مجله طب اسلامی » درمان بیماریها » جنون و درمان آن در روایات اسلامی

جنون و درمان آن در روایات اسلامی

جنون و درمان آن در روایات اسلامی

 

۱-نوشیدن آب سوره یس وزعفران ومصرف نشاط آورها

وَ رُوِیَ‏ أَنَّهُ مَنْ کَانَ مَغْلُوباً عَلَى عَقْلِهِ قُرِئَتْ عَلَیْهِ یس أَوْ کَتَبَهُ وَ سَقَاهُ فَإِنَّهُ یَبْرَأُ فَإِنْ کَتَبْتَهُ بِمَاءِ الزَّعْفَرَانِ فِی إِنَاءٍ مِنْ زُجَاجٍ فَهُوَ خَیْرٌ فَإِنَّهُ یَبْرَأُ.
وآورده اند: بر هر کس که دیوانه باشدسوره (یس) خوانده می شود ویا نوشته شده و[آب آن] به وی نوشانده می شود.بهتر است با آب زعفران بر ظرف شیشه ای نوشته شود بدین سان او خوب خواهد شد.

۲-رگزنی وکاهش سودا وصفرا وخون زاید

عن محمّد بن مُسکان الحلبیّ : قال أبو عَبدِ اللّه‏ علیه‏السلام لِرَجُلٍ مِن أولِیائِهِ وقَد سَأَلَهُ الرَّجُلُ ، فَقالَ : یَابنَ رَسولِ اللّه‏ِ ، إنَّ لی بِنتاً وأنَا أرِقُّ لَها واُشفِقُ عَلَیها ، وإنَّها تَفزَعُ کَثیراً لَیلاً ونَهاراً ، فَإِن رَأَیتَ أن تَدعُوَ اللّه‏َ لَها بِالعافِیَهِ .
قالَ : فَدَعا لَها ، ثُمَّ قالَ : مُرها بِالفَصدِ ؛ فَإِنَّها تَنتَفِ عُ بِذلِکَ .
امام صادق علیه السلام در پاسخ یکی از دوستدارانش که گفته بود :ای پسر پیامبر خدا من دختری دارم و پیوسته ، نگران و بیدار خواب اویم و او ، شب و روز،دربسیاری ازاوقات،آشفته خاطر است .
اگر مصلحت می دانی ، برای او از خداوند ، عافیت مسئلت فرما ،برای آن دختر ، دعا کرد و سپس فرمود : به او بگو رگزنی کند،چرا که از این کار ، سود خواهد برد

۳-بخور مریم(س) ودفع اجنه وشیاطین

أَبِی جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ علیه السلام : أَنَّهُ وَصَفَ بُخُورَ مَرْیَمَ‏ لِأُمِّ وَلَدٍ لَهُ وَ ذَکَرَ أَنَّهُ نَافِعٌ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ مِنْ قِبَلِ الْأَرْوَاحِ مِنَ الْمَسِّ وَ الْخَبَلِ وَ الْجُنُونِ وَ الْمَصْرُوعِ وَ الْمَأْخُوذِ وَ غَیْرِ ذَلِکَ نَافِعٌ مُجَرَّبٌ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى قَالَ لِتَأْخُذْ لُبَاناً أَوْ سَنْدَرُوساً وَ بُزَاقَ الْفَمِ وَ کُورَ سَنْدَرِیٍّ و قُشُورَ الْحَنْظَلِ و مُرَّ مری [بَرِّیٍ‏] وَ کبریت [کِبْرِیتاً] أَبْیَضَ کَسَرْتَ دَاخِلَ الْمُقْلِ وَ سُعْدَ یَمَانِیٍّ وَ یکسر [یَکْثُرُ] فِیهِ مُرٌّ وَ شَعْرَ قُنْفُذٍ مَشْبُوثٍ بِقَطِرَانٍ شَامِیٍّ قَدْرَ ثَلَاثِ قَطَرَاتٍ تَجْمَعُ ذَلِکَ کُلَّهُ وَ یُصْنَعُ بُخُوراً فَإِنَّهُ جَیِّدٌ نَافِعٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى.
امام باقر(ع) برای مادر یکی از فرزندان خود، بخور مریم را تجویز کرده و یادآور شدند: این بخور به اذن خداوند برای هر آسیبی که از سوی ارواح به آدمی می رسد از قبیل مس کردن،آ َشفتگی، دیوانگی، صرع، گرفتگی و جز اینها مفید است ومجرب:کندر وسندروس  وآب دهان ونارگیل وپوست حنظل وحزاء صحرایی وگوگرد سفید ومغز بلسان وسعد یمانی ومقدار زیادی صمغ درخت مرمکی وتیغ جوجه تیغی که با سه قطره عصاره سرو کوهی تفت داده شده را تهیه می کنی وبا آن بخور می دهی. به خواست خداوند موثر ومفید خواهد بود.
خداوند در قرآن درباره کسی که ربا میخورد میفرماید: ﴿الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ﴾  سوره بقره، آیه۲۷۵
«کسی که براثر تماس شیطان، دیوانه شده (و نمیتواند تعادل خود را حفظ کند؛ گاهی مراد از مس حالتی است که کنترل حرکت اعضای بدن از دست شخص خارج می شود و در اختیار جن قرار می گیرد و حرکات بدن نامتوازن و غیرعادی می شود . این روایت در کتابهای دیگر با کمی تفاوت آمده است،در روایات دیگر به جای کندر یا سندروس، کندر و سندروس آمده و به جای آب دهان، سنگ قمر آمده و به جای کور سندری، کورسندی آمده و به جای مرمرس، مربری یا حزابری آمده و به جای در آن مر خرد کن ، در آن مر زیاد بریز آمده است.
سندروس شبیه کندر ولی درشت تر است و طعم آن تفاوت دارد. سنگ قمر نوعی سنگ است که در شبهای مهتابی می درخشد. کور یا کور گندم نوعی گیاه است که برگ گردی دارد؛ ابتدا سبز است و بعد از خشک شدن قهوه ای می شود و کمی خار هم دارد و در عطاری ها وجود دارد و شاید خیار تلخ هم به آن گفته شود . مر مری یعنی همان مر که معروف است ؛ ولی چون در روایت مر تکرار شده  احتمالا صحیح همان حزا بری است که در نقل های دیگر آمده  و به معنی جعفری وحشی یا مغدونس است؛ البته در بعضی کتب حزا آمده؛ یعنی دینارویه و زوفرا هم به آن می گویند. مقل ازرق نوعی صمغ است.
مشکل اصلی در تهیه این مواد  است؛ برای مثال، موی جوجه تیغی بسیار کم و جمع آوری آن سخت است؛ البته اگر منظور تیغ های جوجه تیغی باشد کار آسانی است و مشکل اصلی قطران شامی است؛ ماده سیاهی که از سوزاندن تنه درخت ارز به دست می آید که در شام وجود دارد و در حال حاضردر دسترس نیست.

. در روایت آمده: «تأخذ لبانا، وسندروسا، وبزاق القمر، وکوز سندی، وقشور الحنظل، ومرا بری، وکبریتا أبیض، وکسره داخل المقل، وسعد یمانی، ویکسر فیه مر وشعر قنفذ، مبثوث بقطران شامی قدر ثلاث قطرات، تجمع ذلک کله ویضع بخورا، فإنه جید نافع إن شاء الله.»
«کندر بگیر و سندروس و سنگ قمر و کور سندی و پوست هندوانه ابوجهل و مُر بَری و گوگرد سفید و شکستگی (تکههای) داخل مقل و سعد یمنی و مُر هم در آن خرد کن و موی جوجهتیغی که به قطران شامی آغشته شده به اندازه سه قطره، همه را باهم جمع کنید و از آن بخور بسازید (در آتش بسوزانید و از دودش استفاده کنید)، این داروی خوبی است و به خواست خدا منفعت دارد.»
نقل دیگر این روایت چنین آمده: «تأخذ لبانا، وسندروسا، وبزاق الفم، وکور سندی وقشور الحنظل، وحزاء برى، وکبریتا أبیض، وکسرت داخل المقل وسعد یمانی، ویکثر فیه مر، وشعر قنفذ ملتوت بقطران شامی قدر ثلاث قطرات یجمع ذلک کله وتصنع بخورا، فإنه جید نافع إنشاء الله.»
«کندر بگیر و سندروس و آب دهان و کور سندی و پوست هندوانه ابوجهل و جعفری وحشی و گوگرد سفید و داخل مقل را بشکن و سعد یمنی و زیاد در آن مر بریز و موی جوجهتیغی که به قطران شامی آغشته شده به اندازه سه قطره، همه را باهم جمع کنید و از آن بخور بسازید، این داروی خوبی است و به خواست خدا منفعت دارد.»
نقل های متفاوتی از این روایت وجود دارد؛ این نقل تنها نسخه ای است که در آن سنگ قمر آمده و با توجه به اینکه در کتب دیگر سنگ قمر برای این قبیل بیماری ها مفید معرفی شده، می توان گفت که سنگ قمر صحیح است و مر بری هم به دلیل اینکه در پایان روایت به مر اشاره شده، احتمالا صحیح نیست و به نظر می رسد حزا بری به معنی جعفری وحشی یا مغدونس صحیح باشد که در نقل های دیگر آمده است.

۴-سیب – افزایش میوه وسبزی وکاهش غذای پخته

الإمام الکاظم علیه‏السلام : التُّفّاحُ یَنفَعُ مِن خِصالٍ عِدَّهٍ : مِنَ السَّمِّ ، وَالسِّحرِ ، وَاللَّمَمِ یَعرِضُ مِن أهلِ الأَرضِ ، وَالبَلغَمِ الغالِبِ ، ولَیسَ شَیءٌ أسرَعَ مِنهُ مَنفَعَهً .
امام کاظم (علیه السلام ): سیب، براى درمان چند چیز سودمند است : مسمومیت، سحر، جنونى که از زمینیان پیش مى آید، و بلغمى که چیزه شده باشد. هیچ چیز منفعتش سریعتر از این نیست  .

۵-شستن سر با لعاب خطمی – بهداشت ونظافت

الإمام الصادق علیه‏السلام : غَسلُ الرَّأسِ بِالخَطمِیِّ فی کُلِّ جُمُعَهٍ ؛ أمانٌ مِنَ البَرَصِ ، وَالجُنونِ .
خطمی شستن سر با خطمی در هر جمعه،مایه ایمنی از پیسی ودیوانگی است

۶-قرآن ، رقیه ، عوذه

راوی در مورد رقیه و نشره برای درمان نیش عقرب  و مار ، جنون، سحر و کسی که شکنجه می شود از امام صادق ع سوال کرد آن حضرت فرمود:  یَا ابْنَ‏ سِنَانٍ‏ لَا بَأْسَ‏ بِالرُّقْیَهِ وَ الْعُوذَهِ وَ النُّشْرَهِ إِذَا کَانَتْ مِنَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ لَمْ یَشْفِهِ الْقُرْآنُ فَلَا شَفَاهُ اللَّهُ وَ هَلْ شَیْ‏ءٌ أَبْلَغُ فِی هَذِهِ الْأَشْیَاءِ مِنَ الْقُرْآنِ أَ لَیْسَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ‏ وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ‏ أَ لَیْسَ یَقُولُ تَعَالَى ذِکْرُهُ وَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ‏ لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَهِ اللَّهِ‏ سَلُونَا نُعَلِّمْکُمْ وَ نُوقِفْکُمْ عَلَى قَوَارِعِ الْقُرْآنِ لِکُلِّ دَاء
ابن سنان ،رقیه و عوذه و نشره اشکالی ندارد در صورتی که از قرآن باشد.آیا خداوند تبارک و تعالی نمی فرماید : آیاتی از قرآن نازل می کنیم که برای مؤمنان شفاست؟ آیا خداوند تبارک و تعالی نمی فرماید قرآن اگر بر کوه نازل شود کوه ترک می خورد و خاشع و فروتنخواهد بود؟ از ما بپرسید به شما می آموزیم آیات درمانی قرآن را برای هر بیماری.

۷-گرفتن ناخن ها در پنجشنبه و شنبه

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَأْمَنَ الْفَقْرَ وَ شِکَایَهَ الْعَیْنِ وَ الْبَرَصِ وَ الْجُنُونِ فَلْیُقَلِّمْ أَظْفَارَهُ یَوْمَ الْخَمِیسِ بَعْدَ الْعَصْرِ وَ لْیَبْدَأْ بِخِنْصِرِهِ مِنَ الْیَسَار .
پیامبر(ص)فرمودند: کسی که می خواهد از فقر، چشم درد، پیسی و جنون،ایمن شود،ناخن هایش را پنجشنبه بعداز عصربگیرد و از انگشت کوچک دست چپ شروع کند.
امام صادق فرمودهاند: «خذ من شاربک وأظفارک فی کل جمعه فإن لم یکن فیها شئ فحکها لا یصیبک جنون ولا جذام ولا برص.»
«هر هفته ناخن و سبیل را بگیر و اگر بلند نبود آن را سوهان کن و اگر این کار را کردی به جنون و جذام و پیسی مبتلا نمیشوی.»
«تقلیم الأظفار وأخذ الشارب فی کل جمعه أمان من البرص والجنون.»
«گرفتن ناخن و سبیل در هر هفته ایمنی از پیسی و جنون است.»
امام صادق (ع) میفرمایند: «تقلیم الأظفار یوم الجمعه یؤمن من الجذام والجنون والبرص والعمى، فإن لم تحتج فحکها حکا»

«ناخن گرفتن در روز جمعه ایمن میکند از جذام و جنون و پیسی و کوری، اگر نیاز نداشتی آن را سوهان کن.»

۸-حجامت سر – تخلیه اخلاط زاید سر

قَالَ الصَّادِق‏علیه السلام‏ :‏ الْحِجَامَهُ فِی‏ الرَّأْسِ‏ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعٍ مِنَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ النُّعَاسِ وَ وَجَعِ الضِّرْسِ وَ ظُلْمَهِ الْعَیْنِ وَ الصُّدَاعِ.
پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ):حجامت در سر، شفاى از هفت چیز است ، آن گاه که بر شخص ، عارض ‍ شود: دیوانگى ، جذام ، پیسى ، چرت آلودگى ، دندان درد، سر درد و تیرگى اى که شخص در چشم احساس مى کند .
پیامبر (ص) می‌فرمایند: «من احتجم یوم الثلاثاء لسبع عشره أو تسع عشره أو لاحدى وعشرین من الشهر کانت له شفاء من کل داء من أدواء السنه کلها وکانت لما سوى ذلک شفاء من رجع الرأس والأضراس والجنون والجذام والبرص.»
«کسی که روز سه‌شنبه حجامت کند که مصادف با روز هفدهم، نوزدهم یا بیست‌ویکم ماه باشد، این درمان کل بیماری‌ها تا یک سال است، اگر در روزهای دیگر حجامت کند، درمان سردرد و دندان‌درد و جنون و جذام و پیسی است.»
امام صادق (ع) روایت کرده‌اند: «رسول الله (ص) وأشار بیده إلیه رأسه : علیکم بالمغیثه، فانها تنفع من الجنون والجذام والبرص والاکله ووجع الاضراس»
«پیامبر (ص) به سرشان اشاره کردند و فرمودند بر شما باد حجامت سر، برای جنون و جذام و برص و خوره و دندان‌درد مفید است.»

۹-نمکی که زمان معصومین(ع) مصرف می شد – غیر طیب وشیمیایی نخورید

پیامبر (ص) میفرمایند: «یا على افتتح بالملح، واختم به، فانه من افتتح بالملح وختم به عوفی من اثنین وسبعین نوعا من أنواع البلاء منها الجنون والجذام والبرص»
«ای علی غذا را با نمک شروع کن و پایان بده، زیرا کسی که با نمک شروع کند و پایان دهد معاف میشود از هفتادودو نوع بلا ازجمله از این بلاها جنون و جذام و پیسی است.»
پیامبر (ص) میفرمایند: «إن الله عزوجل أوحى إلى موسى بن عمران أن ابدأ بالملح واختم بالملح، فان فی الملح دواء من سبعین داء أهونها الجنون، والجذام، والبرص …»
«خداوند به موسی بن عمران (ع) وحی فرمود (غذا خوردن را) با نمک شروع کن و با نمک هم ختم کن، زیرا در نمک درمان هفتاد بیماری است که کمترین آن جنون و جذام و پیسی است … .»
با نمک  حکمت شروع غذا ۱۰-
نمک باعث پاکسازی و عفونت کشی مسیر غذا می شود و همچنین شور بودن نمک مانند ترش بودن سرکه ، ترشیجات بزاق معده را افزایش می دهد. و همچنین باعث گرمی مسیر گوارش و تقویت هاضمه می شود. و نیز آثار و بقایای وعده غذایی قبل را علاوه بر عفونت کشی، با افزایش ترشحات از معده و دهان خارج می کند.
پیامبر (ص) میفرمایند: «علیک بالملح فانه شفاء من سبعین داء ادناها الجذام والبرص والجنون»
«بر شما باد خوردن نمک، زیرا درمان هفتاد بیماری است که کمترین آن جذام و برص و جنون است.»
پیامبر (ص) میفرمایند: «ثلاث لقمات بالملح قبل الطعام تصرف عن ابن آدم اثنین وسبعین نوعا من البلاء منه الجنون والجذام والبرص.»
سه لقمه با نمک قبل از غذا هفتادودو نوع بلا را از بنیآدم برطرف میکند.»
امام صادق (ع) میفرمایند: «عَلَیکُم بِالأَبیَضَینِ الخُبزِ وَالرُّقَّهِ، یَعنِی المِلحَ . . . وإنَّ فِی الرُّقَهِ أمانا مِنَ الجُذامِ، والبَرَصِ، وَالجُنونِ.»
«بر شما باد این دو سفید، نان و نمک، زیرا در نمک ایمنی از جذام و پیسی و جنون است.»
مولف: در حدیث دیگری از خوردن نان سفید نهی شده است. و پیامبر(ص) فرمود: من هرگز نان سفید نخورده ام و نمی خورم و نخواهم خورد.(مضمون حدیث). نان سیاه یا نان سبوس دار حدود ده برابر خون ساز و حدود ده برابر استخوان ساز است. پس شاید مراد از نان سفید این باشد که حتی نان سبوس دار، در مقایسه با خوراکی ها سفید محسوب می شود. یا همان نان سفید سبوس دار مراد امام(ع) است.

۱۰- بسمله و حوقله

۱۱-گفتن

در روایت آمده: «کسی که این را بگوید بعد از نماز صبح و بعد از نماز مغرب، هفت مرتبه،
بسم الله الرحمن الرحیم لا حول ولا قوه إلا بالله العلی العظیم،
خداوند هفتاد نوع بلا را از او دفع میکند که کمترین آن باد (درد متحرک) و پیسی و جنون است .»
پیامبر (ص) میفرمایند: «من بسمل وحولق کل یوم عشرا ” خرج من ذنوبه کیوم ولدته أمه، ودفع الله عنه سبعین بابا ” من البلاء، منها الجنون والجذام والبرص والفالج و کان اعظم عند الله تعالی من سبعین حجه و عمره متقبلات بعد حجه الاسلام و وکل الله تعالی به سبعین الف ملک یستغفرون له الی اللیل»
«کسی که هرروز ده مرتبه بسمله و حولقه (همان حوقله) بگوید، از گاهانش خارج میشود مانند روزی که متولدشده و خداوند از او هفتاد باب از بلا را دفع میکند که ازجمله آنها جنون و جذام و پیسی و فلج است.»

۱۲–صدقه دادن

از پیامبر (ص) آمده: «إن الله لا إله إلا هو لیدفع بالصدقه الداء و الدبیله والحرق والغرق والهدم والجنون وعد (صلى الله علیه وآله) سبعین بابا من السوء.»

«همانا خداوندی که خدایی جز او نیست دفع میکند بهوسیله صدقه بیماری و آپاندیس و سوختن و غرق شدن و ریختن دیوار و سقف روی انسان و جنون و (پیامبر (ص)) هفتاد باب از سوء شمردند .»

۱۳-برآوردن حاجت مؤمن

امام صادق (ع) میفرمایند: «من أدخل على مؤمن سرورا فقد أدخل على رسول الله (صلى الله علیه وآله) وقضاء حاجه المؤمن یدفع الجنون والجذام والبرص.»
«کسی که سروری بر قلب مؤمن وارد کند همانند آن است که این سرور بر قلب پیامبر (ص) وارد کند و برآوردن حاجت مؤمن جنون را دفع میکند و جذام و پیسی.

۱۴- نوره و حنا وحمام اسلامی

پیامبر (ص) میفرمایند: «من دخل الحمام فأطلى ثم أتبعه بالحناء من قرنه إلى قدمه کان أمانا له من الجنون والجذام والبرص و الآکله إلى مثله من النوره.»
«کسی که وارد حمام شود و از نوره استفاده کند سپس حنا به بدنش بمالد از فرق سر تا نوک پا، از جنون و جذام و پیسی و خوره، تا نوره بعدی ایمن میشود .
در روایت آمده: «من أتت علیه أربعون یوما ولم یتنور فلیس بمؤمن ولا مسلم ولا کرامه.»
«کسی که چهل روز بگذرد و از نوره استفاده نکند مؤمن و مسلمان نیست.»
در روایت آمده: «دخلت مع أبی عبد الله علیه السلام الحمام فقال لی: یا عبد الرحمن أطل فقلت: إنما أطلیت منذ أیام، فقال: أطل فإنها طهور.»
«همراه امام صادق (ع) وارد حمام شدم و امام به من فرمودند از نوره استفاده کن من عرض کردم که چند روز پیش از نوره استفاده کردهام و امام فرمودند دوباره استفاده کن، این پاککننده (درمان) است.»

۱۵-ذکر دفع کننده جنون

«هرکس این ذکر را هرروز سی مرتبه بگوید:  بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعٰالَمِینَ وَ تَبَارَکَ اللّٰهُ أَحْسَنُ الْخٰالِقِینَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ، خداوند از او نودونه بلا را دفع میکند که کوچکترین آن جنون است.»
۱۶-ذکری دیگر
«مردی نزد پیامبر (ص) آمد که نامش شیبه هذلی بود، عرض کرد ای رسول خدا سنم بالا رفته و بدنم ضعیف شده، کارهایی که قبلاً انجام میدادم حالا نمیتوانم انجام دهم، کارهایی که خود را به آنها عادت داده بودم، از نماز و صیام و حج و جهاد، پس ای رسول خدا ذکری به من بیاموز که برای من نفع داشته باشد و ساده باشد، پیامبر (ص) فرمودند که دوباره بگو و آن مرد هم گفتههایش را سه بار تکرار کرد، سپس فرمودند در اطراف تو درخت و خاکی نیست مگر اینکه به خاطر تو گریه کرده، وقتی نماز صبح را خواندی این را ده مرتبه بگو:
سبحان الله العظیم وبحمده، ولا حول ولا قوه إلا بالله العلی العظیم
همانا خداوند تو را ایمن میکند از کوری و جنون و جذام و فقر و پیری.»

۱۷- شستن پای عروس هنگام ورود به خانه

پیامبر (ص) در وصیت خود به حضرت علی (ع) میفرمایند:
«أوص رسول الله (ص) علی بن ابی طالب (ع) ، فقال : یا علی، إذا دخلت العروس بیتک فاخلع خفها حین تجلس، واغسل رجلیها، وصب الماء من باب دارک إلى أقصى دارک، فإنک إذا فعلت ذلک أخرج الله من دارک سبعین ألف لون من الفقر، وأدخل فیها سبعین ألف لون من البرکه، وأنزل علیک سبعین رحمه ترفرف على رأس العروس حتى تنال برکتها کل زاویه من بیتک، وتأمن العروس من الجنون والجذام والبرص أن یصیبها ما دامت فی تلک الدار.»
«ای علی زمانی که عروس وارد خانهات میشود وقتیکه مینشیند کفشش را از پایش دربیاور و پاهایش را بشوی و آبش را جمع کن و از دم در تا انتهای خانه بریز، اگر این کار را کردی خداوند هفتاد نوع فقر را از خانه خارج میکند و هفتاد رحمت نازل میکند که روی سر عروس بالوپر میزند تا اینکه برکت آن را به دست بیاوری، این برکت شامل هر رکنی از خانهات میشود و عروس هم ایمن میشود از جنون و جذام و پیسی و تا زمانی که در خانه تو است مبتلا نمیشود.

۱۸-سوره نحل

امام باقر (ع) میفرمایند: «من قرأ سوره النحل فی کل شهر کفى المغرم فی الدنیا وسبعین نوعا من أنواع البلایا أهونه الجنون والجذام والبرص …»«
کسی که سوره نحل را هرماه یکبار بخواند از بدهکاری خلاص میشود و از هفتاد نوع بلا خلاص میشود که کمترین آن جنون و جذام و پیسی است  …»

۱۹-بوییدن گل نرگس – عطر شیمیایی نزنید(فقط بوهای طبیعیـی) – اعصاب باید آرام شود

پیامبر (ص) میفرمایند: «شموا النرجس ولو فی الیوم مره، ولو فی الاسبوع مره، ولو فی الشهر مره، ولو فی السنه مره، ولو فی الدهر مره، فان فی القلب حبه من الجنون والجذام والبرص وشمه یقلعها.»
«نرگس را هرروز یکبار ببویید، وگرنه هفتهای یکبار، وگرنه ماهی یکبار، وگرنه سالی یکبار، وگرنه در روزگار یکبار، زیرا در قلب دانهای از جنون و جذام و پیسی است که بوییدن نرگس آن را ریشهکن میکند.»

۲۰-خوردن غذاهای بیرون ریخته از ظرف – واکسن های طبیعی – قناعت وعدم اصراف

«رأى النبی (ص) أبا أیوب الانصاری یلتقط نثاره المائده، فقال (ص) : بورک لک وبورک علیک وبورک فیک. فقال أبوأیوب : یا رسول الله ولغیری؟ قال : نعم، من أکل ما أکلت فله ما قلت لک. أو قال : من فعل ذلک وقاه الله الجنون والجذام والبرص والماء الاصفر والحمق.»
«پیامبر (ص) مشاهده کردند ابو ایوب انصاری غذاهای ریز بیرون ریخته از ظرف را جمع میکرد و میخورد، پیامبر فرمودند بر شما مبارک باشد و خدا به شما برکت دهد، ابو ایوب سؤال کرد که آیا این برکت شامل دیگران هم میشود و پیامبر (ص) پاسخ داد بله هرکس که این غذاهای ریز را بخورد همان چیزی که برای شما گفتم برای او هم خواهد بود و کسی که این کار را بکند خداوند از جنون و جذام و پیسی و آب زرد (سیروس کبدی) و کمعقلی برای او پیشگیری قرار میدهد .»

۲۱-سنای مکی

پیامبر (ص) میفرمایند: «لو علم الناس ما فی السنا لقابلوا کل مثقال منه بمثقالین من ذهب ، أما ، إنه أمان من البهق والبرص والجذام والجنون والفالج واللقوه. ویؤخذ مع الزبیب الاحمر الذی لا نوى له ویجعل معه هلیلج کابلی وأصفر وأسود أجزاء سواء ، یؤخذ على الریق مقدار ثلاثه دراهم وإذا أویت إلى فراشک مثله، وهو سید الادویه.»
«اگر مردم بدانند که در سنا چه خاصیتی وجود دارد، در مقابل هر مثقال سنا دو مثقال طلا میدادند، زیرا این پیشگیری است از بهق (سفیدی پوست) و پیسی و جزام و جنون و فلج و لقوه (انحراف صورت)، آن را (سنا) بگیرید و با مویز قرمز که هسته ندارد و هلیله کابلی و هلیله زرد و هلیله سیاه به اندازه مساوی، در ناشتا به اندازه سه درهم (ده گرم) و موقع خواب به همان اندازه مصرف شود و این سید داروها است.»
مؤلف: همانگونه که در روایت واضح است ، پیامبر(ص) همراه سنا مویز نیز تجویز نموده اند. ولی استاد تبریزیان سنا را خالی تجویز کردند ، با توجه به عوارض زیاده روی در مصرف سنا ، باید به همان شکلی که معصوم(ع) تجویزنموده اند مصرف نماییم.
دوم اشکال: استاد تبریزیان در بیان علت ، ترکیب مفردات روایات آورده اند که چون معصوم(ع) فقط در جایی که مفردات دارو تاثیر ندارد ترکیب را بیان نموده است. (داروی عقل)
یعنی هر جا که مفردات دارو به تنهایی تاثیر دارند، معصوم(ع) ترکیب را بیان نکرده است. پس هرجا که مفرد بیان شده است می توان ترکیب کرد.در حالی که مثلا در این حد یث، برخلاف سیره خودشان که ترکیب مفردات است ، ترکیب را رها کرده و مفردات ترکیب را تجویز کرده است. که تناقضی آشکار با بیانات خود استاد است.
اشکال: این دارو مسهل است و سنا دارد، برای درمان جنون گاهی چند سال یا لااقل چند ماه باید دارو مصرف شود . اگر در طول این مدت سنا مصرف شود، بسیار مضر است، و حتی احتمال کولیت روده وجود دارد البته علاوه بر کولیت حتی احتمال زخم معده و روده و.. وجود دارد.یکی از دوستان طلبه که اسهال خفیف داشت به سنگ صفرا نیز مبتلا شده بود، استاد تبریزیان  داروی جامع با سنا برایشان تجویز کردند اما بعد از چند دوره سنگ صفرا درمان نشد و استاد تبریزیان فرمودند شما به طب اهل بیت اعتقاد نداری باید آنقدر داروی جامع با سنا مصرف کنی تا بهبود یابی . متاسفانه ایشان در اثر مصرف زیاد داروی جامع با سنا به کولیت روده مبتلا شدند. در بسیاری از موارد این تجویز خطرناک است و عارضه دارد زیرا بعد از یک دوره معین مصرف دارو اگر تاثیر نداشت باید دارو قطع و عوض شود. البته داروی جامع با سنا اگرهمراه با سرکه انگبین و استفراغ عمدی و اصلاح مزاج و مصرف صفرابر ها باشد درمان می کند.

۲۲-لبلاب (پیچک)  – مره زمینه ساز جنون است.

در روایتی از عمرو بن ابراهیم آمده: «شکوت إلى الرضا (ع) مره کنت أجد مما یأخذنی منها شبیه الجنون وصداع غالب ، فقال : علیک بهذه البقله التی تلتف ، فدقها فضعها على رأسک ومر أهلک فلیضعوها على رؤوس صبیانهم فإنها نافعه لهم بإذن الله ، ففعلت فسکن عنی الوجع. وتلک البقله هی اللبلاب.»
«به امام رضا (ع) شکایت کردم از مرهای (غلبه سودا و صفرا البته بیشتر سودا مراد است) که با آن مواجه بودم و دچار حالتی شبیه جنون و غش کردن میشدم، امام فرمودند از این گیاهی که میپیچد بگیر و آنرا بکوب و روی سر قرار بده و به خانواده هم دستور بده که این را روی سر بچههای خود بگذارند، این برای آنها مفید است به اذن خداوند، من هم این کار را کردم و بیماریام تسکین یافت و آن گیاه لبلاب است.»

۲۳-کرفس

پیامبر (ص) میفرمایند: «علیکم بالکرفس، فإنه طعام إلیاس والیسع ویوشع. وروی أنه یورث الحفظ، ویذکی القلب، وینفی الجنون والجذام والبرص.»
«بر شما باد کرفس، همانا این غذا الیاس (ع) و یسع (ع) و یوشع (ع) بود. و روایت شده از پیامبر (ص) سبب تقویت حافظه میشود و قلب را تیز میکند و جنون و جزام و پیسی را برطرف میکند. »
مولف: چون رسول خدا همه را به خوردن کرفس دستور داده اند وکرفس غذای انبیا بوده است.پس در حدی که مصرف طبیعی غذایی محسوب شود جزو درمان های مشترک است.البته نباید زیاده روی شود.وبا رعایت اصول مزاج وتغذیه مصرف شود.

۲۴-خوردن آب سرد بعد از غذا – تعدیل صفرا وسودای زاید

سَهْلُ بْنُ زِیَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ الْبَصْرِیِّ عَنْ أَبِی طَیْفُورٍ الْمُتَطَبِّبِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ الْمَاضِی ع فَنَهَیْتُهُ عَنْ شُرْبِ الْمَاءِ فَقَالَ ع وَ مَا بَأْسٌ بِالْمَاءِ وَ هُوَ یُدِیرُ الطَّعَامَ فِی الْمَعِدَهِ وَ یُسَکِّنُ الْغَضَبَ وَ یَزِیدُ فِی اللُّبِّ وَ یُطْفِئُ الْمِرَارَ.
وارد بر امام کاظم علیه السلام شدم و ایشان را نهی کردم از خوردن آب . امام فرمودند : آب چه مشکلی دارد ؟ آب غذا را در معده می گرداند و عصبانیت را فرو می نشاند و عقل و درک را زیاد می کند و مره ها را خاموش می کند .
مؤلف: خشکی و مره صفراوی وسوداوی زاید باعث عصبانیت وبی عقلی وکارهای دیوانه وار و دیر باروری و دیرپذیری می شود.و هر چه فرد به جمود نزدیک تر شود، حق پذیری کاهش و سفاهت و عناد و لجبازی افزایش می یابد.
جنون(موسوی)
شناسایی خلط غالب و دفع آن و مصرف داروهای ضد جنون و زالودرمانی پشت گوش، دست و پاهاست. نیاز به تکرار آن بسته به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک دارد.انداختن زالو در محل گودی پشت گردن در فواصل بین زالوی پشت گوش و دست به تعداد تجویز شده توسط پزشک بر اساس توان بیمار ضروری است. با خونگیری از این قسمت خاطرات هیجانآور و مخرب از حافظه بیمار حذف میشود و آرامش جای آن را خواهد گرفت. بنابراین خونگیری در این نقطه برای مبتلایان به آلزایمر مضر است.

 

دستور ضد ضد جنون

هرروز دو قاشق چایخوری دانههای گیاه بالنگو را در یک لیوان آب جوش بجوشانید. هنگامیکه ولرم شد با عسل و اویشن مخلوط کرده میل نمایید.
روزی یک قاشق چایخوری پودر برگ سنا بهمراه ماست یا دوغ شیرین مصرف کنید.
سایکوز(تبریزیان )
داروی تقویت عصب ( پودر بابونه) ، مفرح – داروی عقل مصرف شود.
توهم(تبریزیان)  :  مرکب۷ (۹ ماهه)
هزیان گویی(تبریزیان)  :  مرکب ۷
خنده ی بی مورد(تبریزیان)  :  مرکب ۷ ( ۱۳ ماهه)
بازی با ریش(تبریزیان)  :  مرکب ۷ ( ۱۵ ماهه)
مالیخولیا ناشی از رطوبت (تبریزیان) :  طریفل
ضد وسواس/ مالیخولیا/دیوانگی(ضیایی)
هر روز نصف قاشق چایخوری نارمشق مخلوط با عسل گردد و میل شود تمام گیاه گلپر ضد هیستری و ضد صرع است کاهو بدون سس برای بیماران عصبی مسکن اعصاب خواب اور و ارام بخش است و حتی تشویش و نگرانی استرس و دلهره اضطراب را از بین میبرد کاهو اثر ضد تشنج دارد و در درمان مالیخولیا مفید است.

درمان اسکیزوفرنی(خدادادی – طب سنتی)
مصرف روزی ۴ لیوان شیر بادام. خوردن روزی۵-۷ قاشق جوانه گندم – پرهیز از غذاهای ممنوعه. حد بالای بیماریهای روحی روانی است و علائم: بیماران حضور ذهن ندارند و دچار مهمل گویی میشوند و حرفهای بی ربط و پرت و پلا میزنند . هوش و حواس خود را از دست میدهند و احساس خود بزرگ بینی میکنند و تعادل روحی و روانی ندارند. علت عدم تعادل الکترولیتی در سلولها و استفاده زیاد از غذاهایی که طبع
سرد دارند و همچنین مصرف غذاهای ممنوعه و داشتن یبوست مزاج است.
برای درمان باید از خوردن غذاهای ممنوعه و مضر پرهیز کرد.
شیر بادام با عسل و چند قطره لیموترش به مرور نوشیده شود که موجب تنظیم سیستم الکترولیتی است. پرهیز از غذای سردی بخش و اسیدی. مصرف آب کافی نه کم و نه زیاد و نرمش روزانه سبک. برطرف کردن یبوست.
جنون عارضی(ضیایی)
گل راعی – هوفاریقون- صبح ها یک قاشق چایخوری پودر آن با عسل. وسط روز و عصرانه چای کوهی. اول غروب یک قاشق مرباخوری گل بهار نارنج با عسل اویشن نعنا. صبحانه، شیر تازه گاو کم چرب یک لیوان به همراه یک قاشق پلوخوری عسل آویشن شیرازی. ناهار: خاویار- میگو- نان- هفت برگ کاسنی. شام: سوپ – ابغوره- روغن زیتون-نان و هفت برگ کاسنی. بعد شام : اب سیب طبیعی رسیده تازه شیرین  همراه عسل. شب قبل از خواب: یک قاشق مرباخوری سیاهدانه با عسل بجوید و بخورید. ملاج و شقیقه ها را با روغن سیاهدانه ماساژ دهید.

 

داروی های طب اسلامی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Watch Dragon ball super