حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

سبک زندگی یا لایف استایل؟؟ بخش دوم

شناسه : 3481 19 سپتامبر 2016 - 18:06 245 بازدید
سبک زندگی یا لایف استایل؟؟ بخش دوم
پ
پ

سبک زندگی یا لایف استایل؟؟ بخش دوم

پزشکی در ایران امروز

در ایران،سالانه هفتصدهزار نفر بعلت پرداخت هزینه های گزاف درمانی، همه دارائی خودرا از دست می دهند و فقر میشوند ( معاون وزیر بهداشت,سپید,۲۷خرداد۸۵)

تعجب می کنید !؟ آمار بالائی است اما حقیقت دارد . بیشتر از این را هم گفته اند . طبق برخی دیگر از آمارهای رسمی ، سالانه یک و نیم میلیون نفر ایرانی بخاطر هزینه های فاجعه بار سلامت به زیر خط فقر میروند و مجبور میشوند خانه و اثاثیه خود را بفروشند ( تبیان نیوز به نقل از سلامت نیوز ؛ شهاب الدین صدر ریئس کل سازمان نظام پزشکی ۹ آذر ۹۰ ) شاید به فکر افتاده اید که با تخصیص یارانه ، این مشکلات حل می شود ، اما هزینه ها آنقدر بالاست که نیمی از یارانه داروئی کشور، فقط به دو قلم دارو اختصاص یافته است .
سالانه حدود دویست و بیست و پنج میلیارد تومان بعنوان یارانه دارو در کشور هزینه میشود؛از این مبلغ ۱۲۵میلیارد تومان تنها صرف داروی مخصوص بیماران MS و فاکتورهای خونی میشود ( باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت : هر آمپول تامی سابری برای مصرف یکماه بیمار ام اس وقتی به ایران می رسد حدود ۵ میلیون تومان تمام میشود . البته بدلیل گران بودن این دارو قدرت تهیه آن برای همه بیماران کشور وجود ندارد .
وزارت بهداشت در سال بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان بابت بیماران ms یارانه می دهد .وزارت بهداشت اعلام کرده بود که تهیه ای ندارو از توان وزارت بهداشت خارج است . جالب است بدانید در حال حاضر بیش از ۱۵هزار بیمار در انجمنMS ثبت نام کرده اند و پیش بینی میشود تعداد مبتلایان به آن بیش از ۴۰هزار نفر باشد . در سالهای اخیر شیوع MS افزایش یافته و علت آن هم مشخص نیست ) در دیابت وضع از این هم بدتر است . دیابت در ایران سالانه یک تریلیون تومان هزینه دارد ( عضو انجمن بیماران دیابتی،رسالت،۲۰ابان۸۶)
این در حالیست که در این زمینه رشد تصاعدی هم داریم .بطور معمول سالاته ۱۰۰هزار نفر به دیابتی های کشور افزوده میشود ( رئیس انجمن دیابت، دکتر اسدالله رجب)

ساختار اقتصادی ما ، در مقابل این حجم از هزینه های درمانی ناکارآمد است . وقتی پای واردات به میان می آید ، آنوقت است که این ناکارآمدی را باید برای ساختارهای علمی ، دانشگاهی و صنعتی مان در خوزه های مهندسی پزشکی هم اضافه کنیم .
سالانه ۲هزارو۴۰۰میلیارد تومان تجهیزات پزشکی و داروئی در کشور خریده میشود ( باقری لنکرای ، جامعه پزشکی ، ش۴۳و۴۴،بهمن و اسفند)

این حجم واردات تجیزات پزشکی ، ۱۷۵ برابر بیشتر از صادرات است ( دکتر متولیان،سپید،۱۲اسفند۸۵) فقط در تهران ۳۹دستگاه ام آر ای مشغول بکار است ، در حالیکه بر اساس استانداردها تهران به ۱۰ دستگاه نیاز دارد . قیمت هر دستگاه ۱میلیون دلار است و تعداد ام آر ای های موجود در کشور از تعداد ام ار آی ها در کل کشور انگلستان بیشتر است .

 

این در حالی است که ۹۴% کسانی که آزمایش ام آر ای میدهند هیچ نیازی به این ازمایش گران قیمت نداشته اند ( دکتر سعید داوری عضو ستاد پزشکی خانواده وزارت بهداشت،خبرگزاری فارس)

دیگر خود مسئولین بهداشتیهم معترفند که نبود فرهنگ صحیح استفاده از ام ار آی باعث استفاده بی رویه و غیرضروری از آن شده است ( ابراهیم متولیان رئیس مرکز مدریت و همانگی اموربازرگانی )

ایران از نظر تعداد جراحی زیبائی در دنیا اول است ( خبرگزاری فارس ، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، سایت زن روز،۲۹مرداد۸۸) تعداد جراحی های زیبائی در ایران با کل اروپا برابر است و ۹۰% این جراحی ها ، جراحی بینی است ( تحقیقات انجام شده در بنیاد علوم رفتاری به نقل از دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر،۸خرداد۹۱)
سالانه ۳۵ تا ۵۰هزار عمل جراحی قلب در کشور انجام میشود و این تعداد برابر است با تعداد جراحی هایی که در کشور چین انجام میشود ، در حالیکه جمعیت چین ۱۸ برابر جمعیت ایران است ( سرپرست کمیته پژوهشی انجمن جراحان قلب ایران،بهداشت روانی و جامعه،آبان۸۶)

۴۵% از بچه های ایرانی ، با سزارین بدنیا میآیند و این یعنی ۲۳% بیشتر از متوسط جهانی.همچنین زنان باردار ایرانی ۵ برابر بیشتر از انگلیسی ها از جنینشان سونوگرافی میکنند . همه این اخبار تکان دهنده ، باز هم اصرارد ارند که ما ایرانی ها نه فقط ساختارهای اقتصادی و سیاسی متناسب با پیشرفتها و توانائی های پزشکی را نداریم ، بلکه استفاده صحیح از آنها را هم بلد نیستیم

۲
اگر مردم به مسئولین گله کنند که چرا عرضه دارو و تجهیزات پزشکی کمتراز نیاز مردم است و هزینه های پزشکی اینقدر گزاف ؟ مسئولین انگشت اتهام را به سمت خود مردم میگیرند که : چون مردم فرهنگ استفاده صحیح از دارو و درمان و پزشکی را ندارند ، یارانه های درمانی در موارد غیر ضروری صرف میشود ، مردم ما با پزشکی هم به چشم یک کالای لوکس نگاه می کنند .
از بیرون که نگاه کنیم همه حق دارند . این مساله ای نیست که صرفا به مسئولین یا مردم مربوط باشد ؛ همه در بروز این وضع سهیم هستیم و همه ما هم بی تقصیر ! کار که به این جا برسد ، مطمئن باشید ، که پای یک مسئله فرهنگی و اجتماعی در میان است  ؛ نه تنها یک مسئله صرفاً مدیریتی . فرهنگ اجتماعی ما در حوزه پزشکی دچار اختلال و ناکارآمدیست  .
می توانیم با یک مثال ، اختلال فرهنگ پزشکی ایران را بررسی کنیم .
یکی از رکوردهای جهانی ما ایرانی ها ، در صرف دارو به ثبت رسیده است . مصرف دارویمان بسیار بالاتراز استانداردهای جهانی است . ایران به لحاظ مصرف دارو و مراجعه به پزشک جزء بیست کشور نخست دنیاست و در آسیا بعد از چین مقام دوم را دارد .
نرخ مصرف خودسرانه دارو در ایران نسبت به متوسط جهانی تقریبا ۳ برابر است و گفته میشود چهل درصد ایرانیان خودسرانه دارو صرف می کنند . در کشورهای غربی ۲۵% بیمارانی که به پزشکان مراجعه میکنند ، دارو دریافت نمی کنند ، اما در کشور ما قریب به ۱۰۰% بیماران از مراکز درمانی دارو دریافت میکنند ( سلامتیران،۲۴اسفند۸۹) همه ما تجربه ای از مصرف خودسرانه دارو داریم . تا احساس سرماخوردگی میکنیم دو حبه قرص سرماخوردگی بزرگسالان انداخته و خیال خودمان را راحت کرده ایم . سرمان یا دندانمان درد گرفته و بسته بشدت درد به استامینوفن ، مفنامیک اسید ، بروفن و نهایتا ژلوفن رجوع کرده ایم . اگر بیمارشویم و به پزشک مراجعه کنیم و خدای ناکرده قرص و آمپولی برایمان تجویز نشود ، به این نتیجه میرسیم که پزشک درد ما را نفهمیده یا سوادش نم کشیده است .

 

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen