حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

حمام طب اسلامی

شناسه : 2351 08 مارس 2016 - 23:43 3692 بازدید
حمام طب اسلامی
پ
پ

حمام طب اسلامی

 

حمام اصولی چگونه است؟

اطاق گرم به طور کلی نفع دارد.منظور از حمام جای خیلی گرم است،جایی که شدید گرم نباشد حکم حمام را ندارد…
حمام باید شدیدا گرم باشد تا بلغم را آب کند.
خصوصیت اصلی حمام همین است که باید خیلی گرم باشد.

حمامی که مد نظر احادیث بوده هندسه ی خاصی دارد،حمام از چهار اطاق باید تشکیل بشه،حمام بر اساس چهار طبع بدن طراحی شده است اطاق اول سرد و خشک ،اطاق دوم سرد مرطوب ،اطاق سوم گرم و تر و اطاق چهارم گرم و خشک.که به ترتیب باید وارد هر یک از این اطاق ها شد.

فواید کلی حمام:
۱٫یکی از درمان های اصلی است مثل حجامت و  موجب پاک سازی بدن و تبدیل طبایع می شود.

۲٫درمان اساسی و بسیار خوبی برای بلغم است (حمام شدیدا گرم) (از علایم غلبه ی بلغم:خلط پشت گلو.رشد کم ناخن و مو ها.ریزش و سفیدی مو.بدبویی دهان.و..) مطلب غلیه بلغم دراینجا

۳- نرم کردن عصب

۴- بهداشت و تمییزی کل بدن

۵- از بین برنده ی قارچ ها و میکرب ها

۶-نرم کردن رگ ها(درمان تصلب شرایین)

۷- خارج کردن فضولات از داخل بدن

۸-چاق کننده ی بدن (اگر حمام به صورت یک روز در میان و حدود یک ساعت بعد از خوردن غذا باشد)

۹٫لاغر کننده ی بدن (اگر حمام هر روز صبح به صورت ناشتا باشد)

نرم کردن رگ ها(درمان تصلب شرایین) با حمام اسلامی

(دکترها در «آنژیو گرافی» سعی می‌کنند تا رگ را باز کنند ولی گاهی رسوب رگ آنقدر سفت می‌شود که دیگر قابل باز کردن نیست. حمام و گرمی زائدی که در حمام وجود دارد، رسوبات رگ را آب می‌کند. این رسوبات فقط با گرما و حمام  آب می‌شوند.
رسوبات آب می‌شوند و رگ نرم می‌شود و از حالت سفتی و سختی خارج می‌شود. امام می‌فرماید حمام، سفتی و سختی رگ را برطرف می‌کند.)

نرم شدن عصب با طب اسلامی

(ما «تصلب شرائین» را می‌شناسیم ولی «تصلب عصب ها» را نمی‌شناسیم. امروزه به خصوص در خانم ها شایع شده است که مثلا دست ها را نمی‌توانند ببندند زیرا دست ها خشک شده است و عصب ها خشک شده است.
حمامی که ذکر شد عصب ها را نرم می‌کند. این چیزی است که بشر هنوز راه حل آن را پیدا نکرده است.
علاوه بر رگ های خونی، نرمی عصب هم مطلوب است. اگر عصب خشک بشود مشکلات جدی برای بدن به وجود می‌آورد. یکی از این مشکلات درد هایی است که در تمام نواحی بدن به وجود می‌آید
افرادی می‌گوید کل بدن من مانند کمر و پا ها درد می‌کند. خیلی ها پا ها را نمی‌توانند جمع کنند یا دستشان را نمی‌توانند جمع کنند که درمان آن حمام به صورت مذکور است.)

خارج کردن فضولات از داخل بدن
(فضولات خون به شکل عرق کردن خارج می‌شود.
قرار شد که حمام شدیدا گرم باشد به گونه ای که انسان یاد جهنم بیفتد. این گرما تمام فضولات خون و بدن را به شکل چربی از بدن خارج می‌کند.
بعضی از چرب شدن بدن ناراحت می‌شوند در حالیکه این یک نعمت است چون چربی ها و فضولات بدن با این چربی خارج می‌شود.
بودن چربی ها در داخل بدن ضرر دارد و خارج شدن آن از بدن ضرر ندارد بلکه نفع دارد. این تعریق رسوبات خون را به خارج بدن می‌آورد. این فائده حمام است.
اگر کسی زیاد عرق کند نباید ناراحت باشد و این نشانه سلامتی است و نشان این است که قند در بدن سوخت و سوز می‌شود و تبدیل به حرارت می‌شود.
البته بعضی موارد بیماری است و معلول غلبه صفراء است. ولی به طور کلی عرق کردن بد نیست و نشانه‌ی خوبی از سوخت و سوز قند در بدن است.)

چند بار در هفته، حمام برویم؟:
بهترین حالتش یک روز درمیان است.حداکثرش هفته ای یک بار.حمام هر روز رفتن در صورتی است که انسان ناچار باشد،مثلا برای لاغر شدن.
هر روز حمام رفتن بدن را لاغر میکند،یک روز در میان حمام رفتن بدن را چاق میکند. – البته حمامی که این تاثیرات را دارد حمام اصولی کاملا گرم است که مدت ماندن در حمام هم حداقل سه رب ساعت باشد نه دوش گرفتن.

بهترین زمان رفتن به حمام چه موقع است؟
رفتن به حمام در حال سیری و پر بودن شکم به شدت نهی شده است،به صورت ناشتا رفتن به حمام هم خوب نیست،باید مقداری غذا داخل شکم باشد.با شکم پر و خالی(در حالت گرسنگی) نباید حمام رفت.مثلا ۲ ساعت بعد غذا زمان مناسبی است برای حمام کردن خط قرمز این است که انسان کامل سیر  یا ناشتا باشد.

آیا برهنه شدن در حمام اشکالی ندارد؟برهنه شدن کامل در حمام خصوصی اشکالی ندارد.روایات نهی کردند از برهنه شدن در جایی که بیننده ای است.

چگونه وارد حمام شویم / تدابیر شروع حجمام /توصیه ها در روایات:

تماس تدریجی با آب: در حمام ابتدا دست و پا را با آب تماس دهید نه سر را،اگر ابتدا سر را با آب تماس بدهید،باعث سردرد و کاهش حافظه و باعث ریزش مو و سردی بدن میشود(با استفاده از روایات).اول باید دست و پا را با اب تماس داد بعد کمی آب مزمزه کرد بعد تنه را خیس کرد و در اخرین مرحله سر را خیس کرد.
آب را کم کم داغ کنید:یک دفعه زیر آب داغ رفتن خوب نیست شستشو را باید از اب ولرم شروع کرد و کم کم داغ کرد.
نشسته حمام کنید:حتما باید در حمام نشسته باشید ایستاده حمام کردن اصلا مطلوب نیست.(با استفاده از روایات و منابع طب سنتی) -حمام کردن ایستاده باعث ریزش مو  و ضعف و خستگی می شود
۱٫این کار خوبی نیست که یکباره از جای سرد به جای گرم وارد بشیم یا از جای سرد وارد جای گرم بشیم.باید بدن را آماده کنیم برای حمام.به همین علت توصیه شده که انسان قبل از وارد شدن به حمام باید ۵ جرعه آب گرم بنوشد و پنج کف آب گرم روی سر بریزد،برای آماده شدن.که برای پیشگیری از سردرد هم این کار بسیار خوب است

روغن مالی :برای پیشگیری از کک و مک و جوش قبل از وارد شدن به حمام بدن را با روغن بنفشه پایه زیتون بمالید،(چون قیمت روغن بالاست حداقلش روغن مالی صورت)
نوره کشیدن:نوره کشیدن بدن ۱۵ روز یکبار  – استفاده از تیغ برای ازاله ی موهای بدن اصلا خوب نیست حتی پزشکی جدید این را قبول دارد. با گذاشتن نوره (داروی نظافت) زیر بغل تمام سموم و سودای خون و بخش غلیظ خون و پس مانده ها و فضولات خون را از قلب و مغز میکشد بیرون. وقتی در ناحیه ی تناسلی نوره میگذارید تمام شکم و کبد و روده ها و معده و لگن سمومات را میکشد بیرون.   فواید نوره را مفصل در این پست توضیح دادیم
خضاب:خضاب کردن بدن با حنا –فواید حنا را در اینجا بخوانید

سر را با چی بشوییم؟
شستن سر با گل خطمی فواید زیادی دارد،یکی از فوایدش چربی و چرک سر را از بین می برد،هم و غم را از بین می برد،ایمنی از سردرد و میگرن، بهترین درمان شوره ی سر است،درمان شپش سر است.
شست و شوی سر با سدر هم خوب است،سدر هم فواید زیادی دارد

شامپوهای ارزان قیمت بهتر هستند! :تمام این صابون ها و شامپو ها مضر هستند چون مواد شیمیایی دارند و جذب پوستی دارند تا انجایی که میشود از صابون های برگردان سفیدی که هیچ اسانس و عطری ندارند استفاده شود(در عطاری ها موجود است) شامپوهای گیاهی که دارند تبلیغ میکنند دروغ است و بیس اصلی ان مواد شیمیایی است. اگر مجبور به استفاده از شامپوی شیمیایی شدید از شامپوهای ارزان قیمت استفاده کنید زیرا مواد شیمیایی کمتری دارند و ضرر انها کمتر است.

با چی بدن را تمییز کنیم؟
به بدن باید کیسه کشید،با چی کیسه بکشیم؟با مخلوط آرد و روغن زیتون.خوبه که روی کیسه آرد و روغن زیتون ریخت (توجه داشته باشید که کیسه های پلاستیکی مضر است و باید از کیسه هایی با الیاف طبیعی استفاده کرد) مثل کیسه های پشمی – استفاده از  روشور هم برای بدن و صورت خوب است – ولی برای صورت بدون کیسه استفاده کنید

ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ: ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺳﺎﻟﻢ ﻧﮕﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻧﻴﺴﺖ… ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﺩﺭ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﻝ ﺭﺍ ﺗﻠﻒ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ﺯﻳﺎﻥ ﺭﺳﺎﻧﺪ.ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻟﺄﻧﻮﺍﺭ:۷۵/۳۰۳/۶

فواید کیسه کشیدن:

%d8%ad%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c

کیسه کشیدن منافذ پوست را باز میکند و پوست تنفس میکند و میزان اکسیژن رسانی به بدن ما دو برابر میشود تا چند روز و این باعث میشود انرژی و شادبی ما بالا رود و مغز کارکردش بهتر شود و کسالت و رخوت و سنگینی بدن کمتر میشود.منتهی باید ملایم کیسه کشیده شود.

خروج از حمام بدون رعایت تدابیر موجب سردرد و بیماری است

هنگام خارج شدن از حمام آب سرد روی پا ها بریزید،چون می خواهیم از یک جای گرم وارد جای سر بشویم، پس باید بدن را آماده کنیم برای خروج.(اینی که در استخر ها باب شده که داخل آب گرم می شوند سپس داخل آب سرد بسیار خطرناک است،نباید یک دفعه بدن را سرد و گرم کرد.)

همانطور که در ابتدای حمام بدن را به تدریج گرم کردیم هنگام خروج از حمام باید بدن را به تدریج سرد کنیم.پوشیده بودن سر بعد حمام بسیار مهم است حتی اگر محیط بیرون گرم باشد بازهم باید دقایقی سر با حوله یا روسری پوشیده باشد.

اموری که باید اجتناب شود در حمام:
۱٫در حمام آب سرد ننوشید،معده را فاسد می کند
۲٫روی بدن آب سرد نریزید
۳٫در حمام دراز نکشید،زیرا چربی کلیه را آب می کند
۴٫در حمام به پشت نخوابید زیرا موجب آپاندیس میشه
۵٫سر را با لنگ نباید تمیز کرد
۶٫مو ها را در حمام شانه نکنید،سبب ریزش مو میشه
۷٫سر را با گل نشویید زیرا پوست صورت را زشت می کند.
۸٫در حمام مسواک نزنید
۹٫پا ها را با سفال نشویید
۱۰٫با آبی که دیگران خودشان را با آن شسته اند خود را نشویید.
۱۱٫بدن را با آبی که به وسیله ی آفتاب گرم شده نشویید.مثلا آب تانکر های آب که آب داخلش به وسیله ی آفتاب گرم میشه.
۱۲٫در حمام ادرار نکنید.

خروج از حمام

دیگر تدابیر حمام از منابع طب سنتی و تجربیات اساتید:

سنگ پا کشیدن موجب تنظیم قند و دفع مواد زائد: سنگ پا زدن در حمام موجب دفع سموم بدن و فواید بیشماری دارد و  توصیه شده است. از جمله باعث تنظیم قند خون می شود

حتما مطلب دوم حمام اسلامی را اینجا بخوانید

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen