حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

هاضوم چیست -هضم کننده، ضد نفخ،باد بر

شناسه : 2296 09 مارس 2016 - 0:15 3817 بازدید
هاضوم چیست -هضم کننده، ضد نفخ،باد بر
پ
پ

هاضوم چیست -هضم کننده، ضد نفخ،باد بر

هاضوم داروی شاخص معده در طب اهل بیت

خواص اصلی هاضوم

هضم کننده، ضد نفخ،باد بر

۱⃣پودر آویشن
۲⃣پودر زنیان
۳⃣سیاهدانه پودر نشده

مساوی با هم مخلوط کنید ،اگر قبل از غذا مصرف میکنید باید کمی نمک به ان اضافه کنید، اگر بعد از غذا میخواهید مصرف کنید با کمی عسل بخورید، مقدار مصرف یک قاشق مربا خوری

 

▫️خواص
۱- مفید برای هضم غذا.
۲- تقویت کننده معده.
۳- کمک به افرادی که شکم درد یا سنگینی معده داشته و یا در هضم غذا مشکل دارند.
۴- مفید برای رفلکس.
۵- مفید برای رفع بوی بد مدفوع.
۶- رفع غلبه بلغم (

نکته: حتی افرادی که بیمار نبوده و نکات تغذیه ای را رعایت میکنند ممکن است به این دارو نیاز پیدا کنند (دارو و پیشگیری جامع است).

▫️نحوه استفاده
– قبل و بعد از غذا بمیزان یک قاشق چایخوری مصرف شود.

نکته: برای استفاده قبل از غذا مقداری نمک به آن اضافه شود.


 

نکات استفاده از هاضوم:

روش استفاده، قبل از غذا با نمک دریا یا بعد از غذا بدون نمک است. اگر شخصی قبل و بعد غذا از این ترکیب استفاد کند اشکالی دارد خصوصا در مواردی که ضعف شدید معده وجود دارد. مقدار مصرف هاضوم یک قاشق مربا خوری می باشد که اگر قرار باشد برای بچه های زیر ۵ سال استفاده شود طبیعی است باید کمتر باشد.

✅نکته بسیار مهم:
برگشتن شیر در ایام شیردهی کودکان ناشی از ضعف معده نیست و استفاده از این ترکیب توصیه نمی شود.

 

روش و شیوه نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله این بوده که وقتی می خواستند غذایی سنگین استفاده کنند ترکیبی را قبل از غذا استفاده می کردند که فرایند هضم آن را اصلاح کند و اینگونه می فرمودند : اگر از این ترکیب استفاده کنم باکی ندارم که چه چیزی می خورم. و می فرمودند : این ترکیب معده را تقویت می کند و بلغم را قطع می کند و پیش گیری از لقوه و انحراف صورت است.
با دقت در این روایت نکات بسیار زیادی دستگیر ما می شود .

 

– پیامبر (ص) خواستند که زنیان و آویشن و سیاه‌دانه برایش بیاورند، زمانی که غذای سنگین میل می‌کردند یا غذایی که مشکلی داشت از این دارو استفاده می‌کردند و به آن نمک اضافه می‌کردند و غذا را با آن شروع می‌کردند و می‌فرمودند دیگر اهمیت نمی‌دهم که چه می‌خورم و نیز می‌فرمودند این معده را تقویت می‌کند و بلغم را قطع می‌کند و این ایمنی از لقوه است

 

 

۱⃣از روایت فهمیده می شود که پیامبر (ص) وقتی از این ترکیب استفاده می نمودند بیمار نبودند و به صورت یک مطلب تغذیه ای آن را رعایت می نمودند. پس می شود اینگونه گفت که استفاده از این ترکیب مختص افراد بیمار نیست و به طور معمول استفاده از آن مشکلی ندارد.

۲⃣ استفاده این ترکیب خصوصا در مواقعی که غذا سنگین است بسیار مفید است. و باعث رفع عوارض ناشی از هضم نشدن یا بد هضم شدن غذا می شود.

۳⃣برای افرادی که ضعف معده دارند و یا دچار نفخ می شوند این مورد مورد خیلی خوبی است.

۴⃣ این ترکیب درمان خیلی خوبی برای بلغم است زیرا در روایات دیگر آمده که درمان بلغم سخت است و از هر راهی جلوی بلغم گرفته شود، از راه دیگری سرکشی می کند. اما در این روایت گفته شده که بلغم قطع می شود. البته ظاهرا استفاده مداوم از این هاضوم چنین خاصیتی دارد.

۵⃣این ترکیب باعث وابسته شدن به آن نمیشود بلکه چون معده تقویت می شود وابسته شدن به این ترکیب پیش نمی آید بلکه تمامی دارو ها و موارد تغذیه در اسلام اینگونه هستند.
تجربه استاد تبریزیان نشان میدهد که این ترکیب برای مواردی از جمله نفخ، رو دل، شکم درد، بوی بد مدفوع و رفلکس معده مفید است.

 

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen