حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ ساعت تعداد کل نوشته ها : 867 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

درمان های مشترک بیماریهای روحی ، روانی، اخلاقی و اعتقادی
پ
پ

تعدادی از درمان های مشترک بیماریهای روحی ، روانی، اخلاقی و اعتقادی

 

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]افسردگی، اضطراب، ترس، وسواس، دلتنگی، ضعف اعصاب، لذت نبردن از زندگی، وسایر اختلالات روحی غالبا دارای علتها وریشه های مشترک هستند. درمان اساسی وکامل و در عین حال آسان زمانی حاصل خواهد شد که شما علت را پیدا کنید و علت را درمان کنید. این قانون در همه بیماریهای جسمی و روحی لازم وکافی است (البته اگر خوب و دقیق وکامل بفهمیم واجرا کنیم) پس همیشه دنبال شناخت و درمان علت باشید و معلول درمانی فقط در مواقع ناچاری وضرورت و برای رفع خرابی های بیماری بعد از رفع علتها لازم است.[/box]

 

مزاج در اخلاق نقش بسیار مهمی دارد.

مثلا خشکی بدن موجب خشکی ومقاومت و نپذیرفتن درافکار واعمال واخلاق و… میشود و رطوبت بدن برعکس. پس با اصلاح واقعی مزاج (یعنی تعدیل آب و حرارت بدن) همه مشکلات جسمی وروحی تا حد زیادی حل میشود فهم دقیق این قانون برترین درمان است.

کلیات درمان بیماری های روحی روانی و اخلاقی

اصلاح مزاج – اصلاح خون – اصلاح تغذیه – اصلاح و تقویت عقاید شیعی و ارتباط با خدا واخلاق خوش و تربیت نفس – ترک گناه – قران ودعا خواندن –  ارتباط با علمای ربانی – دوستان مومن ومورد علاقه – احتماعات دینی – مهمتر از همه مطالعه وشنیدن مستمر فرمایشات معصومین(ع) –داشتن هدف های خوب وعالی ومشغول شدن به این اهداف – کنترل نگاه – جبران گناه با اعمال نیک – پرهیز از حرص وطمع وفشار دنیا – تفریح ولذت حلال – افراط نکردن در سایر غرایض مانند پرخوری یا پول پرستی یا شهرت پرستی و..بسیار نافع ولازم است.

۱-تاثیر شستن دستها دریک ظرف
أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اغْسِلُوا أَیْدِیَکُمْ فِی إِنَاءٍ وَاحِدٍ تَحْسُنْ أَخْلَاقُکُمْ
امام صادق(ع) فرموده اند: دستهای خود را در یک ظرف بشویید که اخلاقتان نیکو می شود .

۲-تاثیر خوردن زیاد ماهی بر روح
علی علیه‏السلام : أقِلّوا مِن أکلِ الحیتانِ ؛ فَإِنَّها تُذیبُ البَدَنَ ، وتُکثِرُ البَلغَمَ ، وتُغَلِّظُ النَّفسَ .
امیرالمؤمنین(ع) فرموده اند:از گوشت ماهی کمتر بخورید زیرا بدن را آب، بلغم را زیاد میکند و روح را خشن می سازد.

۳-ریشه همه سلامتی ها = جستن دانش سلامتی
وصیته ع لجابر بن یزید الجعفی‏ : وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا عِلْمَ کَطَلَبِ السَّلَامَهِ وَ لَا سَلَامَهَ کَسَلَامَهِ الْقَلْب‏
امام باقر (علیه السلام):در سفارش به جابر جعفى : بدان که نه هیچ دانشى چون جستن (دانش) سلامت است،  هیچ سلامتى چون سلامت دل.

۴-این غذای انبیا موجب سلامت روح وجسم است
رسول الله صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : کُلُوا السَّفَرجَلَ ؛ فَإِنَّهُ یَجلُو الفُؤادَ . وما بعث الله انَبِیّا إلاّ أطعَمَهُ مِن سَفَرجَلِ الجَنَّهِ ، فَیَزیدُ فیهِ قُوَّهَ أربَعینَ رَجُلاً .
پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم):به بخورید که دل را جلا مى دهد. خداوند، هیچ پیامبرى را برنگزیده، مگر این که به بهشت به او خورانده و نیروى چهل مرد را به او افزوده است .
سایر غذاهای انبیاء نیز قطعا در سلامت روح مفیدند.
در روایات دیگر به موجب تقویت مردانگی وجوانمردی وقلب میشود.

۵-حج خانه خدا
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ أَرَادَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهَ فَلْیَؤُمَ‏ هَذَا الْبَیْتَ‏- وَ مَنْ رَجَعَ مِنْ مَکَّهَ وَ هُوَ یَنْوِی الْحَجَّ مِنْ قَابِلٍ زِیدَ فِی عُمُرِهِ وَ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَکَّهَ وَ لَا یَنْوِی الْعَوْدَ إِلَیْهَا فَقَدْ قَرُبَ أَجَلُهُ وَ دَنَا عَذَابُهُ.
پیامبر اکرم (ص)فرموده اند:هر کس دنیا وآخرت را می خواهد باید آهنگ این بیت کند وهر کس با نت بازگشت دوباره از حج بازگردد عمر وی طولانی گردد وهر کس بدون قصد بازگشت بر گردد،مرگ [وعذاب] وی نزدیک می شود.
مولف: موجبات سلامت آخرت موجب سلامت روح وروان هستند.

۶-مسواک و ۱۲ خاصیت آن
الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام : فی السِّواکِ اثنَتا عَشرَهَ خَصلَهً : هُو مِنَ السُّنَّهِ ، و مَطهَرَهٌ لِلفَمِ ، ومَجلاهٌ لِلبَصَرِ ، ویُرضِی الرحمنَ ، ویُبَیِّضُ الأسنانَ ، ویَذهَبُ بِالحَفرِ ، ویَشُدُّ اللِّثَّهَ ، ویُشَهِّی الطَّعامَ ، ویَذهَبُ بِالبَلغَمِ ، ویَزیدُ فیالحِفظِ ، ویُضاعَفُ بهِ الحَسَناتُ ، وتَفرَحُ بهِ المَلائکهُ .
امام صادق (ع) فرمودند: دوازده ویژگی در مسواک نهفته است: سنت رسول خدا(ص)، خوشبو کننده دهان، جلا دهنده بینایی، خشنودی خداوند رحمن، سفیدی دندان، زداینده لاغری، محکم کننده لثه، اشتها آور، بلغم زا، افزینده امنیت، دو برابر شدن حسنات و شادی فرشتگان.

۷-خواب صبگاهی و تاثیر  منفی آن بر جیم و روح
و قال الصّادق صلوات اللَّه علیه نومه الغداه مشئومه تطرد الرّزق و تصفّر اللّون‏ .
امام صادق (ع) فرموده اند: خواب صبحگاهی شوم است، رزق را رانده و رنگ چهره را زرد می کند.
شوم بودن از علل وزمینه های امراض جسم وروح است.

۸-تاثیر عسل

قالَ العالِمُ علیه‏السلام : فِی العَسَلِ شِفاءٌ مِن کُلِّ داءٍ . مَن لَعِقَ لعقَهَ عَسَلٍ عَلَى الرّیقِ یَقطَعُ البَلغَمَ ، ویَحسِمُ الصَّفرَهَ ، ویَمنَعُ المِرَّهَ السَّوداءَ ، ویُصَفِّی الذِّهنَ ، ویُجَوِّدُ الحِفظَ إذا کانَ مَعَ اللُّبانِ الذَّکَرِ .
امام رضا(ع) فرموده اند: شفای هر دردی در عسل نهفته است و هرکس ناشتا اندکی عسل با کندر بخورد، بلغم را قطع و صفرا را شکسته و زهره ی سوداء را ریشه کن و ذهن را صفا داده و حافظه را تقویت می کند.
توضیح:اصلاح این موارد یعنی تاثیر مثبت قوی در همه صفات انسانی.

۹-تاثیر مویز بر تقویت اعصاب
أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الزَّبِیبُ یَشُدُّ الْعَصَبَ وَ یَذْهَبُ بِالنَّصَبِ وَ یُطَیِّبُ النَّفْس‏
امام صادق (ع) فرموده اند: مویز مایه ی تقویت اعصاب، زدودن رنجوری و درماندگی و آرامش روان است.

۱۰-تاثیربوییدن سیب – رایحه درمان در طب اسلامی
الإمام الباقر علیه‏السلام : إذا أرَدتَ أکلَ التُّفّاحِ فَشُمَّهُ ثُمَّ کُلهُ ؛ فَإِنَّکَ إذا فَعَلتَ ذلِکَ أخرَجَ مِن جَسَدِکَ کُلَّ داءٍ وغائِلَهٍ ، ویُسَکِّنُ ما یوجَدُ مِن قِبَلِ الأَرواحِ کُلِّها .
امام باقر (ع) فرموده اند: به هنگام خوردن سیب ، آن را ببوی و سپس بخور که اگر چنین کنی هر درد و رنجی را از بدن بیرون می کند و تشویش و نا آرامی حاصل از ارواح را برطرف می سازد.

۱۱-تاثیر انجیر در مهربانی قلب
فِی الْحَدِیثِ‏ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَرِقَّ قَلْبُهُ فَلْیُدْمِنْ مِنْ أَکْلِ الْبَلَسِ وَ هُوَ التِّینُ.
هرکس می خواهد قلبی مهربان داشته باشد، باید همواره انجیر بخورد.
اگر شوهر و دوست و فرزند و … بی مهر و کم احساس و… دارید از غذاها و کارهایی که به اصلاح و تعدیل روان اثر دارند انجام دهید.

۱۲-تاثیرکاسنی – آنچه که موجب ورود به بهشت میشود.
قَالَ: مَنْ أَکَلَ سَبْعَ وَرَقَاتِ هِنْدَبَاءَ یَوْمَ الْجُمُعَهِ قَبْلَ الصَّلَاهِ دَخَلَ الْجَنَّهَ.
امام صادق (ع) فرموده اند : هرکس قبل از ظهر روز جمعه هفت برگ کاسنی بخورد، وارد بهشت می شود.
امام صادق (ع) فرموده اند: آیا کسی از شما نمی خواهد از خوردن کاسنی اشباع شود و داخل دوزخ نگردد.
هر چیزی که موجب ورود به بهشت شود موجب اصلاح جسم وروح میشود.ودرمان مشترک همه امراض است.

۱۳-چند کلید برای اصلاح روح وروان
همچنین خداوند عقل آدمی را در مغز، و رازداریش را در کلیه، و خشمش را در کبد، و صراحتش را در قلب ، و رغبتش را در ریه، و خنده اش را طحال، و خوشحال و حزن
و اندوهش را در چهره ی او نهاده است .

۱۴-جامه تمیز
أمیر المؤمنین علیه السلام :  مَنْ نَظَّفَ ثَوْبَهُ قَلَّ هَمُّهُ.
امام علی (ع)هرکس جامه خویش را تمیز کند اندیشه و اندوهش کم شود.
هر چیزی که هم وغم را رفع کند موجب سلامت روح وجسم میشود.

۱۵-آنچه که موجب رفع ترس وجنون وسلامت قلب میشود
رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : الکَرَفسُ یَفتَحُ السُّدَدَ ، ویُذَکِّی القَلبَ ، ویَرِثُ الحِفظَ ، ویَطرُدُ الجُنونَ وَالجُذامَ وَالبَرَصَ وَالجُبنَ .
پیامبر (ص)کرفس انسدادهارا می گشاید دل را طراوت میدهد حافظه می آورد  و دیوانگی و جذام و پیسی و ترس را دور کند.

۱۶-آنچه که احساس ومحبت را تقویت میکند
النبی صلى الله علیه وآله قَالَ: کُلُوا السَّفَرْجَلَ وَ تَهَادُوهُ بَیْنَکُمْ فَإِنَّهُ یَجْلُو الْبَصَرَ وَ یُنْبِتُ‏ الْمَوَدَّهَ فِی الْقَلْب‏
پیامبر(ص) به بخورید و به همدیگر هدیه دهید که چشم را جلا میدهد و دوستی را در دل میرویاند.

۱۷-آنچه که مانع پریشانی است
عن أبی یحیى الرازی عن الإمام الصادق علیه‏السلام : إذا وُلِدَ لَکُمُ المَولودُ ، أیُّ شَیءٍ تَصنَعونَ بِهِ؟
قُلتُ : لا أدری ما نَصنَعُ بِهِ .
قالَ : خُذ عَدَسَهَ جاوَشیرَ فَدُفهُ بِماءٍ ، ثُمَّ قَطِّر فی أنفِهِ فِی المِنخَرِ الأَیمَنِ قَطرَتَینِ ، وفِی الأَیسَرِ قَطرَهً واحِدَهً ، وأذِّن فی اُذُنِهِ الیُمنى وأقِم فِی الیُسرى ، تَفعَلُ بِهِ ذلِکَ قَبلَ أن تُقطَعَ سُرَّتُهُ ؛ فَإِنَّهُ لا یَفزَعُ أبَداً ولا تُصیبُهُ اُمُّ الصِّبیانِ .
کافی بنقل از ابو یحیی رازی: امام صداق (ع) :چون کودکتان زاده شود  با او چه میکنید ؟ گفتم نمیدانم چه کنیم؟فرمود: باندازه یک عدس ، جاوشیر بردار و آن را در آب حل کن  پس دو قطره در سوراخ راست و یک قطره در چپ وی بچکان و در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگو . این کار پیش از آنکه ناف کودک بریده شود برایش انجام شود که هرگز پریشانی نمی بیند و به ام صبیان  مبتلا  نشود.

۱۸-کم خوری و پرهیز از پرخوری
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله و سلامه علیه و آله : جَاءَنِی جَبْرَئِیلُ فِی سَاعَهٍ لَمْ یَکُنْ یَأْتِینِی فِیهَا وَ فِی یَوْمٍ لَمْ یَکُنْ یَأْتِینِی فِیه‏ … یَقُولُ لَکَ رَبُّکَ یَا مُحَمَّدُ مَا أَبْغَضْتُ وِعَاءً قَطُّ کَبُغْضِی بَطْناً مَلْآناً

پیامبر (ص):جبرئیل در ساعت و روزی که پیشتر در آن نمی آمد بر من وارد شد :… ای محمد هیچ چیز را  به اندازه شکم پر منفور نداشتم.
اامام علی علیه السلام : مَنْ قَلَّ أَکْلُهُ صَفَى فِکْرُه‏
امام علی (ع)هر کس خوراکش کم باشد اندیشه اش صفا می یابد.
نعم عون الورع التّجوّع
امام  علی (ع)چنین از آن حضرت نقل شده که فرمودند: “گرسنگی کشیدن، چه نیکو یاری‏ دهنده‏‌ای بر پاکدامنی است.
فیما سأل رسول الله ص ربه لیله المعراج‏  :… یَا أَحْمَدُ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا مِنْ عَبْدٍ ضَمِنَ لِی بِأَرْبَعِ خِصَالٍ إِلَّا أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّهَ یَطْوِی لِسَانَهُ فَلَا یَفْتَحُهُ إِلَّا بِمَا یَعْنِیهِ وَ یَحْفَظُ قَلْبَهُ مِنَ الْوَسْوَاسِ وَ یَحْفَظُ عِلْمِی وَ نَظَرِی إِلَیْهِ وَ یَکُونُ قُرَّهُ عَیْنَیْهِ الْجُوعَ یَا أَحْمَدُ لَوْ ذُقْتَ حَلَاوَهَ الْجُوعِ وَ الصَّمْتِ وَ الْخَلْوَهِ وَ مَا وَرِثُوا مِنْهَا قَالَ یَا رَبِّ مَا مِیرَاثُ الْجُوعِ قَالَ الحِکْمَهُ وَ حِفْظُ الْقَلْبِ وَ التَّقَرُّبُ إِلَیَّ وَ الْحُزْنُ الدَّائِمُ وَ خِفَّهُ الْمَئُونَهِ بَیْنَ النَّاسِ وَ قَوْلُ الْحَقِّ وَ لَا یُبَالِی عَاشَ بِیُسْرٍ أَمْ بِعُسْرٍ یَا أَحْمَدُ هَلْ تَدْرِی بِأَیِّ وَقْتٍ یَتَقَرَّبُ الْعَبْدُ إِلَیَّ قَالَ [لَا یَا رَبِّ قَالَ‏] إِذَا کَانَ جَائِعاً أَوْ سَاجِدا

ای احمد! به عزّت و جلالم سوگند، هیچ بنده‏‌ای برایم چهار چیز را تضمین نمی‏‌کند، مگر این که او را به بهشت در می‏‌آورم: زبان فرو بندد و آن را جز بدانچه به وی مربوط است، نگشاید؛ دل‏ خویش را از وسواس حفظ کند؛ آگاهی من از او و این را که او در زیر نگاه من است، پاس بدارد؛ و نور دیده‏اش، در گرسنگی باشد.
ای احمد! کاش، شیرینیِ گرسنگی، سکوت، خلوت و آنچه را از آن به ارث برده‏‌اند، چشیده بودی.
رسید : پروردگارا ارث گرسنگی چیست؟
فرمود: حکمت – حفظ دل – تقرب به خداوند – اندوه دائم – کم هزینگی برای مردم- حقگویی – اهمیت ندادن  باینکه در گشایش میزید یا دشواری
ای احمد ! آیا میدانی با کدام حالت و وقت بنده به من تقرب میجوید؟
فرمود : آن هنگام که گرسنه یا در سجده باشد.

۱۹-اصلاح روح و روان مهمتر از جسم
امام ع فرمود: یکی از گرفتاریها تنگ دستی است. سخت تر از ان نا تندرستی است .و سخت تر از ان هم بیماری دل. یکی از نعمتها توانمندی مالی. و برتر از ان تندرستی و بهتر از ان تقوای دلهاست.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen