حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

فواید قنداق کردن کودک

شناسه : 5286 25 سپتامبر 2017 - 15:33 3352 بازدید
فواید قنداق کردن کودک
پ
پ

فواید قنداق کردن کودک

[box type=”note” align=”” class=”” width=””]قنداق کردن یکی از سنت های اهلبیت علیهم السلام است. تمام معصومین نوزادان خود را قنداق می کردند و این سنت خوب تا قبل از هجوم تمدن جاهلانه غربی و زندگی احمقانه اروپایی، در بین مردم وجود داشته قنداق از بروز بیماری های متعدد جلوگیری میکند. [/box]

نکته جالب این که ما با نسلی از شیعیان روبرو هستیم که برای مراسم نوزاد امام حسین (ع)، قنداق را بکار میبرند، ولی در عین حال قنداق کردن نوزاد خود را کاری احمقانه میدانند

👈از زمان های بسیار قدیم در کشورها و فرهنگ های مختلف مادران به این نتیجه رسیده بودند که قنداق نوزاد امری مفید و پسندیده است ولی مادران امروز نه از گذشته خود و نه از فرهنگ غنی طبی قدیم متأسفانه اطلاعی ندارند…

تصویری قدیمی از نوزاد قنداق شده‌

تصویری قدیمی از نوزاد قنداق شده‌

 

با توجه به اینکه نوزادان دارای اندام و مفاصل بسیار ظریف هستند، قنداق، نوزادان را از ضربات احتمالی حفظ می‌کند. و در هنگام بغل گرفتن و حمل نیز او را محافظت می‌کند، دمای بدن نوزاد را ثابت نگه می‌دارد و به رشد طبیعی اعضاء و اندام  کودک کمک می‌کند. ضمن اینکه نوزاد هنگام دست و پا زدن وقتی اطراف خود را محکم می بیند به دلیل مشابهت با وضعیت رحم احساس آرامش می کند. رخی گریه های بی دلیل و ترس های نوزاد بخاطر قنداق نکردن بوجود می آید.

قنداق کردن نوزادانحدودو دو ماهگی روزگی به روشی که در قدیم تنجام می دادند و بعد از آن استفاده از پارچه‌های نخی (به اصطلاح کهنه کردن کودک) توصیه می‌شود البته نباید خیلی محکم بسته شود. لازم به ذکر است خون از سه نقطه در دستگاه تناسلی مرد و زن در جریان است. دو تا از طریق کشاله ران هاست (تقریباً همان جایی که تخمدان های خانم ها قرار دارد) و یکی زیر ناف.

این سه نقطه را متأسفانه در نوزادان به اسم پوشک و به اسم اینکه گفته اند قنداق نکنید، تحت فشار قرار می دهند.

پوشک باعث اختلال در خون رسانی به موضع تناسلی و ایجاد معضلاتی شده است. کوچکی آلت تناسلی و بیماری های رحمی و تخمدانی مانند کیست ها، فیبروم ها و نازایی ها از شایع ترین معضلاتی است که به دنبال کم خون رسیدن به دستگاه تناسلی ایجاد می شود.

نقاشی دوران رنسانس از نوزاد خانواده ای ثروتمند که قنداق شده

برخی از فواید قنداق:

۱٫ جلوگیری از مشکلات دستگاه تناسلی ( کوچک ماندن، نازایی، کیست و …)
خون از سه نقطه در دستگاه تناسلی مرد و زن در جریان است.
دو تا از طریق کشاله ران هاست و یکی زیر ناف.
این سه نقطه را متأسفانه در نوزادان به اسم پوشک و به اسم اینکه گفته اند قنداق نکنید، تحت فشار قرار می دهند.
پوشک باعث اختلال در خون رسانی به موضع تناسلی و ایجاد معضلاتی شده است.
کوچکی آلت تناسلی و بیماری های رحمی و تخمدانی مانند کیست ها، فیبروم ها و نازایی ها از شایع ترین معضلاتی است که به دنبال کم خون رسیدن به دستگاه تناسلی ایجاد می شود.

۲٫ قنداق کردن از پرانتزی شدن پاها جلوگیری می کند.

۳٫ قنداق، نوزادان را از ضربات احتمالی حفظ می کند و در هنگام بغل گرفتن و حمل نیز او را محافظت می کند، دمای بدن نوزاد را ثابت نگه می دارد و به رشد طبیعی اعضاء و اندام کودک کمک می کند.

۴٫ نوزاد در قنداق احساس امنیت بیشتری می‌کند. به دلیل مشابهت به وضعیت رحم.

✅ نکته: تمام معصومین در نوزدای، قنداق می شدند و بلافاصله پس از تولد کودکان خود را قنداق می کردند.

قنداق در پارچه زرد نهی شده و در پارچه سفید سفارش شده است. (علل الشرائع ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۳)

تصویری از نوزاد سرخپوست قنداق شده

تصویری از نوزاد سرخپوست قنداق شده

نحوه قنداق کردن نوزاد

بتدا دست و پای نوزاد را ماساژ داده و اندام‎ها را در وضعیت مناسب قرار داده و سپس وی را قنداق می‎کنیم. ضمناً دست‎ها را هم دراز کرده و در قنداق می‎بندیم. و از بند قنداقی استفاده می‎کنیم که پهن باشد و خیلی هم محکم آن را نمی‎بندیم تا نوزاد آسیب نبیند و حتی در دختران  نسبت به پسران آن را شل‎تر می‎بندیم. چون دختران لطیف‎تر هستند. روزانه ۲ بار و شب‎ها یک بار قنداق را باز کرده، نوزاد را کاملاً بررسی می‎کنیم تا دچار آسیب احتمالی نشده باشد.

مدتی وی را آزاد می‎گذاریم تا کمی هوا بخورد، بدن او را کمی ماساژ می‎دهیم و مجدداً وی را قنداق می‎کنیم.
در زمان قنداق کردن در زیر دست و شانه و گردن و سر نوزاد پارچۀ تا شده‎ای قرار می‎دهیم تا سمت سر نوزاد بالاتر و بلندتر قرار گیرد تا فضولات بدن به سمت مغز صعود نکند.
سر نوزاد را حتماً می‎پوشانیم تا از سرما و جریان هوا حفظ شود و دچار بیماری و سرماخوردگی نشود.

تصویری از نوزاد قنداق شده‌ در بیمارستان چین

تصویری از نوزاد قنداق شده‌ در بیمارستان چین

تصویری از نوزاد قنداق شده‌ در بیمارستانی در روسیه

تصویری از نوزاد قنداق شده‌ در بیمارستانی در روسیه

قنداق کردن از پرانتزی شدن پاها جلوگیری میکند

اگر در جامعه دقت کنید، میبینید که در نسل جدید شیوع پاهای پرانتزی، اندام بد شکل و… زیادتر شده است. یکی از مهم ترین دلایل این موضوع، فراموش شدن سنت بسیار خوب قنداق کردن نوزادان است.
#قنداق کردن نوزادان تا ۴۰ – ۵۰ روزگی به روشی که در قدیم این کار را می کردند، توصیه می گردد؛ چرا که با توجه به این که نوزادان دارای اندام و مفاصل بسیار ظریف هستند،# قنداق، نوزادان را از ضربات احتمالی حفظ می کند و در هنگام بغل گرفتن و حمل نیز او را محافظت می کند، دمای بدن نوزاد را ثابت نگه می دارد و به رشد طبیعی اعضاء و اندام کودک کمک می کند.

 در قنداق کردن نوزادان موارد ذیل توصیه می شود:
– صورت و پیشانی باز باشد
-ریسمان اندک پهن عریض باشد و چندان تنگ نمی پیچند .
– روزی ۲تا ۳ بار و شبها یکبار باز وبسته شوند .
– بهترین حالت بازکردن نوزاد هر ۳ ساعت یکبار و حدود یک ساعت آزاد بودن وی است.
– شکم دختران ملایم تر از پسران پیچیده شود .
تجربه استفاده از قنداق بچه ارسالی کاربران مجله طب اسلامی

 

روایت یک مادر از قنداق

من بچه اولم قنداق نکردم چون میگفتن علم پزشکی گفته ضرر داره. خیلی گرفتار بودیم همش تو بغل روز  نصفه شب راه میرفتیم. خوابش حداکثر یک ساعت بود که با خواب بد و گریه بیدار میشد. دستهاش از هم باز میشد و از خواب می پرید. حتی به توصیه بزرگترهای فامیل که میگفتن قنداقش کن که بخوابه گوش نکردم.

در مدت ۴ سال که بین بچه اول و دومم اختلاف سنی بود توی اینترنت زیاد راجع به بچه داری سرچ کردم و به نتایج جالبی در مورد قنداق کردن رسیدم. اولا اینکه قنداق کردن فقط مال ایرانی ها نبوده و در تمام ملت ها وجود داشته. حتی آثار باستانی از مجسمه نوزادان قنداق شده در چند هزار سال پیش بدست اومده اینو در ویکیپدیا خوندم. این لینکش:

https://en.wikipedia.org/wiki/Swaddling

ودوباره در امریکا و کشورهای غربی که خودشون قنداق رو رد کرده بودن قنداق کردن متداول شده. اینم لینک قنداق در سایت بی بی سنتر:

https://www.babycenter.com/how-to-swaddle-your-baby-gallery

بعد از اون بود که تصمیم گرفتم بچه دومم قنداق کنم. نکته اینکه بعد از اینکه بچه رو قنداق کردین حتما با یک بند به صورت ضربدری ببندین. مت اینو از بزرگ هی فامیل یاد گرفتم که با دست و پا زدن قنداقش باز نشه. حتی شب ها بعد از اینکه قنداقش کردم از این پتو ها که سرش کلاه داره سرش میذارم وپتو رو دورش میبندم و دوباره یک بند دیگه دورش می بندم که خوابش عمیق تر بشه و باد کولر هم رو سرش نزنه بعد هم یه پتو که سنگین تره فقط روی قسمت پایینی پاش میتدازم که پاشو بالا نیاره که خوابش بپره. باورتون نمیشه که ۵-۶ ساعت پشت سر هم می خوابه و بعد از اینکه بیدار شد خیلی آرومه چون خوب خوابیده و از خواب نپریده.بیدار که شد دست و پاشو باز میکنم که تکون بده بعد که خسته شد دوباره قنداقش میکنم. الان بچه دو ماه و نیم داره و من خیلی راضیم. حتی در مورد بچه اولمون فکر میکنم که چون هی تو خواب دست و پاشو تکون میداد و از خواب میپرید این بی قراری تا دو سه سال براش موند.

رشد بچه دومم هم بهتر از اولی هست این هم فکر می کنم به خواب عمیق تر مربوط میشه چون رشد بچه تو خوابه.

خیلی از مردم که میبینن بچه قنداق شده میگن گناه داره بازش کن گرمش میشه…. ولی وقتی من نتیجه رو میبینم که اینطوری چقدر خوب میخوابه و آرومه و این کار مردم ملت های مختلف برای سالها انجام میدادن پس حتما کار خوبیه. حتی بعضی ها میگن قنداقش کن ولی دست هاشو باز بذار . این کار هم فکر نمیکنم  مناسب باشه چون دستهاش از هم باز میشه و میترسه و بیدار میشه.

قنداق‌پیچی نوزادان در امریکا

فقط وقتی «آن‌ها» بگویند می‌فهمیم حرف قدیمی‌ها بی‌حکمت نبوده !!

آکادمی طب اطفال امریکا (AAP)، «قنداق‌پیچ کردن» نوزادان را تایید کرده (goo.gl/aWYZy8) و نوشته اگر این کار به درستی انجام شود، کیفیت خواب نوزادان را بالا خواهد برد و به آرامش آن‌ها کمک خواهد کرد. نوزادان می‌توانند از بدو تولد تا زمانی که همیشه به پشت می‌خوابند قنداق‌پیچ شوند. منظور این است که وقتی خودشان توانستند غلت بزنند، دیگر نباید آن‌ها را در قنداق پیچید. بسیاری از پرستاران در بیمارستان‌های امریکا نیز نوزادان را در بدو تولد در پتو قنداق‌پیچ می‌کنند.

هر چیز سنتی‌ای الزاما بد نیست. مادری با گلایه از این طرز تفکر که هر چه به سنت ما بر می‌گردد را اشتباه و هر چیزی که به غرب بر می‌گردد را درست می‌دانیم، می‌گوید: «متاسفانه این باور در جامعه‌‌ی نوین شرقی وجود دارد که هر چه به سنت ما برمی‌گردد اشتباه است و هر چه به غرب متصل باشد، درست است. یک مادری برای من پیام گذاشته بود: «مگر عهد قجر است که بچه را قنداق می‌کنید؟» برایش نوشتم: «شما یک سرچ کوچک بفرمایید، ببینید تمام پیج‌های خارجی پر از نوزادهای قنداق شده است». گفت: «پس من هم حتماً روی نوزادم امتحانش می‌کنم» تا این حد غربزدگی بیداد می‌کند!

این هم فایل PDF سوالات رایج در مورد قنداق کردن نوزادان و جواب‌ها از کتاب
The Happiest Baby on the Block (Bantam Books, 2002)
که در سایت زیر مجموعه‌ی انجمن طب اطفال امریکا منتشر شده:
https://t.me/K1inUSAMultiMedia/19

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen