حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

حجت الاسلام اخوان: استفاده از محصولات تراریخته مخلّ استقلال کشور است
پ
پ

حجت الاسلام اخوان: استفاده از محصولات تراریخته مخلّ استقلال کشور است

کارشناس عرصه سلامت در گفت‌و‌گوی تفصیلی با رسا:

متاسفانه از سال ۱۳۳۴ با تصویب قانون نظارت بر طب، مقرر شد دیپلمه های طب شیمیایی در دارالفنون، جایگزین حکیم های طب ایرانی اسلامی شوند و با وضع این قانون استعماری، پزشکی درمان محور جایگزین طبی شد که خود این طب، سبک زندگی ملت ایران بود.

 

کلید واژه های هدایت و سلامت با یکدیگر ارتباط تنگانگ دارند و جریان هدایت پیوسته نیازمند سلامتی روح، روان و جسم است، از این رو پیوسته انبیاء الهی در شریعت های مختلف بر گزاره های مرتب بر سلامت تاکید دارند.

به نظر بنده طب اسلامی مجموعه‌ای است از مسائل مرتبط با حوزه سلامت روح، روان و جسم برآمده از منابع اسلامی یعنی قرآن، عقل، احادیث و  سیره پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت ایشان.

به مردم نشانی غلط ندهیم؛ به گفته الگود یهودی در کتاب تاریخ پزشکی در ایران، انگلستان از زمان صفویه می کوشد با حذف چهار مزاج و آدابی همچون حجامت فرهنگ مردم را از اصالت خارج کند تا طرح های استعماری خود را پیش ببرد.

متاسفانه از سال ۱۳۳۴ با تصویب قانون نظارت بر طب، مقرر شد دیپلمه های طب شیمیایی در دارالفنون، جایگزین حکیم های طب ایرانی اسلامی شوند و با وضع این قانون استعماری، پزشکی درمان محور جایگزین طبی شد که خود این طب، سبک زندگی ملت ایران بود.

به عبارت دیگر طب اسلامی یک واژه مشترک لفظی شده، فکر می‌کنند طب یعنی درمان؛ طب در نگاه اسلام  فقط درمان نیست. یک دهم آن درمان است  و نه دهم آن چیزهای دیگر است. ما وقتی می‌گوییم طب اسلامی  یعنی سبک زندگی اسلامی. به قول آیت الله جوادی آملی طب اسلامی، تابلو سبک زندگی اسلامی است، نقش مزاج در انتخاب همسر، تربیت فرزند، آشپزی صحیح، جنس و رنگ پوشاک، شیوه معماری منزل بخش هایی از طب اسلامی است.

پس طب اسلامی یعنی چه بپوشیم. در و دیوار چه رنگی باشد و چه مصالحی داشته باشد. دکوراسیون منزل چگونه باشد و … . چند ماه در رادیو معارف مباحثی  در باب دکوراسیون منزل داشتیم که آخر هم تمام نشد. فقط هم روایت کار می‌کردیم که چه روایتی درباب چیدمان و معماری خانه داریم.

بحث سلامت جامعه و خانه فوق العاده دایره وسیعی دارد . لوازمات آشپزخانه سفره‌آرایی و جنس خیاطی چه باشد. وقتی دایره اینها را بحث می‌کنید، درمان  یک دهم هم کمتر می‌شود.

طب اسلامی برای خودش  نظام دارد  و نظامش، نظام سبک زندگی است که رهبر معظم انقلاب بر این مطلب تأکید دارند.

ایشان در خراسان جنوبی فرمودند: ما برای تمدن اسلامی انقلاب کردیم، تمدن اسلامی یعنی چه بپوشیم و چه بخوریم.

تمدن اسلامی، تابلویش همین طب اسلامی است. در واقع در این‌جا مغالطه‌ای اتفاق افتاده؛ طب اسلامی معنایش فقط درمان نیست که به استناد برخی کارشناسان که معتقدند در طب اسلامی درمان نداریم برخی مطرح می کنند طب اسلامی نداریم.

بخش عمده این طب حفظ الصحه است؛ یعنی آرامش روانی داشتن و همیشه با نشاط بودن. بعد اگر بیمار هم شدیم، نگاه طب اسلامی بازگشت به اصل است؛ از این‌رو درمان‌ها در طب اسلامی به پیچیدگی درمانهای پزشکی نیست؛ مثلا اگر معده سرد می‌شود و نفخ می‌کند با مقداری گرمیجات مثل زنیان و آویشن مشکل برطرف می‌شود. نگاه دارویی طب اسلامی مثل طب شیمیایی نیست.

رسا ـ تفاوت طب اسلامی  با طب سنتی در چیست؟

اگر تقسیم بندی موضوعی کنیم و نگاه حق و باطلی نداشته باشیم، دو نوع طب داریم؛ یکی طب نوین و دیگری  طب های سنتی.

طب سنتی بر پایه مزاج شناسی وشناخت پایه مزاج انسان، در پی شناخت اصل بدن و پیشگیری از بیماری و درمان با گیاهان و عناصر طبیعی است. این طب  در تقسیم بندی موضوعی در مقابل طب نوین است.

یکی از انواع طب سنتی، طب اسلامی است؛ یک نوع طب، طب  ایرانی است.  طب هندی، طب چینی ، طب عربی و…  از دیگر  انواع طب‌ سنتی است.

طب اسلامی  یکی از اقسام طب سنتی به حساب می‌آید؛ اما آن چیزی که در زبان مردم گفته می‌شود، منظور طب ایرانی است.

بنده معتقدم طب ایرانی برآمده از طب زرتشت است. کسی که طب قیاسی و مزاجی را باب کرد زرتشت بود و  آن هم متصل به وحی است.

فرق طب اسلامی با طب سنتی(ایرانی) این است  که در طب ایرانی، پیامبری بعد از زرتشت نبوده که بیاید و مطالب تحریف شده را پاکسازی کند؛ از این‌رو  در قانون با جگر گرگ، نقرس را درمان می کند.

در طب عربی که  اسماعیل به حجاز رفت، ما پیامبر اسلام را داشتیم که آمد تمام تحریفاتی را که از زمان حضرت اسماعیل تا پیامبر اتفاق افتاده برطرف کرد؛ بنابراین چون طب اسلامی وصل به اهل بیت است، تحریفات  طب سنتی در آن کمتر است.

نگاهی دیگر  تقسیم بندی حق و باطل  است  که چه طبی حق است و چه طبی باطل. وقتی اینگونه نگاه کنیم، بالاخره همین طور که دین اسلام حق است  و دیگر ادیان باطل؛ پس با نگاه هدایتی، طب اسلامی طب حق است و ما را به مقصد هدایت می‌رساند. طب اسلامی فقط نیامده که ما را درمان کند، آمده تا ما را به هدایت برساند. البته این بدان معنی نیست که در غیر طب اسلامی درمان نیست.

۵۰۰ سال پیش  “پاراسلوس” در اروپا در دهن کجی به عالمان مسلمان، طبی متفاوت(نوین) را ترویج کرد که مبنای آن‌ درمان بیماری از عناصر شیمیایی و خاکی هست در این طب به پیشگیری کمتر توجه می شود .

رسا ـ یعنی شما معتقد هستید طبی که به یکی از انبیاء ‌برگردد حداقل در زمان خودش صحیح بوده است و چون مثلا پیامبر اسلام نیامده که موارد متنافی را نسخ کند، نمی‌شود به طور کلی به  آن استناد کرد؟

می‌توانیم با اصول طب اسلامی برویم و بخش‌هایی از طب سنتی را اصلاح کنیم و بخش‌هایی از  آن را  به عنوان مصادیق اصول طبی اهل بیت بپذیریم. لذا آقا(رهبر معظم انقلاب) می‌فرمایند: طب اسلامی – ایرانی. ما از اهل بیت اصول را یاد می‌گیریم و طب زرتشت را پاکسازی می‌کنیم و این همان طب اسلامی – ایرانی خودمان است.

رسا ـ هر گونه طبی که منافات با دستورات اسلامی نداشته باشد، زیر مجموعه طب اسلامی می‌دانید؟

ما یک اصولی داریم که ائمه علیهم‌السلام به ما یاد دادند. مثلا در بحث اقتصاد صد روایت  داریم، ولی در این صد روایت، صد موضوع بیان نکرده‌اند؛  بلکه صد اصل را بیان کرده‌اند  که نظام اقتصادی را یاد بگیریم.

در حوزه طب اسلامی نیز مجموعه وسیعی از روایات داریم که باید نظام سلامت را از این روایات در بیاوریم. مثلا روایت می‌گوید همه بیماری‌ها سه چیز است و درمانش سه چیز. حضرت در اینجا راهکار داده و اصول را به او داده تا از این طریق درمان‌های دیگر را انجام دهد.

اگر شما  اصول طب اسلامی را یاد گرفتی، می‌توانی از طب‌های دیگری که اجزای این طب به کشفش کمک می‌کند، استفاده کنی. مثلا در طب اسلامی امام رضا علیه‌السلام فرمودند زنیان و آویشن و سیاهدانه بخور. این معلوم می‌شود که وقتی معده نفخ می‌کند باید گرم شود. حالا کسی که در چین است به اینها دسترسی ندارد.  اسلام برای اینها هم حرف دارد که چه گیاهانی خاصیت گرم دارند.  با این نگاه از “جنسینگ” طب چینی هم می‌شود استفاده کرد. یعنی طب‌هایی که اصول اهل بیت بر آن حاکم است به عنوان طب اسلامی قابل استناد است .  اگر این گونه نگاه کنیم طب اسلامی جهانی خواهد شد.

رسا ـ یعنی الزامی نیست که حتما گیاه خاصی که در روایت آمده  باشد استفاده شود؟

آن چیزی که در روایت آمده است را قطعا می‌پذیریم و روی چشم می‌گذاریم ولی فقط نباید روی آن بمانیم. می‌خوا هیم اصولی را دربیاوریم.

به قول آیت الله معرفت  یکی از کارهای زیبایی که می‌توانیم در علوم قرآنی انجام دهیم الغاء‌ خصوصیت است. اگر الغاء خصوصیت کردیم اسلام فوق العاده پویا خواهد بود و برای تمام عرصه‌ها حرف دارد. الغاء‌ خصوصیت یعنی ویژگی خاص آن مورد که مقتضی زمان و مکان بوده، خود اهل بیت نخواستند محدود شود، ما چرا خاصش کنیم.

رسا ـ روایات مربوط به طب اسلامی را در چه حد معتبر می‌دانید؟

اگر ملاک ما از طب اسلامی سلامت روح و جسم شد، معتقدیم  دایره روایات مرتبط با این حوزه بیش از سی هزار روایت است. از این سی هزار، حدود سه هزار روایت قابل اعتنا و قابل استفاده است. ما می‌توانیم  از این روایات نظام سلامت روح و جسم در بیاوریم.

در طب اسلامی سیره اهل بیت را داریم و خیلی از این سیره می‌توانیم استفاده کنیم. اگر با دید سبک زندگی نگاه کنیم، دست کم سه هزار روایت داریم که می‌شود با آن نظام سلامت درست کرد.

رسا ـ با توجه به دفاع اخیر ریس سازمان محیط زیست و برخی دیگر از مسئولان از محصولات تراریخته، جواب علمی برای مخالفت با این محصولات چیست؟

به نظرم اشتباه است که چیزی مثل تراریخته  را  همین‌طوری بگوییم خوب است یا بد. کسانی که می‌گویند تراریخته خوب است یا بد، اگر کسانی  بودند که خودشان صاحب  منفعت بودند و صاحب شرکت‌هایی بودند که محصولات تراریخته را درست می‌کنند و می‌فروشند، آیا می‌توانیم به حرفشان اعتماد کنیم یا باید شخص سومی باشد که تحقیق کند.  ما می‌گوییم که کار باید با تحقیق باشد. اینکه اینها خودشان ذی نفع باشند و ما به حرف آن‌ها اعتماد کنیم یک اشتباه استراتژیک است. ما اول باید بیاییم تحقیق کنیم.

اگر مراجع تقلید می‌گویند کشت تجاری تراریخته حرام است علتش چیست؟ اگر مجلس ممنوع  کرده علتش چیست؟ اگر در  ۳۵ کشور دنیا ممنوع است، علتش چیست؟ اگر در بسیاری از کشورها که ممنوع نیست، مجبور هستند  برچسب تراریخته  بزنند  که هرکسی نخواست نخورد، علتش چیست؟

علاوه بر این، مگر خدا بلد نبود مثلا چیزهایی را که مصرف می‌کنیم اصلاح کند.

ما نباید مواردی را در ژن دستکاری کنیم که حشرات به سمت این محصولات نیاید. ما چون عقل داریم خداوند سیستم اسکن در وجود ما قرار نداده است؛ ولی در حیوانات سیستم اسکن گذاشته است. حشرات تحقیق می‌کنند و هرچه خاصیت داشته باشد می‌خورند.

آفت نشانه خوبی برای سلامتی است . هر چیزی که آفت داشته باشد، نشانه این است که سالم است. اگر ذرت و گندم تراریخته  آفت نداشت، نشانه مشکلی در آن است. دانه‌های تراریخته را در اسرائیل تراریخته می‌کنند. صنعت ترارریخته  دست ما نیست  و باید تحقیق کنیم.

وقتی این همه دشمنی هست و ابزاری به نام اصلاح ژن دارد؛ مثلا فرض کنید در گوشت مرغ، ژن خوک را پیوند ژنتیکی کرده باشند، چه کسی در ایران  می‌فهمد؟ چه عامل بازدارنده‌ای در مقابل دشمن داریم؟ وقتی عامل بازدارنده  نداریم  و علمش هم دست دشمن باشد، فقط یک فرض می‌ماند که معلوم می‌شود طرف هم خودش قاضی است و هم مجری. این که نمی‌شود؛ باید شخص سومی بیاید تحقیق کند و اگر ثابت شد خوب است، بعدا  این کار را انجام دهیم.

الان مراجع فتوا می‌دهند،  خلاف فتوای مراجع عمل می‌شود؛ چه در بحث بانک، چه در بحث تراریخته. با زندان کردن و قوه قضاییه که مشکل حل نمی‌شود. اگر قبول داریم حرفهای دیگری هم هست باید گفتگو و  کرسی‌های آزاد اندیشی باشد و همایش‌هایی تشکیل شود که مخالفین و موافقین نظراتشان را بیان کنند.

رسا ـ یعنی دلیل علمی خاصی برای تراریخته نیست و فقط از این جهت که از طرف دشمن درست شده مورد اشکال است؟

آن‌ها باید دلیل برای اثبات بیاورند. شما تا الان گندم می‌خوردی، حالا می‌گویند می‌خواهیم ژنش را دستکاری کنیم. آن‌ها باید دلیل بر اثبات بیاورند. ما که طبق روال عادی زندگی  می‌کنیم. کسی که می‌خواهد  زندگی ما را تغییر دهد، او باید دلیل بیاورد.

اینها ثابت نمی‌کنند؛ این  یک نظریه است. اینها نظریه ای را مطرح می‌کنند و بعد می گویند اگر می توانی رد کن. این که دلیل نشد، شما باید ثابت کنی که حرفت درست است.

تراریخته یعنی تغییر ژن، آن هم به دست دشمن. حمله بیولوژیک همین است. دلیل مخالفت با تراریخته این است که این را مخلّ استقلال می‌بینیم. با استقلال ایران منافات دارد که تغذیه را که فوق العاده استراتژیک است، منابعش را در اختیار دشمن قرار دهیم.

متاسفانه سالانه ۴۰۰ هزار نفر از ۵۰۰هزار نفر مرگ و میر ایرانیان از بیماری غیر واگیر است، ولی کسی بخاطر این قتل عام فریاد نمی زند.

چرا باید طرح کیسینجر به راحتی در ایران اجرا شود؟! طرح کیسنجر این بود که سه میلیارد جمعیت زمین باید کم بشوند و طرحش تغییر الگوی تغذیه و وابستگی دارویی بود.

جریان تراریخته و ده‌ها مسئله دیگر در حوزه سلامت، سوالات بی جواب مردم هستند.

چرا باید محصولات ایران همچون پسته و هندوانه برگشت بخورد، آن هم بخاطر سم سرطان زای آفلاتوکسین و این محصولات در کشور توزیع شود؟ چرا شیر ما بخاطر همین سم آلوده است؟ چرا سوسیس و کالباسی که غده و رگ حرام نداشته باشد در بازار نداریم؟ چرا روغن های خوراکی ما باید آلوده به هگزان باشد؟

رسا ـ محصولات پیوندی با تراریخته فرق دارد؟

پیوند در خلقت پیش بینی شده، اشکالی ندارد و ربطی به تراریخته ندارد. مثلا لیمو را با پرتقال پیوند می‌زنند که هر دو از یک جنس است و مشکلی ندارد. ولی اگر ژن خوک را به مرغ پیوند زدیم و خواستیم مرغ  مثل خوک چهل روزه پروار شود و ژن خوک را به دانه مرغ پیوند زدیم، آیا صفات خوک در ما ایجاد می‌شود یا نه؟ اگر کسی بگوید تغییری ایجاد نمی شود باید دلیل بیاورد که تأثیر ندارد.

رسا ـ با تشکر از حضرت عالی که وقت ارزشمندتان را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشته اید./۹۹۹/گ۴۰۲/س

منبع: رسا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen