حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

سبک زندگی یا لایف استایل؟؟ بخش اول

شناسه : 3283 18 سپتامبر 2016 - 18:06 328 بازدید
سبک زندگی یا لایف استایل؟؟ بخش اول
پ
پ

سبک زندگی یا لایف استایل؟؟ بخش اول

سبک زندگی چیست ؟

یک دین فراگیر به نام سرمایه داری!!
مسئله سبک زندگی برای ما چیست ؟ ما ایرانی ها می فهمیم که شهرمان نابسامان است ، نه در آن آرامش خیال داریم و نه سلامت جسم ، نه میتوانیم خوب تحصیل کنیم و نه حتی میتوانیم یک نفس پاک و راحت بکشیم ، امروز جای کافی و مناسب برای زندگی کردن نداریم و معلوم نیست فردا آب سالم برای نوشیدن داشته باشیم . بالا و پائین و شرق و غرب شهرمان به هم نمی آید و گاهی با فاصله چند دقیقه ای به محله هائی وارد میشویم که انگار در یک دنیای دیگرند . به خانه هائی که در آن زندگی میکنیم تعلق خاطر نداریم و براحتی حاضریم آنها را تعویض و یا تخریب کنیم . احساس میکنیم خانه هایمان به نیازهایمان بی توجه بوده اند ؛ نه شبها به ما سکوت و تاریکی می دهند و نه روزها هوا و نور . به آموزش و پرورمان اعتماد نداریم و هر سال کتابهایش را تغییر میدهیم ، کلاس بندی های را عوض می کنیم ، اهدافش را از نو تعریف می کنید . به دانشگاهمان اعتماد نداریم ؛ احساس میکنیم نمازخوانها را بی نماز و وطن پرستهایمان را بی وطن می کند . از پزشکیمان ناراضی هستیم ، داروهایی تجویز می کنند که نداریم یا خیلی خیلی برایمان گران است ، پزشکی هم از ما ناراضی است و ما را متهم میکند که او را تبدیل به کالایی لوکس و تشریفاتی کرده ایم .
یکی از مشغولیت های هر روزه ما این است که چه بپوشیم و چطور در خیابان یا محل کار یا مهمانی حاضر شویم . پوشش بخصوص وقتی که پوشش زنانه باشدبرای ما که مسلمانیم مهمتر می شود ، اما مسئله پوشش تنها مسئله زنانه نیست ، مسئله همه ماست . هر روز صبح از خودمان می پرسیم چه لباسی بپوشیم ؟ تا این سوال مطرح میشود، انتخاب های زیادی در مقابل ما تصویر می گردد ؛ انتخابهائی که تنها به این توجه ندارند که ما چه سنی داریم و کارمان چیست و توان مالیمان چقدر است و آب و هوای محل زندگیمان چطور است ، بلکه علاوه بر همه اینها به این توجه دارند که ما چطور آدمی هستیم ، چه روحیه ای داریم ، و به چه چیز معتقدیم .
در دوره لایف استایل ، هم چیز تبدیل به نشانه می شود و تنها در قالب نشانه است ک می تواند حضور داشته باشد . اصولا دوستدار طبیعت بودن چه معنائی میتواند داشته باشد جز اینکه آب میوه طبیعی بنوشیم ، لباس با الیاف طبیعی به تن کنیم ، روغن حیوانی مصرف کنیم و از یکبار مصرف های قابل بازگشت به طبیعت استفاده کنیم ! اقتصاد لایف استایل به همه این نیازها فکر کرده و برای هر کدام مجموعه ای متنوعی از کالا را فراهم کرده است .
البته الزامی ندارد که دوستدار طبیعت باشیم ؛ میتوانیم بجای آن برای تکنولوژی احترام خاصی قایل باشیم . در اینصورت پیشرفته ترین تبلت ها را بدست میگیریم ، ساعت سه موتوره بدست می بندیم ، عینکی با فریم کائوچوئی به چشم میگذاریم و احیانا لبخندی حاکی از خوش بینی به آینده گوشه لبهایمان می نشیند . در منطق لایف استایل فرقی ندارد که ما کیستیم ، مسئله این است که شخصیت ما قابل تحویل به نشانه هائی باشد که از جنس کالا هستند ؛ شخصیتهای ما باید در فروشگاهها پیدا شوند و گرنه ما نیستیم
از موضع گیری های سیاسی وایدئولوژیک دولت ها که بگذریم ، نظام لایف استایل جهانی با هیچ کیش و دینی مخالفت ندارد ، بلکه با اشتیاق به هر دینی به چشم مجموعه ای از فرصت ها نگاه می کند . هر دینی می تواند مجموعه ای از نشانه های جدید ارائه کند که پیروانش در قبال آنها نیاز به کالا دارند . لایف استایل به حجاب اسلامی ارادت ویژه ایدارد چرا که ذیل یک منطق نمایشی ، امکان حضور بی شمار نشانه در حجاب است . اگر اسلام حجاب را به پوشیدگی بدن ترجمه کند ، آنگاه لایف استایل مدافعانه تاکید میکند که بدن باید پوشیده شود و برای هر قسمت از این پوشش ، بی شمار طرخ ارائه می کند . اگر پوششتان چادر باشد میتوان اقسام جنس ها ، طرح ها و رنگا را پیشنهاد کرد ، اگرمانتو باشد ترکیب ها متنوع خواهد بود ؛ چرا که پای یک شلوار و یک روسری هم به میان میآید و هکذا . همین اتفاق درباره ادیان هندی و چینی و سرخ پوستی هم می افتد و در مجموع ، لایف استایل مجموعه لایزالی از امکانهای بودن را مقابل ما میگذارد که مقید به هیچ دین و آئینی نیست ، بلکه خواهان حضور همه ماست ، اما در واقع تنها یک دین فراگیر دارد : سرمایه داری !!!

سرمایه داری ، دینِ فراگیر لایف استایل است ، اما این بدان معنا نیست که لایف استال فقط کالا تولید می کند ، بلکه در اصل ، با فروکاستن از واقعیت به نشانه ، زمینه ای برای تبدیل همه چیز به کالای قابل داد و ستد فراهم می کند .

وقتی خوشبختی با لبخند نشانه گذاری شود ، میتوان آنرا در یک پوستر تبلیغاتی پشت فرمان یک ماشین گذاشت یا در کنار یا ماشین ظرفشویی .

وقتی پیشرفت با چشم های آبی و موهای بلوند نشانه گذاری شود ، می توان آنرا در کنار یک کاشی توالت جدید نشان داد .

وقتی سلامتی با فرم خاصی از بدن نشانه گذاری شود ، میتوان برای آن انواع دستگاههای لاغری یا پودرهای چاقی تولید کرد

وقتی زیبائی با فرم خاصی از آرایش صورت نشانه گذاری میشود ، میتوان برای جراحان زیبائی مشتری جمع کرد و واردات مواد آرایشی را به یک تجارت بدون ریسم تبدیل کرد . مسئله اصلی این است که چگونه میتوان واقعیت را به نشانه تبدیل کرد  ، این اتفاق که بیوفتد فرآیند سرمایه داری خودبه خود شکل میگیرد .
چنان که گفته شد ، لایف استایل ، جا برای همه تفاوت ها دارد و برخلاف طنین تحکم وتحمیلی که از واژها “جهانی سازی” به گوش میرسد ، لایف استایل عملا ما را جهانی ساخته است ، بدون اینکه مدعی تغییر ما باشد . ما هم اکنون در یک نظام بازار جهانی زندگی میکنیم ؛ برنجمان از آسیای شرقی می آید و پوشاکمان از ترکیه ، و چین علاوه بر همه کالاهای مهمی که برای ما تولید می کند ، تسبیح مسجدی هایمان را هم میسازد . سرمایه داران ما هم اگر زرنگ باشند ، می توانند فرصت های تجاری را ببینند و در این بازار جهانی سهی هرچند کوچک ایفا کنند به شرط اینکه منطق بازار جهانی را بفهمند و سرمایه داری را با دین و ایدئولوژی درنیامیزند و هر تفاوت عقیده و فرهنگ و اختلاف فرهنگی و شخصیتی و دینی و حتی سیاسی را به مثابه فرصتی برای تولید یک کالای جدید لحاظ کنند .
هدف ما از این نوشتار ، سبک زندگی سالم هست و تا بدین جا شِمای کلی از سبک زندگی را بیان کردیم تا که راحت تر وارد خوزه سلانت در سبک زندگی شویم و در نوشتار بعدی بصورت مستقل وارد این حیطه خواهیم شد

ما هم اکنون در یک نظام بازار جهانی زندگی میکنیم ؛ برنجمان از آسیای شرقی می آید و پوشاکمان از ترکیه ، و چین علاوه بر همه کالاهای مهمی که برای ما تولید می کند ، تسبیح مسجدی هایمان را هم میسازد .

 

ادامه دارد…

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen