حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ ساعت تعداد کل نوشته ها : 867 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

طبایع چهارگانه و کیان ثلاثه تاثیرات متقابل شخصیتی

شناسه : 4351 07 نوامبر 2016 - 8:30 2733 بازدید
طبایع چهارگانه و کیان ثلاثه تاثیرات متقابل شخصیتی
پ
پ

طبایع چهارگانه و کیان ثلاثه تاثیرات متقابل شخصیتی

 

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]تاثیرات متقابل کیان ثلاثه و طبایع چهارگانه /برگی از کتاب ارزشمند : “حقایق طب” مولف حاج محمد کریم خان کرمانی تاثیرات شخصیتی و روان شناختی مزاج ها روی انسان[/box]

همان طور که دانستی انسان دارای طبایع چهارگانه و کیان سه گانه است و احوال کیان به حسب اختلاف طبایع تغییر می یابد. پس بصورت خلاصه و اشاره می گویم که:

با غلبه سودا بر مرد :

در جسدی بودنش، انسان به صنایع و اهل آن میل می کند و صنایع دقیق و ظریف و مخفی و اسرار آنها را طلب می کند.▪️

و در نفسانی بودنش برای انسان فکر عمیق و هم و غم و حیرت و گوشه گیری و فسق و بخل و حیله و غربت طولانی و خیانت و منکرات و حقد و پستی های نفس و طلب شر و مانند آن را به دنبال دارد.

و در روحانی بودنش برای او محبت و دوستی علوم ریاضی و علوم مخفی و اذکار و اوراد قلبی باطنی و علم تسخیرات و عزایم و هیمیا سیمیا و لیمیا و کیمیا و ریمیا و جفر و طب و علوم یهیودیه و امثال آن را به دنبال دارد.
و اگر بلغم بر انسان غلبه  کند:

در جسدی بودنش برای او میلی به کشتی رانی و ناخدایی و زراعت. و کندی در حرکات و تنبلی

و در نفسانی بودنش نرمی و حلم و مدارا و چاپلوسی و چشم پوشی و صبر و حلم و حسد و شهوت و میل به گناه و لهو و لعب و بدگویی و  رحم و صلح و مهربانی و  زن دوستی و اولاد دوستی و میلی به ازدواج و امثال این ها.

و در روحانی بودنش برای فرد استعداد برای کسب علوم ظاهر و فقه و مجادله و علم ادبی مانند نحو و صرف و لغت و فصاحت و بلاغت و امثال اینها را به دنبال می آورد.
و اگر خون بر انسان غلبه کند:

در جسدانی بودنش برای او زیادی میل و شهوت و زن دوستی و نکاح و پخت و پز، رنگ آمیزی و امثال آنها را به دنبال می آورد.

و در نفسانی بودنش برای انسان حب ملک و وزارت و حسن خلق و بخشش و بلند همتی و یاری رساندن به مردم و اصلاح بین خلق و عزت نفس و امثال اینها را به دنبال می آورد.

و در روحانی بودنش برای انسان درست فهمی و علم محبت و علوم روحانی و علم سیاست مدن و تدبیر منازل و علم اخلاق و احوال به دنبال دارد . و آنچه را که باعث تعین می شود را دوست می دارد و علم موعظه حسنه و نصرانیت را دوست دارد و امثال اینها.
و اگر صفرا بر مرد غلبه کند:

در جسدی بودنش برای او جلادی و خون ریزی و آزار مردم را به دنبال می آورد و او گزنده می شود و از مشاغل خوانندگی و طلاسازی و رویگری و تدبیر معادن و امثال آنها را دوست دارد.

و در نفسانی بودنش برای او زیادی غضب و حرص بر کشتن و فرارو گریختن و قسم دروغ دوستی و غربت و سفر و خصومت و اعمال شر و فسادها و اضطراب در رای و کمی ثبات و عجله در همه امور و بی حیایی و افراط در نادانی و جفا و حماقت و لجاجت و امثال اینها را به دنبال می آورد.

و در روحانی بودنش فرد علوم بت پرستی و مجوسی و علم سیاست و حدود و تعزیرات و علوم دقیق مخفی و شبهات و تاویلات دور و تسخیر اجنه را دوست دارد. و شاید طالب سحر و کهانت و امثال آن نیز باشد.

پس چه بسا این اخلاط ترکیب می شوند و معتدل شده یا دچار انحراف زیادتر و کمتر می شوند و بحسب کمیت و کیفیت و صفا و کدورت و تجرد و اعراضی و سن ها و غریزیت و یا غریبیت مختلف می شوند. بنابراین به کواکب و بروج و منازل و بلاد و جهات منتسب می شوند.
برگی از کتاب ارزشمند : “حقایق طب” مولف حاج محمد کریم خان کرمانی
شرح و ترجمه: محمد مهران فر

%d9%85%d8%b2%d8%a7%d8%ac-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%b7%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%b9

ثبت دیدگاه

3 دیدگاه برای “طبایع چهارگانه و کیان ثلاثه تاثیرات متقابل شخصیتی”
  1. بسیار خوب وتاثیر گذار است چه بهتر که کاملاکلاسیک وعلمی در این موضوع عمل کرد

    پاسخ
  2. بایستی مردم را نسبت به این مسائل آگاه نمود

    پاسخ
  3. سلام
    کسی که بیش از حد خجالتی و کم حرفه و زیاد فکر میکنه و افسردگی میگیره و همچنین گرگرفتگی و عصبانیت شدید و رگ های برامده داره چه مزاجی داره؟

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen