حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

درمان خونریزی و پانسمان زخم | درمان عمومی زخم مانند زخم بستر و ..
پ
پ

درمان خونریزی و پانسمان زخم  درمان عمومیزخم مانند زخم بستر و…

۱– قرار دادن عسل روی زخم (بهترین درمان که استریل کننده نیز میباشد)
۲- قرار دادن عسل و آسیاب شده سیاهدانه روی زخم. (در صورت زخم سخت و عمیق)
۳- خوردن گوشت گاو (همچنین شیر گاو)
۴- قرار دادن مخلوط یک واحد داروی #جامع_امام_رضا علیه السلام و ده واحد عسل روی زخم (بالاترین درمان بوده که زخم های دیابتی را نیز درمان میکند)
۵- قرار دادن خاکستر نی بر زخم.
۶- پانسمان کردن زخم به روش زیر:
–  ظاهر کوزه تازه ای را با مخلوط قیر تازه و پیه بز تازه آغشته کرده و  یک الی دو ساعت (مابین نماز ظهر و عصر) روی آتش ملایم و غیر مستقیم قرار داده، سپس پارچه کتان تمیز و تازه را به مخلوط قیر و پیه بز (دیواره کوزه) آغشته و روی زخم قرار داده شود.
در صورت عمیق بودن زخم، کتان را رشته رشته و پس از آغشته کردن به مخلوط فوق داخل زخم قرار داده شود.
۷- پر کردن زخم با مخلوط نمک و روغن زیتون.
۸- ریختن پودر کرده استخوان روی زخم یا مالیدن استخوان کهنه بر آن
۹- کِی یا داغ کردن به این صورت که روغن زیتون داغ را بر زخم میریزیند یا میله آهنی داغ را روی زخم میگذارند (این روش نهی شده و فقط بعنوان آخرین راه مورد استفاده قرار میگیرد.)
۱۰- خواندن دعا و رقیه: دست را بر موضع زخم بگذار و سه مرتبه بگو « بِسْمِ اللَّهِ أَرْقِیکَ بِسْمِ اللَّهِ الْأَکْبَرِ مِنَ الْحَدِّ وَ الْحَدِیدِ وَ الْحَجَرِ الْمَلْبُودِ وَ النَّابِ الْأَسْمَرِ وَ الْعِرْقِ فَلَا یَنْعَرُ وَ الْعَیْنِ فَلَا تَسْهَرُ»

نکته: افرادی باید مختص این کار باشند که مهارت این کار را داشته باشند و دقت‌های لازم را مانند استریل بودن وسایل و مسائل دیگر را رعایت کنند.
نکته۲: شستن زخم مشکلی ندارد ولی اگر پانسمان شده بود نباید پانسمان را باز کرد.

▫️از بین بردن اثر زخم
– ریختن پودر کرده استخوان روی زخم یا مالیدن استخوان کهنه بر آن

▫️توضیحات درمان خونریزی و پانسمان زخم:
-در روایتی از پیامبر(ص) آمده: «شیر گاو بخورید زیرا شفا است، و روغن آن دارو است، و گوشت گاو بیماری است، و سرد و خشک است، و خونریزی زخم را قطع می‌کند.» در این روایت خیلی مشخص نیست که منظور شیر اس ت یا گوشت است که باعث قطع خونریزی می‌شود البته به احتمال بیشتر گوشت باشد.
– در روایتی نقل شده که شخصی زخمی شد و پیامبر(ص) امر کردند طبیب بیاوند که زخم را پانسمان کند. معلوم می‌شود افرادی بودند که مختص این کار بودند همان طور که امروز دکتر خود این کارها را انجام نمی‌دهد و به پرستار می‌سپارد.
– در روایت آمده: «سهل بن سعد سؤال کرد زخم پیامبر(ص) چگونه درمان شد، پاسخ دادند: صورتشان زخمی شد و دندان‌شان شکست و کلاه‌خود شان تکه‌تکه شد و حضرت زهرا(س) خون را می‌شستند و حضرت علی(ع) آب می‌ریختند، وقتی حضرت زهرا(س) دیدند که خون قطع نمی‌شود، قطعه‌ای حصیر را برداشت و آن را سوزاندند و خاکستر آن را بر زخم چسباند و خونریزی قطع شد به وسیله خاکستر حصیر، حصیری که از نی درست شده».
– در زمان پیامبر(ص) اتفاق افتاده که زخم شخصی را داغ می‌کردند و پیامبر(ص) نیز حضور داشتند ولی بعداً پیامبر(ص) از این کار بسیار نهی کرده‌اند مخصوصاً اگر چهره انسان را خراب کند، پس می‌توان گفت که داغ کردن به عنوان آخرین راه، و زمانی مجاز است که چاره دیگری نیست.
– در روایت از امام باقر(ع) آمده: «قیر تازه بگیرید و هم اندازه آن پیه بز تازه، سپس پارچه‌ای نو بگیرید و یک کوزه نو بگیرید، و ظاهر این کوزه را با قیر بمالید، سپس آن را روی یک آجر (قطع گل) قرار دهید، و زیر آن آتشی ملایم بگذارید، ما بین زمان نماز ظهر تا نماز عصر، سپس یک پارچه کتان کهنه بگیرید و روی دست خود قرار دهید و قیر را روی آن بمالید، که این پارچه را با قیر روی زخم قرار دهید، و اگر زخم عمیق است کتان را رشته رشته کن و قیر را داخل زخم بریز و این رشته‌ها را داخل زخم قراربده.» البته در این روایت اشاره به قیر طبیعی دارد که خود به خود از زمین خارج می‌شود.
–  در روایت آمده: بعد از آن که زخم پیامبر(ص) جوش خورد و اثر زخم ماند، پیامبر(ص) استخوانی کهنه برداشتند و مرتب روی زخم را می‌مالیدند تا اثر زخم از بین برود.
– در روایتی دیگر آمده: «یکی از اصحاب پیغمبر(ص) زخمی شدند و پیغمبر(ص) اشاره کردند که استخوانی را آسیاب کنند پودر آن را روی زخم بپاشند» پس معلوم می‌شود که علاوه بر از بین بردن اثر زخم برای درمان زخم نیز می‌توان از این راه استفاده کرد.
– در روایتی از امام رضا(ع) درباره کسی که زخم و شکستگی دارد، آمده: « ولا ینزع الجبائر ولا یعبث بجراحته» یعنی «پانسمانش را باز نکند» در روایت دیگری آمده: شخصی جنب شد در حالی که زخمی بود و به او گفتند که غسل کند آن شخص غسل کرد و مرد، و پیامبر(ص) فرمودند: او را کشتند و خدا آن‌ها را بکشد، درمان جهل سؤال است.»

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “درمان خونریزی و پانسمان زخم | درمان عمومی زخم مانند زخم بستر و ..”
  1. خوب است ممنون ازتون

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen