چشمزخم – علل بیماری ها در اسلام
چشم زخم واقعیّت ها و خرافات ! | علم الامراض
حضرت امیر علیه السلام میفرمایند:
چشم زخم حقیقت دارد،
استفاده از نیروهای مرموز طبیعت حقیقت دارد،
سحر و جادو وجود دارد،
و فال نیک راست است،
اما رویداد بد را بدشگون دانستن، درست نیست!
/حکمت ۴۰۰/
توضیح اینکه :
این امکان وجود دارد که از بعضى از چشم ها اجزاء لطیفه اى جدا شود و در اشخاص یا موجوداتى تأثیر بگذارد.
این همان چیزى است که امروز از آن تعبیر به امواج مغناطیسى یا مانند آن مى شود و معتقدند که این امواج و انرژى ها در بعضى از موارد آثار عجیبى از خود به جا مى گذارد.
چشمزخم ؛ یکی از علل بیماری ها
آیا به اهمیت “چشم زخم” در زندگی و راههای مقابله با آن آگاهی دارید؟
برخی بیماریها معلول چشمزخم است و درمانهای معمول در مورد این سنخ بیماریها کارساز نیست یا کارایی پایین دارد.
درمانش دعا درمانی است
یکی از اسباب نا شناخته ی بیماری چشم زخم است،خیلی از بیماری ها مخصوصا بیماری هایی که درمان ندارد معلول چشم زخم است.
اثر چشم زخم سریع است و شخص یک دفعه بیمار می شود و مردم می فهمند که به خاطر چشم زخم شخص بیمار شده.
یکی از مشکلات چشم زخم بیماری های خونی است مثل سرطان خون،کم خونی و…
لاغری بیش از اندازه و ضعف به خاطر چشم زخم است.
امکان دارد مرگ های ناگهانی هم به خاطر چشم زخم باشد و بیماری های معلول چشم زخم معمولا سخت است.
انسان ممکن است خودش را نیز چشم بزند!
♦️روایاتی در اثبات چشم زخم♦️
در روایت آمده: «لو نبش لکم عن القبور لرأیتم ان اکثر مو تاکم بالعین»[۱]
یعنی «اگر قبرها باز شود خواهید دید که بیشتر مردهها به خاطر چشمزخم است.»
با توجه به این روایت اثر چشمزخم باقی خواهد ماند حتی در خاک.
امام صادق (ع) میفرمایند: «إن العین لتدخل الرجل القبر ، والجمل القدر.»[۲]
یعنی «چشمزخم حق است، مرد را وارد قبر میکند و شتر را وارد دیگ میکند.»
در روایت دیگر آمده: «إن العین حق تستنزل الحالق.»[۳]
یعنی «چشمزخم حق است و قله کوه را میکند.»
توصیهشده که شخص هرگاه چیزی ببیند نام خدا بر زبان بیاورد و ذکر و دعا بگوید مثل ماشاءالله گفتن تا چشم او اثر سوء بر دیگری نگذارد.
مشخصات و علائم:
– اثر چشم زخم سریع است و شخص یک دفعه بیمار می شود.
– یکی از مشکلات چشم زخم بیماری های خونی است مثل سرطان خون،کم خونی و…
– لاغری بیش از اندازه و ضعف.
– امکان دارد مرگ های ناگهانی هم به خاطر چشم زخم باشد.
پ.ن: بیماری های معلول چشم زخم معمولا سخت است.
درمان چشمزخم
۱- گفتن ما شاء الله لا قوه إلا بالله العلی العظیم، سه مرتبه
۲- بالابردن دو دست روبروی صورت و خواندن حمد، توحید، معوذتین و مسح پیشانی.
۳- فیروزه و اجسام آبی.
درمان چشمزخم
اذکار و افعال جفظ از چشم زخم
اولین درمان یک ذکر است،
امام صادق (ع) میفرمایند: «چشمزخم حق است، ایمن نیستی از چشم خودت بر خودت، و نه از خودت بر دیگری، اگر ترسیدی که کسی (یا خودت) را چشمزخم بزنی، بگو ما شاء الله لا قوه إلا بالله العلی العظیم، سه مرتبه.»[۴]
از این روایت مشخص می شود که انسان خودش را هم چشم می زند.
چشمزخم مراحلی دارد، اول الطفات (توجه) است، دوم نگاه کردن است و سوم حرف زدن. اگر الطفات و توجه به قلب سرایت کند به قلب و شخص آرزو کند که طرف مقابل مثلاً مالش یا سلامتیاش از بین برود، این میشود حسد، ولی اگر نگاهش را تیز کند میشود چشم و وقتی تأثیر میکند که حرف بزند.
درمان دوم: در روایتی آمده: : «وسأله رجل عن العین؟ فقال : حق ، فإذا أصابک ذلک فارفع کفیک حذاء وجهک واقرأ ( الحمد لله ) و ( قل هو الله أحد ) والمعوذتین ، وامسحهما على نواصیک فإنه نافع بإذن الله.»[۶]
یعنی «مردی درباره چشمزخم از امام رضا (ع) پرسید و ایشان فرمودند حق است و باور کن، اگر چشمزخمی به تو رسید دو دست خود را بالا ببر مقابل صورت خود و سوره حمد و توحید و معوذتین(فلق و ناس) را بخوان و روی پیشانی خود مسح کن، همانا نافع است به اذن خدای متعال.»
و همچنین معروف است که فیروزه و یا اجسام آبی رنگ باعث رفع چشمزخم میشود.
(حمد) و توحید و معوّذتین و آیه الکرسى
معمّر بن خلاد گوید: در خراسان متصّدى مخارج و کارهاى حضرت رضا علیه السلام بودم. حضرت دستور داد برایش عطرى تهیه کنم، وقتى تهیّه کردم شگفتى نمود و بآن نظر کرد و فرمود اى معمّر چشم زخم واقعیّت دارد، بر پارچه اى (حمد) و توحید و معوّذتین و آیه الکرسى را بنویس و آن را در جلد قاروره و شیشه عطر قرار ده.
امام صادق علیه السلام : چون یکى از شما با هیأت آراستهاى از خانه بیرون مىشود بهنگام خروج معوّذتین بخوانید که بفرمان حق آسیبى نبینید ان شاء اللَّه تعالى.
امام صادق علیه السلام: هر که چیزى از رفقایش او را شگفت آرد به او بارک الله گوید که چشم زخم واقعیت دارد.
ذکر ماشاالله…
امام صادق علیه السلام: چشم زخم واقعیّت دارد، از چشم دیگرى بر خود ایمن مباش و هم از چشم خود بر دیگرى و اگر از چشم زخم ترسیدى سه بار بگو:
ما شاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم
ذکر دیگر
زراره گوید: چهار بار در سوراخ راست بینى و سه بار در سوراخ چپ آن بدمد و گوید:ُ بِسْمِ اللَّهِ لَا بَأْسَ أَذْهِبِ الْبَأْسَ رَبَّ النَّاسِ وَ اشْفِ أَنْتَ الشَّافِی لَا یَکْشِفُ الْبَأْسَ إِلَّا أَنْت.
مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج۲
براى کسى که چشم زخم خورده
سوره حمد را بخواند و بنویسد:بِسْمِ اللَّهِ أُعِیذُ فُلَانَ بْنَ فُلَانَهَ بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ وَ ذَرَأَ وَ بَرَأَ وَ مِنْ عَیْنٍ نَاظِرَهٍ وَ أُذُنٍ سَامِعَهٍ وَ لِسَانٍ نَاطِقٍ إِنَّ رَبِّی عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ مِنْ شَرِّ الشَّیْطَانِ وَ عَمَلِ الشَّیْطَانِ وَ خَیْلِهِ وَ رَجِلِهِ وَ قالَ یا بَنِیَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ مُتَفَرِّقَهٍ.
اللَّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حَابِسٍ وَ حَجَرٍ یَابِسٍ وَ لَیْلٍ دَامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ یَابِسٍ رُدَّ عَیْنَ الْعَیْنِ عَلَیْهِ فِی کَیْدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مَالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِیر
بخور العین(ویژه چشم زخم)
در حدیث معتبر منقول است که حضرت امام رضا علیه السلام که شفاى چشم (زخم)در خواندن سوره
۱️⃣حمد
۲️⃣قل اعوذ به رب الناس
۳️⃣قل اعوذ به رب الفلق
۴️⃣آیه الکرسى
۵️⃣و دود کردن
☑️قسط
☑️مر
☑️کندر است.
حلیه المتقین علامه مجلسی
و قَالَ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَام:إِنَّمَا شِفَاءُ الْعَیْنِ قِرَاءَهُ الْحَمْدِ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ وَ آیَهِ الْکُرْسِیِّ وَ الْبَخُورُ بِالْقُسْطِ وَ الْمُرِّ وَ اللُّبَان.
الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج۶ ؛ ص۵۰۳
منابع:
[۱] طب الأئمه، ابن سابور الزیات، ص۱۲۱.
[۲] مکارم الاخلاق، رضی الدین أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۳۸۶.
[۳] بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۶۰، ص۶.
[۴] مکارم الاخلاق، رضی الدین أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۳۸۶.
[۵]مکارم الاخلاق، رضی الدین أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۴۱۳.
دراسه فی طب الرسول المصطفی، جلد۱و ۳، آیت الله تبریزیان
ثبت دیدگاه