حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

موضوع طب اسلامی و شبهات پیرامون + دانلود کلیپ

شناسه : 1610 16 مارس 2015 - 21:23 377 بازدید
موضوع طب اسلامی و شبهات پیرامون + دانلود کلیپ
پ
پ

موضوع طب اسلامی و شبهات پیرامون + دانلود کلیپ

استاد حسین خیراندیش: اساسا پیرامون اینکه آیا طب اسلامی داریم یا نه در میان مسلمانها, کارشناسان دینی بحث وجود دارد و بخش عمده شان می گویند که اسلام طب ندارد .
دکتر رضا منتظر: بعضی ها می گویند مگه ما مهندسی اسلامی یا شیمی  اسلامی داشتیم که شما از طب اسلامی صحبت می کنید, چرا از خودتون واژه خلق می کنید.

پس ما باید اینها را اثبات کنیم و یا ,می گویند آیا ما در طول تاریخ دانشگاه طب اسلامی داشتیم که شما از این واژه استفاده می کنید و یا آیا جایی بوده در طول تاریخ که طب اسلامی تدریس شود یا چه مدارک و منابعی برای صحت این مطلب دارید? اینها بحث هایی است که خواص در موردش مشکل دارند و برایشان جا نیفتاده و باید این را برایشان جا بیندازیم.
استاد محمد علی باقری: اگر شما طب اسلامی را قبول ندارید از ما بخواهید انجام بدیم تا ببینید و بعد قضاوت کنید, نه اینکه هنوز از راه نیومده میگید اسلام طب ندارد, پس خدا در قرآن که میفرمایند دین اسلام کامله (دین یعنی آیین و روش زندگی کامل) , اگر کامله پس چطور طب اسلامی وجود ندارد, مگر طب یک موضوع اساسی و ریشه ای نیست پس چرا قبول نداریم!!!!
در طول تاریخ آمده اند به شیعه فشار آورده اند و نگذاشته اند مبانی علمیشان را تبیین کنند و الان خوشبختانه اون اتفاق عظیم افتاده و در ایران انقلاب شده و فرصتی پیش آمده آیا باید در این فرصت اشخاص خودی مملکت مثل پزشک من یا وزارت بهداشت من, باید جلوی من را بگیرند یا اینکه بگویند بیا ببینیم این اسلامی که می گویی شاید راست باشد.
ما برای یک احتمال بچه مان را ۸ سال به دانشگاه می‌فرستیم و هزینه و زمان و عمرمان را می گذاریم تا فوق دکتری بگیرد, حتی احتمال دارد به شغل هم نرسد حالا چطور برای قرآن که حقی مبین و آشکار است حاضر نیستیم سرمایه بذاریم. توی این دولت با این همه عظمت, با این همه سرمایه, یک بیمارستان ۲۰ تخته اجازه نمی دهند به این کار اختصاص بگیرد. تا آزمایش و تجربه شود و به ادعا برسد و بعد خوب و بد بودنش مشخص شود.
یک اصلی که هم طبیب و هم بیمار باید بداند این است که طب ریشه اش وحی است و طب اسلامی ریشه در وحی دارد.اساسا طب جز علومی است که بشر از طریق وحی به دست آورده است.
استاد خیراندیش: طب ریشه آسمانی دارد و با استناد به تاریخ علمی و تاریخ عقلی ریشه ی اسلامی دارد وقتی می گوییم طب اسلامی منظور مجموع اطلاعات قبلی پیامبران الهی است نه فقط پیامبر اسلام.
چون براساس نثر صریح قرآن همه ی پیامبران را مسلمان می دانیم , کان ابراهیم  حنیفا مسلما, و از این دست روایات, اما چرا ما می توانیم ادعا کنیم که طب اسلامی داریم چون ما فکر می کنیم که در طول تاریخ, به دلایل گوناگون اطلاعات آسمانی دگرگون یا تحریف شده و واژگونه شده اما اطلاعات ناب آسمانیمان را, مانند اطلاعات حضرت داوود(ع), اطلاعات حضرت سلیمان (ع) و حضرت مسیح (ع) و حضرت سلیمان (ع) را از زبان پیامبر و امام صادق و موسی بن جعفر (ع) را می توانیم بشنویم. چون ما در مدت حدود ۲۰۰ سال است که ارتباطمان با آسمان از طریق ایمه و پیامبران است یعنی ۲۰۰ سال است که ما ارتباط آسمانی داریم.

حجت الاسلام قاسمی ( محقق طب اسلامی): دلایل طب را  حضرت آدم, حضرت سلیمان, حضرت خضر جز به جز گفته اند. که این بزرگواران چه زمانی ,کدامشان, چه کاری را انجام داده اند. خواص داروها را روایت داریم که چه داروهایی را خواصشان را کدام پیامبر گفته و اینها براساس تجربه به وجود نیامده که دلایلی داریم که مفصل است برای اثبات اینکه نمی توان به وسیله تجربه به خواص داروها رسید. چون ما میلیونها دارو در هزار جای مختلف و ما هم دارای جغرافیای متعدد, چطور می توان فهمید که این داروها خواصشان چیست?  و اتفاقا درست هم فهمید . الان دانشمندان می گویند خواص این چیز این است و بعدا می فهمند که اینجوری نبوده, ولی خواص,داروهایی که پیامبران گفته اند بعد از تحقیقات درست از آب در می آید و روایات متعدد اینها را تایید کرده است. و از نزد انبیای الهی آمده است. البته  انبیا بیکار ننشسته بودند و زندگی مردم را می چرخاندند , انبیا نقششون در زندگی مردم , از معماری مردم تا لباس و خوراک و همه‌ی اینها بوده و همه‌ی اینها را می خواستند برای رسیدن به خدای متعال, برای رسیدن به توحید, برای رسیدن به منبع ولایت. و همه‌ی مسایل را به مردم آموزش می دادند, اینکه وقتی در دعای ندبه می خوانیم که امام زمان احیا کننده شرایط و حدود و سنن است, پس سنن چیست, وقتی که شرایط و حدود وجود دارد این سنن چیست که امام زمان می آیند و آن را احیا می کنند. اینکه وقتی امام زمان می آیند مریضی ها برداشته می شود چیست بعد هم در روایت دیگری داریم که امام زمان هیچ چیزی جز آنچه که حضرت محمد(ص) آورده بودند, نمیاورد. امام زمان آنچه که در زمان حضرت محمد (ص)آورده شده بود را عملی می کنند و به منصه ی ظهور می گذارند و دین را اقامه می کند. امام زمان می خواهند بیایند و دین را اقامه کنندو همه ی مریضی ها درمان شود. چکار می توانند بکنند? آیا می خواهند بگویند بروید و نماز شب بخوانید ? خیر . قطعا می آیند و دستورات و سنن الهی را که ما اسمش را گذاشتیم مستحبات و یا سنت ها مثلا کتاب آداب و سنن حلیه المتقین را عملی می کنند.

دکتر رضا منتظر: فرض کنید بگویند که شٱن دین بالاتر از سلامت انسان است و برای هدایت آمده و به سلامت بدن کاری ندارد!!!! نخیر آقا!!! “اساس طب وحی است” وقتی این برای ما روشن شود دیگه از این صحبت ها نمی کنیم. می پرسند جایی که وحی اشاره نکرده باشه چی? بله تعالیم وحی به این صورت نیآمده که بگه مثلا شما اپاندیس را چگونه درمان کن و حدیثی نداریم ولی اصولش را که گفته , یک اصلش این است که جراحی و باز کردن شکم آخرین راه است نه اولین راه, سریع می برید, همین اصول را رعایت کنید ایمن باقی می مانید.

دکتر حسین خیراندیش: پیامبران در طول تاریخ مردم را طبابت می کردند. در جریان حرکت رشدآمیز بشر در هر مقطعی پیامبران با یک هنری, با یک قدرتی هنرنمایی می کردند که برتری و توانمندی خودشان را نسبت به سایر مدعیان درهمان مقطع نشان دهند در یک مقطع هنرنمایی طبی می کردند که در زمان حضرت مسیح(ع) بود و حضرت مسیح طبابت می کردند  این آیه قرآن است که برص درمان می کرد, برص چیست همان ویتیلیگو است, همین سفیدی هاست. الان اروپا می تواند برص درمان کند? خیر نمی تواند, و آنقدر این بیماری ویتیلیگو زیاد شده که دیگر به عنوان زیبایی آن را پذیرفته اند. این لکه های سفیدی هست که سفیدی میزند و کل پوست را می گیرد اون زمان هم وجود داشته است.

حجت الاسلام قاسمی: وقتی امام زمان ظهور کنند سریعا مریضی ها برطرف می شود و مشکلات حل می شود و گرفتاری ها حل می شود و آیا این شدنی است. نه امام زمان می آید  و هر چی پیامبر (ص) فرموده بود را باخود می آورد و مردم مریضی هایشان خوب می شود , پیامبر که نماز و دعا و حجآب رو گفته اینها که مریضی ها رو خوب نمی کنه, ما ۱۲۰۰۰ تا حدیث پزشکی داریم چند هزار تایش را می خواهید بهش خدشه وارد کنید, بکنید, اگر ۱۰۰۰ تا از این احادیث بماند برای نظام پزشکی کفایت می کند, مگر نظام پزشکی غرب چند صد تا گزینه ی کلیه داره که بر نظام پزشکی اش  حاکم است.
از روایت های  طب اسلامی می شود ۱۰۰۰تا قانون کلی درآورد.
نه ۱۰۰ تا می شود درآورد, میشه یک نظام مهندسی یا طبی را تدوین کرد و نوشت.
لذا اگر می گوییم که امام زمان می آیند و سنن و شرایط را احیا می کنند و همه مشکلات حل می شود طب اسلامی و طب پیامبر را احیا می کنند و همه مشکلات حل می شود. پس ما الان می توانیم درک کنیم که این اتفاق واقعا می تواند بیفتد.


تهیه متن: سپیده موسوی

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen