حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

تبلیغات دروغ ماهواره ای در صدا و سیما – سلامت مردم ثانیه ای چند؟
پ
پ

تبلیغات دروغ ماهواره ای در صدا و سیما – سلامت مردم ثانیه ای چند؟

ریزش مو دارید و کل طایفه‌تان کچل هستند؟ با مصرف بسته پیشنهادی طی یک ماه نه تنها از ریزش مو خلاص شوید، بلکه گیسوکمند شوید. صورت‌تان لک دارد؟ ما کاری می‌کنیم از پشت سینی استیل صاف‌تر شوید. چاق هستید و از در داخل نمی‌شوید؟ با چای لاغری ما دوک نخ‌ریسی شوید.

این‌ها نمونه طنزی از تبلیغاتی هستند که این روزها در تلویزیون ایران هم باب شده و در واقع پا را فراتر از زمان تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی گذاشتند و بهترین زمان آنتن را در اختیار دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ایران پزشک اگر به آگهی‌های چند وقت اخیر تلویزیون دقت کرده باشید، نه آدرس شرکتی می‌بینید و نه مرکز قابل اعتنایی برای مراجعه دارند و تنها یک شماره تلفن و یک سامانه پیامکی رابط شما برای خرید این محصول است. البته ادعا می‌کنند که وزارت بهداشت تاییدشان کرده و تضمین می‌دهند که اگر این معجزات اتفاق نیفتد، پول شما را بر می‌گردانند.

این‌که سازمان غذا و دارو برای این شرکت‌ها مجوزی صادر کرده یا نه، در هاله‌ای از ابهام است، اما به ادعای روابط عمومی این سازمان، مجوزی با عناوین ادعا شده در این تبلیغات صادر نشده است.

غالب کردن مواد شیمیایی به جای گیاهی

در این محصولات ادعا می‌شود تنها ترکیبات گیاهی به کار رفته، اما به این موضوع اشاره‌ای ندارند که خارج کردن همین عصاره‌های ادعایی نیازمند فرآیندی شیمیایی است

%d8%aa%d8%a8%d9%84%db%8c%d8%ba%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d9%88%d8%ba-%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%a7

صدا و سیما دست از سر کچل مردم بردارد!

یادداشت حمید رسایی راجع به تیلیغات صدا و سیما: مدتی است در شبکه های مختلف سیما آگهی فروش شامپویی برای نه تنها جلوگیری از «ریزش مو» بلکه برای «رویش مو» در فاصله زمانی چند ماهه تبلیغ می شود. خرید این محصول با ارسال پیامک، برای شما تخفیف ۸۰ هزار تومانی به ارمغان می آورد! این شامپوها را در هیچ داروخانه ای پیدا نمی کنید و فقط باید از یک شرکت هرمی توزیع اینترنتی بخرید! موفقیت آن ۹۸ درصدی اعلام می شود! و مهمترین ضمانت آن، حتی در صورت مصرف کل شامپو و نارضایتی، مرجوعی جعبه خالی و تضمین دریافت مبلغ کاملی است که پرداخت کرده اید!

واقعا عجیب نیست!؟ محصولی با این شرایط اگر مثل تمام شامپوهای دیگر در شبکه محصولات بهداشتی توزیع شود و تخفیف ۸۰ هزار تومانی هم داشته باشد که می تواند فروشی صدها برابر داشته باشد، ولی چرا فقط از طریق اینترنت باید آن را خرید! ضمانت این نوع تجارت مثل شرکت های هرمی است چرا که محصولات در بازار اصلی عرضه نمی‌شوند تا مبادا مردم با دیدن و لمس کردن آنها، قادر به محک زدن‌شان شده و حتی نارضایتی خریداران از طریق زنجیره فروشنده، توزیع کنندگان خرد و کلان و نهایتا شرکت، قابل پیگیری مستقیم باشد.

پیش از این کرم حلزون تا ماه ها از سیما تبلیغ می شد و قبل تر از آن ساختمان های نیمه کاره پدیده شاندیز در کیش و مشهد و تهران و … بود که کلاه مردم را بر می داشت، مدتی هم تبلیغات تلویزیونی شرکت پردیسبان در اطراف قزوین همین روال را طی می کرد! وقتی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم بودم، شکایت های متعددی از مردم در خصوص این شرکت ها وصول می شد که در تمام این موارد، بعد از بررسی مشخص می شد که علاوه بر غیر واقعی بودن ادعاها مهمترین دلیل اعتماد مردم به این محصولات، پخش آگهی آنها از رسانه ملی است. در حقیقت رسانه ملی به عنوان بازوی قدرتمند تبلیغ این کالاهاست که در موارد مختلف به دلیل برچسب ایرانی زدن روی کالاها – که البته در اکثر موارد واقعی نیست – از تخفیفات ویژه در آگهی برخوردار می شوند.

من البته هرگز به این تبلیغات اعتماد نکرده ام؛ دیروز به شماره ای که این شرکت ترمیم سرهای تاس تبلیغ می کند، پیامکی ارسال کردم تا نحو برخورد را تجربه کنم. یک روز بعد، از شرکت مذکور تماس گرفتند که مکالمه با آنها را ضبط کرده ام و منتشر می کنم. لطفا به نحوه برخورد و پاسخگویی شرکت دقت کنید و خواهشا سرهای کم موی مظلوم خودتان را بی رحمانه در اختیار این شرکت های بی هویت و بی شناسنامه قرار ندهید! و جیب مالکان ناشناخته و حساب های صدا و سیما را پر از پول نکنید.

رسانه ملی و وزارت بهداشت و مراکز نظارتی هم به جای اینکه بعد از کلی تبلیغ و فروش این محصول، اطلاعیه بدهند و در نقش کارگاه علوی، از تبلیغ آن جلوگیری کنند، همین الان شاخک های نظارتی خود را فعال کنند و ته ماجرا را دربیاورند و دست از سر کچل مردم بردارند که دو دوتا فوقش بشود، می شود شیش تا و هرگز نمی شود ده تا..

حمید رسایی

___________________

ادامه ماجرا : چند روز پس از انتشار یادداشت «صدا وسیما دست از سر کچل مردم بردارد»
در باره تبلیغات شامپوی شرکت گمنامی در رسانه ملی که ادعا می کرد چهار ماهه باعث رفع ریزش مو می شود، و انتشار فایل های صوتی مکالمه با این شرکت ها، روابط عمومی سازمان غذا و دارو  اعلام کرد:

با توجه به گزارشات متعدد از سوی مردم و مسئولین مرتبط بویژه برخی معاونان غذا و داروی دانشگاههای کشور، تبلیغات شامپو و لوسیون تقویتی مو با نام تجاری ژیوار، شامپو ضد ریزش آناژن و همچنین شامپو یی که بدون ذکر نام تجاری و صرفاً با اعلام شماره تماس تلفنی بفروش می رسد در تیزرهای تبلیغاتی خود از ادعاهای غیر واقعی ضد ریزش مو و رویش مجدد مو استفاده می کنند که این موضوع باعث گمراهی اذهان عمومی شده است.

همچنین روابط عمومی سازمان غذا  و دارو  ضمن تاکید بر غیر مجاز بودن این گونه تبلیغات، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بعنوان رسانه امین و مورد وثوق خواست قبل از قبول آگهی های تجاری، استعلامات لازم را از منابع اصلی اخذ نمایند.

ضمن تشکر از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بابت صدور این اطلاعیه، باید پرسید که چرا پیش از این و در طول چند ماه گذشته که دائما تبلیغات این شامپو از سیما پخش می شد، نسبت به صدور این اطلاعیه کوتاهی کرده است!

 

مردم باید هشیار باشند و فریب تبلیغات را نخورند.
یکی از روش های فروش محصولات تجاری در رسانه ها استفاده از ظرفیت های روانی مردم و پذیرش دروغ و فریب است.
در کشورهای غربی کانال های ماهواره ای خاصی فقط برای فریب مردم و با دروغ های تکراری و شستشوی مغزی محصولات بی کیفیت به مردم وجود دارد.
و متاسفانه در ایران هم این تبلیغات دروغ و فریب شایع شده است و  ماهواره ها و صدا و سیما و رسانه ها و مجلات و روزنامه ها و شبکه مجازی و تجارت اینترنتی با کمال تاسف پر است از تجارت فریب و دروغ.
متاسفیم در کشوری که شعار دین و اخلاق و معنویت می دهد اینهمه دروغ فریب تقلب و دزدی و فساد برای منفعت بیشتر صورت می گیرد.
محصولی در سیما با فریب و دروغ تبلیغ می شود میلیاردها فروش می کند بعد اعلام می کنند تقلبی بوده نه مجازاتی نه محکومیتی؟؟
و مدتی بعد همان شرکت با نامی دیگر محصولی دیگر و باز همین دروغ و فریب؟ آخر تا کی؟
مردم به چه اعتماد کنند؟ رسانه ملی و رسانه هایی که برای درآمد زایی از تبلیغات نه نظارت می کنند نه بر آنها نظارتی هست؟
گویا تنها راه اینست که من و شما هشیار باشیم و فریب این تبلیغات دروغین را نخوریم.
بله تنها راه اینست که خودمان مراقب باشیم وگرنه دیگر انتظاری از دولت و موسسه استاندارد و وزارت بهداشت و صنایع و کشاورزی و نهادهای نظارتی نیست؟
مردم باید هشیار باشند و فریب نخورند.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen