مجله طب اسلامی » درمان بیماریها » درمان بیماری های اعصاب و روان | کلیات – بخش اول

درمان بیماری های اعصاب و روان | کلیات – بخش اول

درمان اعصاب و روان(تبریزیان)

مواردش مختلف است صفرا، سودا، مشکل روانی و…. باید علت ها رفع شود و داروی اعصاب که عمده اش بابونه است مصرف کنید. ولی غالبا از غلبه سودا است و  سودا بر مصرف کند.

نشاط و رفع غم وافسردگی و استرس واضطراب با روایات

ضمن اصلاح مزاج واصلاح خون واصلاح واصلاح تغذیه واصلاح اعضای مهم بدن واصلاح سیستم های بدن ورفع سایر امراض واصلاح معنویات واخلاق ورفتار و روان موارد زیر به صورت مستقیم عامل نشاط و رفاه روح وروان و قلب میشود.
هریک از این ریشه ها به تنهایی مهم تر از موارد زیر است.گناه رفتاری واعتقادی واخلاقی ،نداشتن اهداف خوب وبزرگ ،نظم نسبی ، دوست مومن ،نماز وروزه وعبادات ،ومهمتر از همه اینها مشغول یادگیری وعمل به فرمایشات معصومین مهمترین عامل در نشاطوسلامت روح وروان است.
ترک نهی های معصومین وانجام درمان های مشترک روح وروان وعمل به موارد هم وغم نیز بسیار لازم وموثر است.در زمان ما گناه وطمع انواع دنیا( پول یا مقام یا زنان زیبا یا شهرت یا..) از اصلی ترین علل غم وغصه است.

رفع هم وغم واسترس وترس عامل مشترک همه امراض
«الهم نصف الهرم .»    «هم نصف پیری است»،
درباره حضرت یعقوب (ع) آمده: «چشمانش کور ( آبمروارید) شد به علت هم و غم.»
هم وغم با استرس ونگرانی وترس وپریشانی همراه است.

ده عامل نشاط
أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: النَّشْوَهُ فِی‏ عَشَرَهِ أَشْیَاءَ الْمَشْیُ وَ الرُّکُوبُ وَ الِارْتِمَاسُ فِی الْمَاءِ وَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَهِ وَ الْأَکْلُ وَ الشُّرْبُ وَ النَّظَرُ إِلَى الْمَرْأَهِ الْحَسْنَاءِ وَ الْجِمَاعُ وَ السِّوَاکُ وَ مُحَادَثَهُ الرِّجَالِ.

امام صادق(ع) فرموده اند: نشاط و شادابی در ده چیز است: پیاده روی، سوارکاری، شنا، منظره های سرسبز دیدن، خوردن و آشامیدن، نگاه به زن زیباروی، آمیزش، مسواک زدن و با مردان گفتگو کردن.
رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : عَلَیکُم بِالزَّبیبِ ؛ فَإِنَّهُ یَکشِفُ المِرَّهَ ، ویَذهَبُ بِالبَلغَمِ ، ویَشُدُّ العَصَبَ ، ویَذهَبُ بِالإِعیاءِ ، ویُحَسِّنُ الخُلُقَ ، ویُطَیِّبُ النَّفسَ ، ویَذهَبُ بِالغَمِّ .

بوی خوش طبیعی (تغذیه و درمان از راه بویایی)- ورفع سردی مغز وسینه وفکر وروان
رسول الله صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : الطِّیبُ یَسُرُّ ، والعَسَلُ یَسُرُّ ، وَالنَّظَرُ إلَى الخُضرَهِ یَسُرُّ ، وَالرُّکُوبُ یَسُرُّ .
پیامبر(ص)بوی خوش شادی می آورد عسل شادی می آورد و نگریستن  به سبزه شادی می آورد و سواری  شادی می آورد.
هشدار: عطرها واسانس هاس شیمیایی نتیجه معکوس میدهد.گلاب ،بوی دمکرده یا عرق گل نرگس ،بوی میوه ها ومانند اینها نیز عطر محسوب میشوند.

باید کبد هم تمیز وقوی و اصلاح شود
… ِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع …  قَالَ : الْعَقْلُ مِنَ الْقَلْبِ وَ الْحُزْنُ‏ مِنَ‏ الْکَبِد وَ النَّفَسُ مِنَ الرِّئَهِ
امام صادق(ع)عقل از قلب است ، اندوه از جگر، نفس از ریه.

لباس، کفش، رنگ و ابزار زرد – زیبایی ودلنشین بودن محیط  (رنگ درمانی)
عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ فِی رِجْلِی نَعْلٌ سَوْدَاءُ فَقَالَ یَا حَنَانُ مَا لَکَ وَ لِلسَّوْدَاءِ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ فِیهَا ثَلَاثَ خِصَالٍ تُضْعِفُ الْبَصَرَ وَ تُرْخِی الذَّکَرَ وَ تُورِثُ الْهَمَّ وَ مَعَ ذَلِکَ مِنْ لِبَاسِ الْجَبَّارِینَ قَالَ فَقُلْتُ فَمَا أَلْبَسُ مِنَ النِّعَالِ قَالَ عَلَیْکَ بِالصَّفْرَاءِ فَإِنَّ فِیهَا ثَلَاثَ خِصَالٍ تَجْلُو الْبَصَرَ وَ تَشُدُّ الذَّکَرَ وَ تَدْرَأُ الْهَمَّ وَ هِیَ مَعَ ذَلِکَ مِنْ لِبَاسِ النَّبِیِّینَ.
در حالى که کفش سیاه پوشیده بودم، بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدم .
فرمود:اى حنان ! تو را به رنگ سیاه چه کار؟! آیا نمى دانى که درآن سه ویژگى است:
دیده را ضعیف مى کند، آلت را سست مى سازد، و پیرى مى آورد و افزون بر این جامه جباران است؟.گفتم : پس چه پاى افزارى بپوشم؟
فرمود: بر تو باد زرد؛ چرا که در آن، سه ویژگى است : دیده را جلا مى دهد آلت را استحکام مى بخشد، و اندوه را از انسان دور مى کند و افزون بر این، ازجامه هاى پیامبران است..

مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ لَمْ یَزَلْ یَنْظُرُ فِی سُرُورٍ مَا دَامَتْ عَلَیْهِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ- صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِین‏
امام باقر(ع): هر کس کفش زرد بپوشد، تا زمانی که آن کفش را داشته باشد، دل خوش دارد؛چرا که خداوند می فرماید:(زردی پر رنگ، که دیدنش بینندگان را شاد می کند.)

 

 

 

 

 درمان با خوراکی ها

مویز
الإمام علیّ علیه‏السلام : إنَّ الزَّبیبَ یَشُدُّ القَلبَ ویَذهَبُ بِالمَرَضِ ، ویُطفِئُ الحَرارَهَ ، ویُطَیِّبُ النَّفسَ .
امام علی (ع) فرمود:مویز قلب را استحکام میبخشد بیماری را میبرد حرارت را خاموش میسازد و دل را خوش میدهد.
رسول خدا(ص) فرموده اند: مویز را هرگز فراموش مکنید که زهره را برطرف می کند و بلغم را می زداید، اعصاب را تقویت می کند و خستگی و کوفتگی را می زداید، اخلاق را نیکو می سازد و روان را آرام و اندوه را در می گرداند.

گوشت دراج
رسول الله صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : مَنِ اشتَکى فُؤادَهُ وکَثُرَ غَمُّهُ ، فَلیَأکُل لَحمَ الدُّرّاجِ .
پیامبر خدا (ص)هر کس از بیماری روحی رنج میبرد و اندوهش بسیار است گوشت کبکنجیر بخورد

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ص قَالَ: إِذَا وَجَدَ أَحَدُکُمْ غَمّاً أَوْ کَرْباً لَا یَدْرِی مَا سَبَبُهُ فَلْیَأْکُلْ لَحْمَ الدُّرَّاجِ فَإِنَّهُ یَسْکُنُ عَنْهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ
امام صادق (ع) فرموده است: هرگاه یکی از شماها به غم واندوه دچار شدواز علت آن بی خبر است باید گوشت دراج بخورد که به خواست خداوندبه آرامش دست خواهد یافت.

انجیر – افزایش محبت ورفع قساوت
فِی الْحَدِیثِ‏ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَرِقَّ قَلْبُهُ فَلْیُدْمِنْ مِنْ أَکْلِ الْبَلَسِ وَ هُوَ التِّینُ.
هرکس می خواهد قلبی مهربان داشته باشد، باید همواره انجیر بخورد.
مهربانی اتز زمینه های نشاط است.

 

 

 

 

 

 

میوه به – رفع ترس وافزایش قوت روح
رسول الله صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :کُلُوا السَّفَرجَلَ ؛ فَإِنَّهُ یُجِمُّ الفُؤادَ ، ویُشَجِّعُ القَلبَ ، ویُحَسِّنُ الوَلَدَ .
امام پیامبر (ص) :به بخورید که دل را استواری و نشاط می بخشد، قلب را شجاعت می دهد و فرزند را نکو می سازد.
جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع یَقُولُ‏ السَّفَرْجَلُ یَذْهَبُ بِهَمِّ الْحَزِینِ کَمَا تَذْهَبُ الْیَدُ بِعَرَقِ الْجَبِینِ.
امام صادق (ع) فرموده اند: به اندوه غم زده را می زداید، آن گونه که دست عرق پیشانی را می زداید.
امام باقر (ع) میفرمایند: « السفرجل یذهب بهم الحزین .
«به هم و غم محزون را برطرف میکند.»
همچنین پیامبر (ص) میفرمایند: « من أکل سفرجلا ثلاثه أیام على الریق صفا ذهنه وامتلاء جوفه حکما وعلما و وقى من کید إبلیس وجنوده.
« کسی که سه روز ناشتا به بخورد، ذهنش صاف میشود و درونش از حکمت و علم پر میشود و از شر ابلیس و سربازانش در امان خواهد بود.»

گوشت – افزایش خون ورفع کم خونی
قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم : إن للقلب فرحه عند أکل اللحم
پیامبر خدا (ص ) هنگام خوردن گوشت قلب را شادی است.

نوشیدن عسل – گرم کردن مزاج ورفع سردی مزاج
رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : ثَلاثَهٌ یَفرَحُ بِهِنَّ الجِسمُ ویَربو : الطِّیبُ ، ولِباسُ اللَّیِّنِ ، وشُربُ العَسَلِ .
پیامبر(ص)سه چیز است که تن بوسیله انها شاداب میشود و رشد میکند : بوی خوش جامه نرم و نوشیدن عسل.
الطیب نشره و العسل نشره ً .
«عطر نشره است و عسل هم نشره است.»

تلبینه – غذاهای طیب وپاک وروایی
الإمام الصادق علیه‏السلام : إنَّ التَّلبینَ یَجلُو القَلبَ الحَزینَ ، کَما تَجلُو الأَصابِـعُ العَرَقَ مِنَ الجَبینِ .

میوه نوبر طبیعی- افزایش میوه وسبزی وکاهش غذای پخته
وَ قَالَ النبی صلوات الله و سلامه علیه و آله : ‏ عَلَیْکُمْ بِالْفَوَاکِهِ فِی إِقْبَالِهَا فَإِنَّهَا مَصَحَّهٌ لِلْأَبْدَانِ مَطْرَدَهٌ لِلْأَحْزَانِ وَ أَلْقُوهَا فِی إِدْبَارِهَا فَإِنَّهَا دَاءُ الْأَبْدَانِ.
رسول خدا (ص)فرموده اند:حتما میوه نو بر بخورید که مایه سلامتی بدن وزدودن اندوه است ومحصولهای آخر را رها کنیدکه مایه بیماری بدن است.
هشدار: جدیدا به میوه های کال رنگ اضافه میکنند تا زودتر وگرانتر به بازار عرضه کنند.به هیچ وجه از این میوه ها مصرف نکنید.متاسفانه در شبکه رسمی توضیع مواد کشاورزی کشور آزادانه عرضه میشوند.وزارت بهداشت نیز عمده بودجه کشور میبلعد اما به غذای طیب وطبیعی هیچ اهمیتی نمیدهد.حتی این موارد را پیشرفت میداند. در نتیجه سرطان در ده سال گذشته حدود ده برابر شده است.

اسپند
الإمام علیّ علیه‏السلام : ما مِن شَجَرَهِ حَرمَلٍ نَبَتَت إلاّ ومَعَها مَلائِکَهٌ یَحرُسونَها ، حَتّى تَصِلَ إلى مَن وَصَلَت . وفی أصلِ الحَرمَلِ نُشرَهٌ ، وفی فَرعِهِ شِفاءٌ مِنِ اثنَینِ وسَبعینَ داءً .
امام علی (ع) هیچ بوته ای از بوته ای هزار اسپند نمیروید مگراینکه فرشتگانی با آن هستند و آن را تا هنگامی که بدان کس که میرسد برسد حفاظت میکنند ریشه هزار اسپند نشاط آور و شاخه اش درمان ۷۲ درد است.
امام علی (ع) میفرمایند: «فِی أَصْلِ الْحَرْمَلِ نُشْرَهٌ وَ فِی فَرْعِهِ شِفَاءٌ مِنِ اثْنَیْنِ وَ سَبْعِینَ دَاءً .
«در ساقه (یا ریشه) اسپند شادی است، و در شاخههای ریز و برگش درمان هفتاد دو بیماری است.»
اگر مزاج بیمار گرم بود، نخورد.بلکه اسفند را در خانه دود کند.

کدو
رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : إذا طَبَختُم فَأَکثِرُوا القَرعَ ؛ فَإِنَّهُ یَسُرُّ قَلبَ الحَزینِ .
رسول الله(ص) فرموده اند: در غذاهای پختنی بیشتر از کدو استفاده کنید که قلب غمگین را شاد می کند.

 

 

تراشیدن موی گردن  و موهای زاید – آراستگی طبیعی ظاهر
إسحاق بن عمّار عن أبی عبداللّه‏ علیه‏السلام ، قال : قُلتُ : جُعِلتُ فِداکَ ! رُبَّما کَثُرَ الشَّعرُ فی قَفایَ ، فَیُغِمُّنی غَمّاً شَدیداً . فَقالَ لی : یا إسحاقُ ، أما عَلِمتَ أنَّ حَلقَ القَفا یُذهِبُ بِالغَمِّ ؟
از امام صادق پرسیدم : فدایت شوم ! گاه موهای پشت گردنم زیاد میشود  و به سختی مرا اندوهگین میکند مرا فرمود: ای اسحاق ! آیا نمیدانی که تراشیدن موهای پشت گردن اندوه را از میان میبرد?

 

شانه زدن
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام :  تَسْرِیحُ الْعَارِضَیْنِ یَشُدُّ الْأَضْرَاسَ وَ تَسْرِیحُ اللِّحْیَهِ یَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ وَ تَسْرِیحُ الذُّؤَابَتَیْنِ یَذْهَبُ‏ بِبَلَابِلِ الصَّدْرِ وَ تَسْرِیحُ الْحَاجِبَیْنِ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ وَ تَسْرِیحُ الرَّأْسِ یَقْطَعُ الْبَلْغَم‏
امام صادق (ع) فرموده اند:شانه زدن گونه ها دندانها را محکم می کندوشانه زدن ریش وبا را می زداید وشانه زدن پیشانی اندوه سینه ها را می برد وشانه زدن ابرو مایه ایمنی از جذام است وشانه زدن سر بلغم را قطع می کند.
می توانید نوعی شانه با دندانه درشت درست کنید وبا آن همه بدن ومحل درد  را بخوبی با آن شانه وماساژدهید.مخصوصا گوش وزیر پا و سر را که برای همه بیماریها مفید است.

روغن زیتون به جای روغن مایع وجامد
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : عَلَیْکُمْ بِالزَّیْتِ‏ فَإِنَّهُ یَکْشِفُ الْمِرَّهَ وَ یُذْهِبُ الْبَلْغَمَ وَ یَشُدُّ الْعَصَبَ وَ یَذْهَبُ بِالضَّنَى‏ وَ یُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ یُطَیِّبُ النَّفْسَ وَ یَذْهَبُ بِالْغَمِّ.
امام صادق (ع) فرموده اند: از روغن زیتون حتما استفاده کنید. زیرا زهره وبلغم را زدوده  وپی فواصل را محکم می کند ولاغری را برطرف می سازد . واخلاق را نیکو کرده وروح وروان را پاک کرده وغم واندوه را می زداید.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : ‏ الزَّیْتُ دُهْنُ الْأَبْرَارِ وَ إِدَامُ الْأَخْیَار
روغن زیتون روغن نیکان وخورش بزرگان است.
هرکس میخواهد از ابرار ونیکان وسعادتمندان باشد بجای روغن مایع وجامد نباتی نفتی از روغن زیتون وشحم گاو استفاده کند.

بعد از مصیبت – اشک ریختن
قَالَ الصادق علیه السلام : ‏ مَنْ خَافَ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ وَجْدٍ بِمُصِیبَهٍ فَلْیُفِضْ مِنْ دُمُوعِهِ فَإِنَّهُ یَسْکُنُ عَنْهُ.
امام صادق (ع) فرموده اند: هر مصیبت دیده ای که بر خود می ترسد باید اشک خود را جاری سازد که آرام خواهد شد.

 

 

 

داروی های طب اسلامی

همچنین ببینید:

سوارکاری و فواید طبی آن -جایگاه اسب در سبک زندگی اسلامی

سوارکاری و فواید طبی آن – جایگاه اسب در سبک زندگی اسلامی اطلاعاتی بسیار جالب …

آموزش درست کردن مربای زردک -مربای هویج ایرانی

آموزش درست کردن مربای زردک -مربای هویج ایرانی مربای جزر (هویج) و فواید آن از …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Watch Dragon ball super