حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

آیا واقعا نمک برای انسان ضرر دارد؟

شناسه : 2201 02 دسامبر 2015 - 19:13 642 بازدید
آیا  واقعا نمک برای انسان ضرر دارد؟
پ
پ

آیا  واقعا نمک برای انسان ضرر دارد؟

پیامبر (ص) می‌فرمایند: «علیک بالملح فانه شفاء من سبعین داء ادناها الجذام والبرص والجنون»[1] یعنی «بر شما باد خوردن نمک، زیرا درمان هفتاد بیماری است که کمترین آن جذام و برص و جنون است.»

اینکه امروزه تأکید می‌شود نمک خورده نشود از طرفی درست است زیرا نمک تصفیه‌شده خاصیتی ندارد بلکه ضرر هم دارد ولی در مورد نمک‌های طبیعی مانند نمک دریا  درست نیست زیرا این نمک مفید است و برای فشارخون ضرر ندارد، بسیاری از افراد که به من مراجعه می‌کنند دچار بیماری تیروئید هستند و معلوم است که این نمک تصفیه‌شده یددار نتوانسته مشکل کمبود ید را برطرف کند.
کسانی که می‌گویند نمک (نمک طبیعی و سالم) مصرف نکنید دقیقاً خلاف توصیه پیامبر (ص) را می‌گویند و این امر یا ناشی از جهل است و یا اینکه این اشخاص منافعی در بیمار بودن مردم دارند ازاین‌جهت که اگر مردم بیمار باشند همیشه دارو مصرف می‌کنند.
، مانند منع کردن حجامت برای سالیان طولانی در ایران.

فایده ی آغاز کردن غذا با نمک

یک دکتر از آلمان می‌گفت که ما به نتیجه رسیدیم که این توصیه پیامبر (ص) که می‌فرمایند غذا را با نمک آغاز کنید، چه فایده‌ای دارد، نمک به دلیل تندی مانند %

یک دکتر از آلمان می‌گفت که ما به نتیجه رسیدیم که این توصیه پیامبر (ص) که می‌فرمایند غذا را با نمک آغاز کنید، چه فایده‌ای دارد، نمک به دلیل تندی مانند هشدار عمل می‌کند و با تحریک ترشحات مانند …بزاق…، بدن را آماده پذیرش غذا می‌کند.

چند روایت در مورد نمک

پیامبر (ص) می‌فرمایند: «ثلاث لقمات بالملح قبل الطعام تصرف عن ابن آدم اثنین وسبعین نوعا من البلاء منه الجنون والجذام والبرص.»[2]

 «سه لقمه با نمک قبل از غذا هفتادودو نوع بلا را از بنی‌آدم برطرف می‌کند.»
 

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «عَلَیکُم بِالأَبیَضَینِ الخُبزِ وَالرُّقَّهِ، یَعنِی المِلحَ . . . وإنَّ فِی الرُّقَهِ أمانا مِنَ الجُذامِ، والبَرَصِ، وَالجُنونِ.»[3]

 یعنی «بر شما باد این دو سفید، نان و نمک، زیرا در نمک ایمنی از جذام و پیسی و جنون است.»

مقدار استفاده از نمک

در مورد مقدار استفاده از نمک، در روایت‌هایی آمده سه لقمه البته اگر نمک طبیعی باشد و به عقیده بنده حتی خوردن نان و نمک هم جایز است مانند خوراک حضرت امیرالمؤمنین (ع)

بهترین نمک

 بهترین نمک، نمک دریا است و در درجه دوم سنگ نمک یا نمک معدنی ولی نمک تصفیه‌شده(ید دار شیمیایی) مضر است.  نمک طبیعی ازنظر ظاهر دارای دانه‌های ریزودرشت و زبر است و کمی چسبندگی دارند و رنگ آن‌هم کدر دارد.

منابع:

[۱]عیون أخبار الرضا (ع)، الشیخ الصدوق، ج۱،ص۴۶.

[۲]طب النبی، ابو العباس جعفر بن محمد المستغفری، ص۲۲.

[۳]دانشنامه احادیث پزشکی، محمد محمدی ری شهری، ج۱

 

 

نوشته های مشابه

خیانت  به نمک
8 سال قبل

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen