حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ ساعت تعداد کل نوشته ها : 867 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

رژیم آش آبغوره و زنجبیل۱

شناسه : 4895 20 فوریه 2017 - 9:55 1267 بازدید
رژیم آش آبغوره و زنجبیل۱
پ
پ

رژیم آش آبغوره و زنجبیل

در فرهنگ تغذیه ای ما ایرانیان، آش ها و شورباها جایگاه ویژه ای دارند و شاید اطلاق کلمه «آشپز» به کسی که در پخت غذاها مهارت دارد مؤیّد این امر باشد.
درواقع، آش ها و شورباها غذا – داروهایی هستندکه می توانند پایه اصلی یک رژیم سالم غذایی قرار بگیرند و در صورت مهارت بانوان محترم، ابزار مناسبی برای مدیریت بهداشت و تغذیه خانواده باشند.
این غذاها به سبب نحوه پخت و ماهیت همگن نهایی آنها، دارای روند هضم و جذب آسانی بوده از خاصیت «نُضج» برخوردارند.
نضج به معنای پختن و رسیدن است و داروی «منضج» دارویی است که اخلاط فاسد بدن را می پزد و نرم و آماده دفع می کند. در این حالت، بدن قادر خواهد بود این اخلاط فاسد را که علّت العلل انواع بیماری ها هستند؛ به آسانی بیرون بریزد و آش ها و شورباها از چنین خاصیت مهمی برخوردارند.
متاسّفانه در فرهنگ تغذیه امروزی ما، این غذاهای فوق العاده مفید، مهجور مانده اند و اکثر بانوان، تنها چند نوع محدود آش یا سوپ را می شناسند که آنها هم معمولا به روش های غلطی مانند استفاده از انواع رشته ها، نعناع و پیازداغ، استفاده از زودپز و ظروف تفلون و … در پخت و مانند این ها آماده می شوند و علاوه بر آن، دانش ما در حدی نیست که بدانیم کدام آش را در چه فصلی و برای کدام شخص یا چه نوع بیماری باید استفاده کنیم.
آش ها در طب قدیم ما، علاوه بر استفاده معمول، به صورت برنامه های درمانی ویژه هم کاربرد داشته اند. یکی از این برنامه های درمانی،«رژیم آش آبغوره و زنجبیل» است که به جهت خواصّ فراوانش مناسب دیدم در اینجا به آن بپردازیم.
خواصّ
این رژیم که یک نوع روزه غذایی برای بدن محسوب می شود، دارای این نتایج و خواص است:
اسیدی کننده خون؛ پاکسازی اخلاط چهارگانه از بدن با سرعت زیاد؛ تعدیل مزاج؛ خونسازی و تحریک مغز استخوان و تقویت گلبولهای خونی و موثر در درمان افراد کم خون؛ رفع اگزما و سایر بیماری های پوستی؛ درمان دیابت؛ شستشوی کلیه و مجاری ادرار؛ تعدیل و تنظیم وزن و لاغر کردن افراد چاق؛ از بین بردن دردهای مختلف بدن خصوصاً دردهای اسکلتی؛ درمانی موثر و مفید جهت بواسیر، شقاق، واریس و واریکوسل؛ استراحت دادن به کبد و سایر دستگاه های دفعی بدن از فعالیت زیاده از حد گذشته؛ پاکسازی سموم دارویی از بدن نظیر قرص های جلوگیری و هورمونی و اعصاب و ….
چنان که گفتیم، رژیم آش آبغوره و زنجبیل به عنوان منضج(پزنده) تجویز می شود؛ یعنی با نرم کردن و پختن اخلاط فاسدی که در طول سال ها در بدن ما انباشته شده اند، باعث دفع آنها و درمان بیماری ها می شود.
دوره مصرف آش
□  غلبه خلط دم: ۳ روزه.
□  غلبه خلط صفرا: ۶ روزه.
□  غلبه خلط بلغم: ۹ روزه.
□  غلبه خلط سودا: ۱۴ روزه.
تذکّر مهم: اگر اطلاعات طبّی کاملی در این زمینه ندارید برای تشخیص مشکل مزاجی خود باید به یک طبیب یا عطار باتجربه مراجعه کنید؛ درغیر این صورت می توانید هر چند روز که توانایی دارید، این رژیم را ادامه دهید و مطمئن باشید که به همان اندازه از فواید آن بهره مند می شوید. اگر بیش از میزان نیاز هم این رژیم را ادامه دهید مشکلی برایتان پیش نمی آید و مثلا اگر یک فرد صفراوی بیش از ۶ روز رژیم را ادامه دهد دچار عارضه نخواهد شد.
ادامه دارد …

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “رژیم آش آبغوره و زنجبیل۱”
  1. سلام لطفا ادامه اش رو زودتر بگذارید

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen