حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

منهج و روش مطلوب در تصحیح روایات | روش بررسی روایات طبی
پ
پ

 منهج و روش مطلوب در تصحیح روایات | روش بررسی روایات طبی

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]برای اثبات روایت قرائن مختلف وجود دارد که یکی از آنها سندرجالی می باشد و مابقی سند علمی غیر رجالی می باشد متاسفانه در بررسی کتاب طب الائمه ابنابسطام،طب النبی مستغفری و رساله ذهبیه حتی برخی درباره کتاب توحید مفضل ،بیشتر تاکید بر سند رجالی دارند که سیره قاطبه علمای شیعه نبوده است.[/box]ضمن اینکه در بررسی غیر رجالی هم نهایتا برخی از احادیث کتاب تضعیف می شود والا رد یک کتاب حدیث و قبول یک کتاب دیگر نوعی “نئواخباریگری” هست که اشکالات متعددی به آن وارد هست .

برای قبول یک روایت طبی و غیر طبی میتوان از برخی از این روشهای مورد قبول فحول علمای شیعه استفاده کرد مانند:

۱️⃣بررسی سند غیررجالی

▫️روایت موافق ضروریات باشد.
▫️روایت متواتر باشد.
▫️روایت موافق با دلیل عقلى قطعى باشد.
▫️روایت مخالف با دلیل عقلى قطعى نباشد.
▫️روایت موافقت با قرآن داشته باشد.
▫️روایت عدم مخالفت با قرآن داشته باشد.
▫️در روایت احتمال تقیه نرود.
▫️روایت موافق اجماع باشد.
▫️روایت موافق تجربه باشد.
▫️روایت مطابق احادیث کتب معتبره هستند.
▫️روایت موافق با سنت ثابت و معلوم باشد.
▫️روایت بدون معارض باشد.
▫️در روایت احتمال تقیه نرود.
▫️روایت در محدوده استحباب باشد و مشروعیت عمل نیز ثابت گشته باشد.
▫️روایت موا فق احتیاط باشد.
▫️روایت در توافق با اجماع مسلمانان باشد.
▫️روایت موافق اجماع شیعه باشد.
▫️روایت موافق مشهور شیعه باشد.
▫️روایت موافق فتواى گروهى از عالمان شیعه باشد.
▫️روایت در کتب اربعه و مشابه آن از کتاب‏هایى که به اتفاق تواتر آن ثابت گشته و همه بر صحت آن گواهى داده‏اند.
▫️روایت در کتاب‏هاى متعدد و مورد اعتماد مکرراً آمده باشد.
▫️متن روایت بر استناد آن  به معصوم علیه السلام گواهى دهد.مانند خطبه‏هاى نهج البلاغه و مانند آن و صحیفه سجادیه و دعاى ابو حمزه ثمالى و زیارت جامعه کبیره وتوحیدمفضل و چیزهاى دیگر مانند خطبه بدون نقطه و بدون الف امام علی علیه السلام.

۲️⃣سند رجالی

▫️روایت از کتاب یکى از اصحاب اجماع نقل شده باشد.
▫️روایت از روایات کسانى باشد که امامان آنان را توثیق کرده و دستور رجوع به آنان و عمل به روایات‏شان را صادر کرده باشند.
▫️راوى در آن روایت مورد اتهام نباشد چرا که روایتش با عقیده‏اش موافق نباشد و یا قراین دیگر.
▫️راوى روایت ثقه باشد و عادتاً ایمن از دروغ گویى او باشیم.
▫️روایت در کتابى از کتاب‏هاى مورد اتقان و یا کتاب یکى از ثقات باشد.
▫️بعضى از راویان روایت از اصحاب اجماع باشد و روایت از او رسیده باشد به این معنى که او روایت را نقل کرده چه به طور مرسل و چه مسند و چه از ثقه یا ضعیف و یا مجهول.

▫️توجّه به مبنای جمع قرائن

در مواجهه با روایات و آگاهی از صحّت صدور آنها از معصومین (علیهم السلام)برترین روش ، مبنا قرار دادن نظریۀ جمع قرائن است.
توضیح آنکه در تصحیح روایات، به طور کلّی دو روش وجود دارد:

۱️⃣ روش وثاقت سندی
۲️⃣ روش وثاقت صدوری

در منهج سندی، ملاک صحت یا ضعف روایات، در درجۀ اوّل، سند آن است؛ یعنی اگر سند یک حدیث قوی، بود اخذ می شود و چنانچه سندش ضعیف بود، طرد می شود.

اما در روش صدوری یا همان جمع قرائن، مجموعه ای از قرائن و شواهد دست به دست هم می دهند تا در نهایت، وثاقت و صحّت یک روایت را تأیید کنند و خودِ سند نیز در این میان، یکی از قرائن است، نه ملاک نهایی در تصحیح یا تضعیف روایات! چه بسا روایتی که سند آن ضعیف باشد، اما به دلیل وجود قرائن دیگر – که حاکی از صحّت صدور آنند – مورد قبول واقع شود، و از آن طرف چه بسا روایاتی که ممکن است سند آنها صحیح یا حسن باشد، اما به دلیل فقدان سایر شروط و قرائن لازم، طرد شوند.

برخی از این قرائن عبارت اند از: وثاقت راوی، متن حدیث، سند، کتابی که یک روایت در آن نقل شده است، زمان نصّ، عمل علمای عصر صدور به یک روایت ،موافقت با عقل،موافقت با قرآن،وجود نظائر آن حدیث با اسناد معتبر دیگر و غیره.

روایات اعتقاد، اخلاقی، تاریخی، احکام عبادی، حقوقی، سنن، طب، ادعیه و…هر کدام میتواند قرائن و ملاکات مختلف و متفاوتی داشته باشد .

در روش جمع قرائن، برای هر یک از این قرائن و شواهد، مرتبه ای از امتیاز و اعتبار در نظر گرفته می شود. نهایتاً برای قبول یا ردّ یک روایات، برایند مجموع این قرائن، ملاک قرار می گیرند.

این منهج اصولی و متین مورد اتکای قاطبه ی فقهای تاریخ تشیع بوده و هست .

▫️نگاهی اجمالی به کتاب طب الائمه علیهم السلام

بنابر تحقیق و جمع قرائن ، کتاب طب الائمه ابنابسطام که  قریب۸۰ درصد روایات آن در کتب و اسانید  متقنِ دیگر کتبِ معتبرِ موجود است ،کتابی قابل اعتماد و اعتبار است و ادعیه موجود در کتاب هم که در آن هیچ اشکال کلامی-اعتقادی وجود ندارد ،قابل قبول و پذیرش محققین فن می باشد.

ادویه معرفی شده در آن نیز بتجربه ی کثیر ، بدون عارضه بوده و در درمان های ادعا شده ،موثر بوده اند.

لذا اشکالات رجالی آن ولو پاسخ های مختلفی دارد قدحی به متن اکثر روایات منقوله آن،نمیکند.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen