حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

درمان بیماری های اعصاب و روان بخش سوم دعا و ذکر

شناسه : 5512 10 فوریه 2018 - 4:21 2229 بازدید
درمان بیماری های اعصاب و روان بخش سوم دعا و ذکر
پ
پ

درمان بیماری های اعصاب و روان بخش سوم دعا و ذکر

 روزه گرفتن سه مرتبه در ماه، پنجشنبه دهه اول ماه
«صیام شهر الصبر وثلاثه أیام من کل شهر یذهبن ببلابل الصدر .
«روزه گرفتن در ماه رمضان و سه روز در هر ماه، حدیث نفس را برطرف میکند.»

نماز شب وصورت زیبا

أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَاهُ اللَّیْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُطَیِّبُ الرِّیحَ وَ تُدِرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِی الدَّیْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَر

امام صادق(ع)فرمود:  نمازشب،صورت را زیبا،خلق را نیکو و انسان را خوشبو می گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می کند، اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلا می دهد.

یاد خدا
خداوند در قرآن میفرماید: ﴿وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا﴾ . «کسی که از یاد من اعراض کند معیشت تنگی خواهد داشت.»
خداوند می‌فرماید: ﴿أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ .
«با یاد خدا دلها آرام میشود»

پناه بردن به خدا هنگام خروج از خانه
امام باقر (ع) میفرمایند: «هرگاه کسی از خانه خارج میشود این را بگوید:
أعوذ بما عاذت به ملائکه الله من شر هذا الیوم الجدید الذی إذا غابت شمسه لم تعد من شر نفسی ومن شر غیری ومن شر الشیاطین ومن شر من نصب لأولیاء الله ومن شر الجن والإنس ومن شر السباع والهوام ومن شر رکوب المحارم کلها، أجیر نفسی بالله من کل سوء،
کسی که این دعا را بخواند خداوند گناهانش را میآمرزد و توبهاش را قبول میکند و او را از هم و غم کفایت میکند و جلوی بیماری او را میگیرد و او را از شر در امان قرار میدهد  .

چند دعا ونماز وغسل
امام صادق (ع) میفرمایند: «زمانی که نماز مغرب را خواندی دستت را بر پیشانی مرور بده و بگو:
بسم الله الذی لا إله إلا هو عالم الغیب والشهاده الرحمن الرحیم، اللهم أذهب عنی الهم والغم والحزن،
و سه مرتبه تکرار کن .
در روایت آمده: «پیامبر (ص) بعد از تشهد و سلام چهارزانو مینشستند و دست راست خود را بر سر قرار میدادند و میفرمودند:
بسم الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب والشهاده الرحمن الرحیم، صل على محمد وآل محمد، واذهب عنی الهم والحزن  .
امام صادق (ع) میفرمایند: «زمانی که مبتلا به هم شوی دستت را بر محل سجود مرور بده سپس دستت را بر صورتت مرور بده، از جانب گونه چپ و از پیشانی تا سمت راست صورت سپس سه مرتبه بگو:
بسم الله الذی لا إله إلا هو عالم الغیب والشهاده الرحمن الرحیم اللهم اذهب عنی بالهموم والحزن ثلاثا.
امام صادق (ع) میفرمایند: «غسل کن و دو رکعت نماز بخوان و بگو :
یا فارج الهم ویا کاشف الغم یا رحمن الدنیا والآخره ورحیمهما فرج همی واکشف غمی یا الله الواحد الاحد الصمد الذی لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفوا أحد، اعصمنی وطهرنی و اذهب ببلیتی
سپس آیه الکرسی بخوان و معوذتین .

نماز شب
امام صادق (ع) میفرمایند: «صلاه اللیل تحسن الوجه … وتذهب بالهم وتجلو البصر .
«نماز شب صورت را زیبا میکند و هم و غم را برطرف میکند و بینایی را جلا میدهد.»

استغفار
پیامبر (ص) میفرمایند: «من ظهرت علیه النعمه فلیکثر ” الحمد لله “، ومن کثرت همومه فعلیه بالاستغفار، ومن ألح علیه الفقر فلیکثر من قول ” لا حول ولا قوه إلا بالله” .
کسی که نعمت بر او ظاهر شود زیاد الحمدلله بگوید، و کسی که هم و غم او زیاد شود باید استغفار کند، و کسی که مبتلا به فقر شود بسیار بگوید لاحول ولا قوه الا بالله »

گفتن ذکر ماشاء الله

پیامبر (ص) میفرمایند: «کسی که در روز ده مرتبه این کلمات را بگوید خداوند چهار هزار گناه کبیره از او میآمرزد و او را از مرگ نجات میدهد و از فشار قبر و از کل سختیها و ترسها … و از شر ابلیس و سربازان ابلیس محافظت میشود و دینش ادا میشود و هم و غم او برطرف میشود و ناراحتی و غصهاش برطرف میشود و آن کلمات این است:
اعددت لکل هول لا اله الا الله، ولکل هم وغم ما شاء الله، ولکل نعمه الحمد لله، ولکل رخاء الشکر لله، ولکل اعجوبه سبحان الله، ولکل ذنب استغفر الله، ولکل مصیبه انا لله وانا إلیه راجعون، ولکل ضیق حسبی الله، ولکل قضاء وقدر توکلت على الله، ولکل عدو اعتصمت بالله، ولکل طاعه ومعصیه لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم  .

گفتن ذکر الحمدالله رب العالمین
از سلمان فارسی (رض) روایت شده: «نیست بندهای که اول صبح سه مرتبه بگوید:
الحمد لله رب العالیمن، الحمد لله حمدا کثیرا طیبا مبارکا فیه،
مگر اینکه خداوند هفتاد نوع بلا از او دور میکند که کمترین آن هم و غم است  .

آیه ملک
پیامبر (ص) میفرمایند: «نیست روی زمین مسلمانی که با این آیه دعا کند در حالی که هم و غم دارد و یا بدهی دارد مگر اینکه خدا هم و غم او و بدهی او را برطرف کند، بعد از آن آیه این را بگوید :
یا رحمن الدنیا والاخره ورحیمهما، تعطی منهما ما تشاء، وتمنع منهما ما تشاء اقض عنی دینی، وفرج همی، اگر به اندازه کره زمین طلا بدهکار باشید خدا آن را ادا میکند .

نوعی نماز برای افسردگی
در روایت آمده: «دو رکعت نماز بخواند، هر رکعت یک بار حمد، سیزده بار سوره قدر و بعد از نماز به سجده برود و بگوید:
اللهم یا فارج الهم ویا کاشف الغم ومجیب دعوه المضطرین ورحمن الدنیا ورحیم الاخره، صل على محمد وآل محمد وارحمنی رحمه تطفئ بها عنی غضبک وسخطک وتغنینی بها عمن سواک،
سپس گونه راست را بر زمین قرار دهد و بگوید:
یا مذل کل جبار عنید ویا معز کل ذلیل قد وحقک بلغ المجهودی فصل علی محمد و آله و فرج عنی، سپس گونه چپ را بر زمین قرار دهد و دوباره تکرار کند سپس بر پیشانی سجده کند و دوباره تکرار کند، خداوند هم و غم او را برطرف میکند و حاجتش را برآورده میکند  .

دعا خواندن
پیامبر (ص) میفرمایند: «کسی که این دعا را بخواند:
اللهم إنى عبدک وابن عبدک وابن أمتک ناصیتی بیدک، ماض فی حکمک، عدل فی قضاؤک، أسألک بکل اسم هو لک سمیت به نفسک أو أنزلته فی کتابک أو علمته أحدا من خلقک أو استأثرت به فی علم الغیب عندک أن تجعل القرآن ربیع قلبی ونور صدری وجلاء حزنی وذهاب همی أذهب الله همه و أبدله مکان حزنه فرحا.

حوقله (لا حول ولا قوه الا بالله)
در روایتی درباره حوقله آمده: و قول (لاحول و لا قوه الا بالله) فیه شفاء من تسعه وتسعین داءً أدناها الهم .
«در آن درمان نود و نه بیماری است که کمترین آن هم و غم است»
«شکا عوف بن مالک الاشجعی إلى النبی صلى الله علیه وآله، ان ابنه اسره العدو فامر ان یستکثر من قول: لا حول ولا قوه الا بالله وداوم علیه، فنجا من همه ورد الله إلیه ابنه مع الاغنام والجمال .
«شخصی به نام عوف به پیامبر (ص) شکایت کرد از این که پسرش گرفتار دشمن شده، پیامبر (ص) به او امر فرمود که زیاد لاحول ولا قوه الا بالله بگوید و مداومت کند، هم غم و اندوه او برطرف شد و هم پسرش به همراه غنایم نجات پیدا کرد.»
این روایت از پیامبر (ص) است که :«حضرت آدم به سوی خدا شکایت کرد از هم و غم بخاطر ازدست دادن بهشت و جبرئیل (ع) نازل شد و فرمود ای آدم بگو : لا حول ولا قوه إلا بالله،
و آدم گفت و حزن و وسوسه سینه از او برطرف شد .

توکل
پیامبر (ص) میفرمایند: «کسی که به هم و غم یا ناراحتی و بلا و مشکل پیچیده مبتلا میشود این را بگوید : الله ربی ولا أشرک به شیئا، توکلت على الحی الذی لا یموت  .

دعای مکروب
در روایت آمده: «یکی از فرزندان امام جواد (ع) بیمار شد، نزدیک او شد و او را بوسید و فرمود ای پسرم حالت چطور است، پاسخ داد من دردمندم، امام فرمود بعد از نماز ظهر این را ده مرتبه بگو :
یا الله یا الله یا الله، کسی که ناراحت است این را نمیگوید مگر اینکه پروردگار تبارک و تعالی جواب میدهد که بنده من حاجتت چیست.
امام صادق (ع) میفرمایند: «دعای مکروب در شب:
یا منزل الشفاء باللیل والنهار و مذهب الداء باللیل و النهار انزل علیّ من شفائک شفاء لکل ما بی من الداء.
حسین بن حسن خراسانی روایت میکند: «نزد امام صادق (ع) آمدم با عدهای از برادرانم از حجاج در زمان منصور، از دعای مکروب سؤال کردم و امام فرمود داروی مکروب است، بعد از نماز شب دست را بر محل سجده قرار بدهد و بگوید:
بسم الله بسم الله محمد رسول الله على امام الله فی أرضه على جمیع عباده اشفنی یا شافی لا شفاء إلا شفاؤک شفاء لا یغادر سقما من کل داء وسقم .

در روایت دیگر آمده: «کسی که ناچار است و به بلایی مبتلا شده، شب جمعه بعد از نماز عشاء این را بگوید: لا إله إلا أنت سبحانک انى کنت من الظالمین .

تربت امام حسین (ع)
امام صادق (ع) میفرمایند: «کسی که خاک تربت امام حسین (ع) را بخورد و به نیت شفا نخورد، مانند آن است که گوشت ما را خورده است، اگر کسی برای درمان نیاز به خوردن تربت امام حسین (ع) پیدا کرد، این را بگوید :
بسم الله وبالله، اللهم رب هذه التربه المبارکه الطاهره، ورب النور الذی انزل فیه، ورب الجسد الذی سکن فیه، ورب الملائکه الموکلین به، اجعله لی شفاء من داء کذا وکذا،
و یک جرعه آب بنوشد و بگوید : اللهم اجعله رزقا واسعا، وعلما نافعا، وشفاء من کل داء وسقم،
همانا خدا هر بیماری و مشکلی که داری و هم و غم را برطرف میکند.

ترک گناه
«إن العبد إذا کثرت ذنوبه ولم یکن عنده من العمل ما یکفرها ابتلاه بالحزن لیکفرها.
«هر گاه بنده گناهانش زیاد شود و کار خوبی ندارد که این گناهان را پاک کند، خدا او را به حزن مبتلا میکند تا گناهانش را پاک کند .»

عوذه
از حریز بن عبدالله سجستانی روایت شده: «عرض کردم ای فرزند رسول خدا من مبتلا به وسوسه سینهام و آنقدر وسوسه دارم که ممکن است نمازم را خراب کنم، نمیدانم چه بخوانم در نماز، امام صادق (ع) فرمود کجایید از عوذه امیر المؤمنین (ع)، عرض کردم ای پسر رسول خدا به من بیاموز، امام فرمود هرگاه این وسوسه را احساس کردی دستت را بر سینه قرار بده و سه مرتبه بگو :

بسم الله وبالله اللهم مننت علیّ بالایمان و اودعتنی القرآن و رزقتنی صیام شهر رمضان فامنن علیّ بالرحمه والرضوان والرأفه والغفران و تمام ما اولیتنی من النعم والاحسان یا حنان یا منان یا دائم یا رحمان سبحانک و لیس لی احد سواک ، سبحانک أعوذ بک بعد هذه الکرامات من الهوان و اسألک أن تجلی عن قلبی الاحزان، همانا درمان میشوی .

خوردن انگور
در روایت آمده: «شکا نبى من الانبیاء إلى الله الغم، فأمره بأکل العنب .
یکی از پیامبران به سوی خداوند از هم و غم شکایت کرد، خداوند هم به او امر کرد که انگور بخورد .»
در روایت آمده: «إن نوحا (ع) شکا إلى الله الغم، فأوحى الله إلیه کل العنب الاسود فانه یذهب بالغم.
«حضرت نوح (ع) از هم و غم به خدا شکایت کرد و خداوند هم به او امر کرد که انگور بخورد، زیرا انگور هم و غم را برطرف میکند .»
امام صادق (ع) میفرمایند: «لما حسر الماء عن عظام الموتى، فرأى ذلک نوح (ع) جزع جزعا شدیدا واغتم لذلک، فأوحى الله إلیه أن: کل العنب الاسود لیذهب غمک .
وقتی آب فروکش کرد و استخوانها روی زمین باقی ماند و حضرت نوح (ع) این استخوانها را دید و خیلی ناراحت شد و خداوند به او وحی فرمود که انگور سیاه بخور تا غمت برطرف شود .»

بدست کردن انگشتر لَا إِلَهَ إِلَّا الَّلهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِینُ
امام مجتبی (ع) میفرمایند: «در خواب حضرت عیسی (ع) را دیدم، به او گفتم ای روح الله میخواهم روی انگشترم چیزی بنویسم، چه بنویسم؟ حضرت عیسی (ع) فرمودند بنویس لَا إِلَهَ إِلَّا الَّلهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِینُ، زیرا این هم و غم را برطرف میکند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen