حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

۲ حکمت مهم در علم طب

شناسه : 3505 21 سپتامبر 2016 - 15:55 695 بازدید
۲ حکمت مهم در علم طب
پ
پ

۲ حکمت مهم در علم طب

هر عضوی منفعتی دارد
طب ایرانی اسلامی،به نظام احسن اعتقاد دارد.این یعنی هیچ چیزِ بیخود و بی جهتی در عالم نیست و همه چیز به بهترین شکل ممکن آفریده شده است و در کنار هم چیده شده اند.
چیزی در بدن بدون مصلحت و حکمت قرار داده نشده است.هرچند ما از آن مصلحت بی اطلاع باشیم و کارکرد آن عضو را ندانیم.در کتب طب سنتی بعد از بیان تشریح هر عضو به بیان منافع آن میپرداختند و هیچ عضوی را بدون منفعت نمی دانستند.
گاه در مباحث تشرح به کیفیت اعضا بدن و چرائی تعین خاص شکل هر عضو پرداخته میشود.پزشکی جدید در مقابل،منفعت بعضی از اعضا را نمیفهمد و معتقد است که بدن بدون آنها هم بخوبی به حیات خود ادامه میدهد.
یکی از این اعضا آپاندیس است که در مواقع بیماری،با جراحی از بدن خارج میشود.در حالیکه مطابق نگاه طب سنتی،وجودش بخشی از نظام احسن خدا در بدن است و بنابراین باید آن را درمان کرد و نگداشت
با طبیعت منطبق شو، با آن نجنگ
از نظر حکما،داروهای موجود در هر منطقه تقریبا با بیماریهای موجود در آنجا سازگار است و لذا معمولا در درمانها و معالجات مردم هر منطقه،داروهای همان منطقه کفایت میکند.در طب سنتی غذاهای موجود در هر منطقه با مزاج افراد آن منطقه سنخیت و سازگاری دارد و بالطبع غذای رایج و غالب آنها( اعم از حبوبات و میوه جات و …)نیز باید در منطقه خودشان قابل پرورش باشد.
غذاهای موجود در هر فصل باید بطور معمول در همان فصل استفاده شود،چون با مزاج آن فصل سازگار است مگر اینکه بوسیله خشک کردن یا هرروش دیگری بتوان آن را در فصول دیگر هم استفاده کرد.همه اینها از اعتقاد به نظام مندی عالم ناشی میشود؛
اینکه خداوند خالق این عالم است و همه چیز را سر جای خودش و بجا خلق کرده است.بعنوان مثال فرض کنید در یک ده فردی دچار زخم معده و رفلاکس میشود.در گذشته همان فرد برای درمان بیماری اش بارهنگ و رازیانه آن منطقه که بارها با بیل آنرا بعنوان علف هرز دور انداخته بود استفاده میکرد و خوب میشد.
اما اکنون باید آمبولانس این فرد را به بیمارستان برساند و داروی تولید یک شرکت در آن طرف دنیا را بخورد

هر چیز به اصل خویش برمیگردد
در یکی از جنگلهای پر خطر،دهقانی با پای عریان بروی ستاره های دریایی قدم میزند.جهانگردی که این صحنه را میبیند با وحشت از او میپرسد”چرا چنین میکنی؟
ستاره های موذی و سمی،تو را میگرند”او پاسخ میدهد:”نیش حشرات،آنقدر هم خطرناک نیست.برای دفع ضرر سم عقرب،مار یا هر گزنده دیگر کافیست پس از گزیدگی،آن حشره را له کنی و روی محل گزیدگی بگذاری تا دوباره سم توسط بدن همان حشره گزنده جذب شود”.
باز هم این حرفها برای ما عجیب است،اما اطبا از آن جواب گرفتند.طبق اعتقاد حکما چون هر زهر از بدن حیوان جدا شده است و اصل آن از بدن حیوان است،به بدن او برخواهد گشت،چرا که همه چیز به اصل و منبع خودش تمایل دارد.این مبنای ساختن داروهای ضد زهر در طب سنتی است(خلاصه ج۱ ص۴۴۳و۴۴۴)
این تفکر در استفاده از داروها هم تاثیر گذار بود.اگر شما به مطبهای طب سنتی مراجعه کرده باشید حتما به شما خواهند گفت که داروهای دم کردنی را صاف کنید و بعد بخورید،چرا که اگر داروئی همراه تفاله اش وارد معده شود،طبق همان قاعده ،درصدی از خاصیت دارو جذب تفاله اش میشود،چون با زور حرارت آن را از اصلش جدا کرده ایم و هر چیزی دوست دارد به اصل خودش بپیوندد(خلاصه ج۲ص۱۱۷۳)
هر چیزی در عالم بطور طبیعی اصل و ریشه و مبدا خود را دوست دارد و همواره بسوی آن میل میکند.حکما در بحث ارکان اربعه،برای یک یک از آنها یک حیزطبیعی(قرارگاه طبیعی،آرامشگاه طبیعی)قائل بودند و حرکت ارکان را براساس آن توجیه میکردند.مثلا اصل و مبدا یک سنگ را خاک میدانستند و علت افتادن سنگ را،میل طبیعی اش برای رسیدن به آن مبدا…

 

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen