانید هیچ وزیری و وکیلی به اندازه ی یک چوپان مفید و بی ضرر نبوده است؟

🐎آیا می دانید دروغگوها، درس چوپان دروغگو را گذاشتند تا شغل اصلی مردم را تخریب کنند؟

🦆آیا می دانید شغل چوپانی در کنار کشاورزی، کشور را به استقلال کامل و حذف گرانی و اقتصاد حقیقتا مقاومتی می رساند؟

🐔آیا می دانید چوپانی با تولید گاو،گوسفند،گاومیش،بز،شتر،الاغ،قاطر،اسب،مرغ،خروس،مرغابی،غاز،بقلمون،بلدرچین و …ضمن حفظ سلامت،امنیت غذایی،اشتغال مولد، رونق اقتصادی و…را به همراه دارد؟

🐴آیا میدانید که چوپانی، موجب جابجایی گیاهان دارویی در جهان و رویش آن هست؟

🐶آیا میدانید چوپانی موجب تنظیم مقدار گیاهان خشک در جنگل ها، کوه ها و مراتع است و موجب جلوگیری از آتش سوزی ها و از بین رفتن محیط زیست است؟

🐏آیا میدانید که چوپانی موجب رواج زکات خواهد شد؟

 

 

👈ما از مسئولین گرامی میخواهیم ساختاری فکریشان را عوض کنند و قانون منع چرای دام در مراتع و زمین های منابع طبیعی را لغو کنید.

 

 

لینک مرتبط:

خروج دام از مرتع، نسخه باطل مدیریت مراتع:

http://ayaronline.ir/1396/09/261416.html

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen