حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

بهترین سرکه کدام سرکه است؟

شناسه : 2621 02 جولای 2016 - 14:05 4358 بازدید
بهترین سرکه کدام سرکه است؟
پ
پ

بهترین سرکه کدام سرکه است؟

سرکه خمری – خواص سرکه خمری -روش درست کردن سرکه

– سرکه خمر به سرکه‌ای می‌گویند که در فرآیند تبدیل‌شدن به سرکه ابتدا تبدیل به خمر می‌شود (انقلاب اول) سپس تبدیل به سرکه می‌شود (انقلاب دوم).
–  در روایات و در منابع فقهی شش چیز ذکرشده که ابتدا تبدیل به خمر و سپس تبدیل به سرکه می‌شوند، انگور، خرما، جو، عسل، انجیر و نیشکر
– برای درست کردن سرکه از انگور ابتدا باید انگور شسته شود سپس صبر کنید تا کاملاً خشک شود (زیرا آب سبب کپک زدن آن می‌شود)، پس‌ از آن آب انگور را بگیرید و در ظرف ریخته و درب آن را ببندید البته می‌توان خود انگور را هم در ظرف ریخت و درنهایت آن را صاف کرد.
در زمستان شش روز و در تابستان سه روز طول می‌کشد تا تبدیل به خمر شود و تفاله آن بالا می‌آید، پس از مدتی تبدیل به سرکه می‌شود و تفاله آن پایین می‌آید، شرطش آن است که پس از تبدیل‌شدن به خمر (ده روز) درب ظرف را بازکنید تا مگس سرکه یا پشه سرکه وارد آن شود، این حشره باعث می‌شود که آب انگور تبدیل به سرکه شود و این فرآیند نود روز طول می‌کشد و روش دیگر این است که بعد از ده روز به آن سرکه کهنه اضافه کنند زیرا در سرکه کهنه تخم مگس سرکه وجود دارد و حتی اگر در را ببندند بازهم مگس سرکه در آن به وجود می‌آید و پس از چهل روز تبدیل به سرکه می‌شود ولی آنچه در روایات توصیه‌شده با باز گذاشتن ظرف و ورود مگس سرکه از راه طبیعی آن است («سرکه خمری را بخورید که خود فاسد شده نه آنکه خودتان فاسد کرده‌اید»).

توطئه حذف سرکه از سفره ایرانیان
در اوایل دوره قاجار وقتی پزشکان فرانسوی می آیند در ایران طبابت کنند می بینند سرشان خیلی خلوت است و مراجعه کننده زیادی ندارند در این بین یکی از محققین فرانسوی چند سالی در ایران تحقیق می کند و کتابی می نویسد که در ابتدای کتابش گفته اگر می خواهید مطب های شما رونق پیدا کند دو کار انجام دهید؛ اولا سرکه را از ایرانیها بگیرید ثانیا حجامت را ممنوع کنید، در اینصورت مطب هایتان خودبخود رونق می گیرد. منبع: کتاب طب سنتی اسلامی تالیف دکتر مهدی برزو

سرکه، خورش پیامبران

۱٫ خوردن سرکه (عموما، چه با نان و …) توصیه و مدح شده است. سرکه غذای معروف پیامبران میباشد و آن را با روغن زیتون مصرف میکرده اند.

۲٫ پیامبر (ص) آن را بهترین خورشت (یعنی چیزی که نان را در آن فروبرده و میخورند) دانسته اند و در مقام تشویق دیگران فرموده اند اهل خانه ای که در آن سرکه (و روغن زیتون) است، فقیر نمیشوند.

۳٫ غذایی نافع و پربرکت هست.

۴٫ شروع غذا با سرکه نیز مانند نمک مفید است و توصیه شده است.

▫️خواص سرکه

۱٫ درمان مره (غلبه صفراء و سوداء) میباشد.
نکته: مره باز است و سرکه اسید، که سرکه باعث رفع آن میشود.

۲٫ قلب را زنده و روشن میکند.
نکته: شاید روشن کردن قلب باطنی منظور باشد.

۳٫ تقویت ذهن، ذهن و درک را تقویت و عقل را افزایش میدهد.

۴٫ شهوت منفی و میل به زنا را مهار میکند و اثری بر شهوت جنسی حلال و عاقلانه ندارد.
نکته:  این خاصیت زمانی است که بعنوان غذا (خورشت) مصرف شود.

۵٫ کل دهان و لثه را تقویت میکند.

۶٫ درمان لقی دندان میباشد.

۷٫ انگل و کرم های بدن و شکم را میکشد.

البته خواص فوق مربوط به سرکه خمری است که تفاوت اساسی با سرکه سنتی و سرکه صنعتی دارد که در ادامه خواهد آمد.

برخی روایات در مورد سرکه

– روایت از امام رضا (ع): در سفره ای که نمک و سرکه بود و غذا را با سرکه شروع کردند و فرمودند: نمک مثل سرکه است و سرکه ذهن را تقویت می کند و عقل را زیاد می کند.

– امام صادق علیه السلام: امیر المومنین شبیه ترین مردم به پیامبر (ص) بود در غذا، ایشان نان و سرکه و روغن زیتون می خورد و مردم نان و گوشت می خوردند. (نشانه برتری این غذا بر گوشت)

– عجلان روایت می کند که بعد از پاسی از شب با امام صادق علیه السلام می خواستیم شام بخوریم ایشان سرکه و روغن زیتون و مقداری گوشت آوردند پس گوشت را به من داد تا بخورم و ایشان سرکه و روغن زیتون را خوردند و از گوشت نخوردند و فرمودند: این غذای ما است و غذای انبیا علیهم السلام.

– روایت از پیامبر (ص): خدا و فرشتگانش بر سفره ای که روی آن نمک و سرکه است صلوات می فرستند.

– حضرت علی (ع) می فرمایند: بهترین خورشت سرکه است. چقدر خوب است این خورشت، مره را می شکند و قلب را زنده می کند.
– از این روایت استنتاج می شود که شاید سرکه به دلیل مهار کردن صفراء و سوداء (مره) سبب زنده شدن قلب می شود.

سرکه خمری

▫️روش تهیه سرکه
روش تهیه بصورت کلی بصورت زیر است:

۱٫ ابتدا انگور راشسته و صبر کنید تا خشک شود زیرا آب سبب کپک زدن آن میشود.

۲٫ سپس آب انگور را گرفته و در ظرفی بریزید و درب آن را ببندید.
نکته: میتوانید خود انگور را در ظرف بریزید و در نهایت آن را صاف کنید.

۳٫ در زمستان شش روز و در تابستان سه روز طول میکشد که انقلاب اول رخ داده و تفاله های آن بالا بیاید.

۴٫ پس از ده روز (پس از رخ دادن انقلاب اول) که تبدیل به خمر شد، درب ظرف را باز کنید تا پشه یا مگس سرکه که کوچک و قرمز رنگ هستند وارد آن شود (این کار یک تا دو هفته زمان میبرد). این حشره سبب میشود آب انگور  و مواد شروع به کپک زدن و پف کردن کند سپس تبدیل به سرکه شوند و تفاله های آن پایین رفته و انقلاب دوم رخ دهد. این فرآیند نود روز زمان میبرد.
نکته: درب ظرف را نباید بصورت کامل باز کرد چون سبب تبخیر زیاد سرکه میشود بلکه ایجاد روزنه کفایت میکند تا اصطلاحا سرکه نفس بکشد (میتوان تا آمدن پشه ها درب آن را باز بگذارید سپس درب آن را بگذارید و در حد روزنه باز باشد).

۵٫ روش دیگری برای تهیه سرکه به این شکل است که ابتدا آب انگور را بگیرید و آن را بجوشانید. وقتی آب انگور جوشانده شود تبدیل به خمر می شود و تفاله های آن بالا میاید (انقلاب اول). سپس به مدت نود روز آن را کنار بگذارید، خود به خود تبدیل به سرکه می شود و تفاله های آن پایین میرود (انقلاب دوم).

۶٫ روش دیگر این است که بعد از ده روز (پس از انقلاب اول) به آن سرکه کهنه اضافه کنید زیرا در سرکه کهنه تخم مگس سرکه وجود دارد و حتی اگر در را ببندند بازهم مگس سرکه در آن به وجود می‌آید و پس از چهل روز تبدیل به سرکه می‌شود ولی آنچه در روایات توصیه‌شده تهیه سرکه با باز گذاشتن ظرف و ورود مگس سرکه از راه طبیعی آن و بدون اضافه کردن سرکه است.

▫️نکات تهیه سرکه خرما
– برای تهیه سرکه از خرما باید بقدری آب به آن اضافه کنیم تا جایی که آب روی خرما بیاید؛ پس از چهل روز آن را صاف کنید و تا نود روز بگذارید.

▫️نکات تهیه سرکه عسل
– عسل به خودی خود دارای موادی است که از فاسد شدن آن جلوگیری میکند و برای تهیه سرکه از آن بایستی آن را بوسیله آب رقیق کرد تا آن مواد اثر خود را از دست بدهند به این صورت که در شرایط مناسب دو برابر مقدار عسل به آن آب اضافه کنید.

– عسل دقیقا بعد از نود روز تبدیل به سرکه میشود و دردسرهای خاص باقی مواد از قبیل صاف کردن و … را ندارد و مشکلی که در بقیه مواد هست که باید اصطلاحا روش تهیه باید بدست فرد تهیه کننده بیاید را ندارد.

–  سرکه خمر به سرکه‌ای می‌گویند که در فرآیند تبدیل‌شدن به سرکه ابتدا تبدیل به خمر می‌شود (انقلاب اول) سپس تبدیل به سرکه می‌شود (انقلاب دوم). تبدیل مستقیم آب انگور به سرکه مانند سرکه های بازاری نفعی ندارد.

از چه میوه هایی سرکه بگیریم؟

 در روایات شش ماده ذکر شده اند که تبدیل به خمر شده و سپس تبدیل به سرکه میشوند: انگور، خرما، جو، عسل، انجیر و نیشکر (یا شاید توت).

 در طب اسلامی سرکه ای توصیه میشود که ابتدا تبدیل به خمر شده و سپس سرکه گردد و این خاصیت برای سرکه سیب که در طب سنتی توصیه میشود وجود ندارد و سرکه خمری منحصر در موارد ششگانه است که ذکر شد.

اضافه کردن نمک یا سرکه؟

 شاید سرکه ای که ابتدا خمر بوده سپس بوسیله مواد دیگر، نمک یا سرکه کهنه فوراً تبدیل به سرکه شود هم خوب باشد ولی بهتر است اجازه داده شود که خودش تبدیل به سرکه شود و هیچ چیزی به آن نباید اضافه کرد و شاید مضر باشد چرا که روایت میفرماید سرکه خمری را بخورید که خود فاسد شده نه آنکه خودتان فاسد کرده‌اید.

بهترین زمان برای درست کردن سرکه؟

 بهتر است زمان مناسبی جهت تهیه سرکه انتخاب کنید مثلا شب یا روز نیمه شعبان، شب ابتدای ماه رمضان و …

ظرف مناسب تهیه سرکه؟

ظرفی که می خواهید در آن سرکه درست کنید حتی القدور شیشه ای باشد چون سرکه بسیار اسیدی است و در صورت استفاده از ظرف آهنی و … سبب حل شدن آن در سرکه شده و مضر است.

 ظرفی که می خواهید برای تهیه سرکه اختصاص دهید سعی کنید بیشتر از مقدار سرکه ظرفیت داشته باشد چون نوعا سرکه در ظرف های کوچک اولا فضای پف کردن ندارد و دیگر این که تجربه نشان داده ظرف بزرگ و مقدار زیاد بهتر می رسد و کمتر خراب می شود.

حوصله دار باشید!

 برای تهیه سرکه حوصله بخرج دهید زیرا مدت زمان تهیه آن حداقل ۳ ماه است که مدتی طولانی است و حتی امکان دارد تا یک سال هم طول بکشد!

 -هرچه انگور و مواد دیگر شیرین تر باشند سرکه حاصله بهتر و ترش تر میشود.

سرکه برای قلب مفید است یا مضر؟

طب سنتی سرکه را برای قلب مضر میداند در حالیکه مضرات سرکه و اثرات مخرب و بد آن مربوط به سرکه شیمیایی و صنعتی است که اساسا با اسید سیتریک شیمیایی و کاملا مصنوعی تولید شده و به شدت خطرناک است.

(استاد تبریزیان)  eslamtebcom

 خواص  ذکر شده در این مطلب فقط در سرکه های طبیعی است. نه کارخانه ای سرکه از میوه رسیده است و آبغوره از میوه نارس. و در قرآن سفارش شده است که از میوه رسیده مصرف کنید. پس سرکه نسبت به آبغوره و آبلیمو بسیار با ارزشتر است.
سرکه های طب اسلامی از چه میوه هایی درست می شوند؟ سرکه های طب اسلامی شامل سرکه انگور، سرکه خرما و سرکه انجیر است.

کسانی که بدلایلی نمی توانند سرکه مصرف کنند، سرکنجبین مصرف کنند.  مطلب سرکنگبین در اینجا

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

4 دیدگاه برای “بهترین سرکه کدام سرکه است؟”
  1. سلام ممنونم از شما
    فقط اینکه تو خونه میشه سرکه تولید کرد.؟
    و مگس یا پشه سرکه از کجا میشه آورد؟

    پاسخ
    • بعد از گذشت چند روز سر و کله پشه هم پیدا میشه

      پاسخ
    • اگر درب محلی که اقدام به تهیه سرکه نموده اید باز باشد و درجه حرارت هوا هم بالای صفر باشد ظرف چند روز در اثر بوی نافذ مواد سرکه ریخته شما سرو کله مگس سرکه پیدا شده وداقدام به تکثیر میکند در حدی که تمام سطوح ظرف سرکه شما که تقریبا دربش باز است پر از لارو مگس میشود…..بعد از حدود سه ماه یا بیشتر که بسته به دمای هوا دارد یه لایه یک سانتی ژلاتینی روی مواد تشکیل شده و بوی نافذ سرکه کل محیط را پر میکند که پس از آن میتوانید درب ظرف را محکم ببندید و تا چند ماه صبر کنید

      پاسخ
  2. سلام
    من دو تا سوال داشتم
    بعد از اینکه انقلاب اول (بالا اومدن تفاله) اتفاق افتاد درشو باز می کنیم و پشه(مگس) های سرکه میاد
    ۱.وقتی پشه سرکه اومد میشه (از روز اول ) هر روز بهم زد سرکه رو ؟؟
    ۲.وقتی تخم گذاشت بعد تبدیل به لارو میشه همون کرمه دیگه بعد اون کرمو چیکار کنمش تو سرکه؟؟

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen