حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

اعتراض شدید پزشکان به اظهارات وزیر بهداشت در مورد حضور مردان در حوزه مامایی
پ
پ

اعتراض شدید پزشکان به اظهارات وزیر بهداشت در مورد حضور مردان در حوزه مامایی

از نظر جنابعالی دقیقاً چه مشکلاتی در رشته تخصصی زنان هست که در سایر رشته‌های دو جنسیتی وجود ندارد؟
—————————-
به گزارش کانال خبری پزشکان، وزیر بهداشت چند روز گذشته در مراسم جهانی روز ماما بر پرهیز از رویکردهای جنسیتی در حوزه مامایی تاکید کرد و گفته بود: در رشته اورولوژی، انتخاب دستیاران بر اساس جنسیت نیست و جنسیتی شدن ورود دستیاران به حوزه تخصص زنان، نه تنها تاکنون کمکی نکرده بلکه آسیب‌هایی نیز به همراه داشته است. امیدواریم که با کمک بزرگان و همکاران بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

این اظهارات وزیر بهداشت با واکنش‌های مختلفی در جامعه پزشکی و البته فرهنگی کشور رو به رو شد.
جمعی از پزشکان و دانشجویان پزشکی آقا و خانم عمومی و متخصص رشته‌های مختلف در نامه به وزیر بهداشت ضمن انتقاد از اظهارات وی، نکاتی را متذکر شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:‌

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
آقای دکتر قاضی زاده هاشمی

باسلام
مستحضرید که یکی از دستاوردهای انقلاب پربرکت اسلامی که ما پزشکان نیز در کنار آحاد ملت بر آن می بالیم، تلاش برای تحقق اقامه ی دستورات و حدود الهی در جامعه در ابعاد مختلف (از جمله حوزه ی پزشکی) بوده است؛ خصوصاً آموزش پزشکان خانم در رشته های مختلف؛ و از حساس ترین آن ها: آموزش تخصصی پزشک و مامای زن در رشته ی زنان و زایمان (به برکت عزم و غیرت دینی ملت و حاکمیت، این اقدام بیش از ۳۰ سال است که در کشور اسلامی ما صورت میگیرد)

متاسفانه در یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در مراسم بزرگداشت روز جهانی مامایى، جنابعالی نسبت به جنسیتی شدن ورود دستیاران به حوزه ی تخصصی زنان موضع گیری داشته و عنوان کرده اید که نه تنها این رویکرد تاکنون کمکی نکرده، بلکه آسیب هایی نیز به همراه داشته است!

آقای وزیر! در شرایطی که بانوان پزشک متخصص زنان توانمند متعددی در کشور وجود داشته و سالانه نیز این رشته از میان پزشکان خانم با سطوح عالی علمی داوطلبان بسیاری دارد، چه لزومی است که بیت المال را صرف آموزش آقایان در این رشته کنیم؟

آقای وزیر! فرمایش کردید جنسیتی بودن رشته مامایی و زنان و زایمان آسیب‌هایی به دنبال داشته است. لطفاً شفاف و برای جامعه ی علمی پزشکی بفرمایید این چه آسیبهایی است که زنان خود قادر به رفع آن نیستند و صرف حضور مردان آن را برطرف میکند؟

آقای وزیر! برای ما سؤال پیش آمده که از نظر جنابعالی دقیقاً چه مشکلاتی در رشته ی تخصصی زنان هست که در سایر رشته های دو جنسیتی وجود ندارد؟ و ورود آقایان قرار است چه مشکلاتی را حل کند؟! اگر شما از خدمات نامناسب برخی متخصصین زن این رشته به بانوان ناراحت هستید، طبعاً باید موانع رشد و تربیت دستیاران این رشته را بهبود ببخشید و عزم و تدبیر خود را برای ورود افراد هرچه مستعدتر و توانمندتر به این رشته فراهم نموده و به جای تحت فشار قرار دادن دستیاران رشته ی زنان با کشیک های سنگین و کم بازده، کیفیت آموزش ها را در همه ی سطوح ارتقاء ببخشید.

از طرفی جای بسی تعجب است که جنابعالی در همایش روز ماما، به جای تمرکز ویژه بر روی این قشر و پرداختن به مسائل آنان و برنامه‌ریزی برای ارتقای عملکرد این کادر درمانی مهم برای ترویج زایمان فیزیولوژیک، تلویحاً بیان کنید که مشکل اینست که شما همه زن هستید و مردی در میانتان حضور ندارد!
آقای دکتر هاشمی اینگونه اظهارات، توهین مستقیم به استعداد و توانایی های زنان جامعه است. از دیدگاه امثال شما، زنان حتی قدرت رسیدگی و مدیریت مسائل پزشکی و زایمان خود را ندارند و برای هر اقدامی نیازمند حضور مستقیم مردان هستند.
حال آنکه به گواه سازمان بهداشت جهانی کاهش قابل توجه شاخص مرگ مادر طی ۳۰ سال گذشته، ارمغان عملکرد همین بانوان دلسوز ماما و متخصصین توانمند زنان و زایمان بوده است.

واضح است که اگر هدف ما ارتقای سطح سلامت زنان کشور باشد، قطعا حیطه های بسیار مهمتری برای اقدام و مداخله پیش روی ما خواهد بود. از جمله بیمه تمامی زنان باردار برای انواع آزمایشها و سونوگرافی های لازم و غربالگری های اول و دوم با هزینه های هنگفت، فراهم آوری امکانات ترغیب کننده زایمان طبیعی در تمامی بیمارستانها در تمام شهرهای کشور، تلاش جدی برای تغییر نگرش متخصصین زنان و ماماها و عموم زنان جامعه نسبت به عوارض سزارین و آگاه سازی در زمینه مزایای فیزیولوژیک بودن زایمان طبیعی، اختصاص مامای واحد به ازای هر زائو (در عمل و با تخصیص بودجه و نه در حد بخشنامه کاغذی)، اختصاص سبدهای تغذیه ای به زنان باردار مبتلا به سوءتغذیه (بدون توجه به سن!)، تحت پوشش بیمه سرویکس و…
🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

2 دیدگاه برای “اعتراض شدید پزشکان به اظهارات وزیر بهداشت در مورد حضور مردان در حوزه مامایی”
  1. وزیر پورشه سوار

    پاسخ
  2. متاسفم برای ایشون
    ازاعماق قلبم براشون از خدا اندکی شعور مسئلت مینمایم

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen