حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

تل گیری چیست؟

شناسه : 4092 24 می 2017 - 21:42 2500 بازدید
تل گیری چیست؟
پ
پ

تل گیری چیست؟

تل چیست؟

در کودکان به دلیل کامل نشدن رشد مغزی و عمل بلع، ممکن است تکه هایی از غذا در حفره کوچک کناره گلو گیر کند و کودک دچار استفراغ های مکرر و اسهال و گاهی تب شود برای رفع مشکل باید تل گیری صورت گیرد.

“تل” به‌ معنی گِرده یا چیز دیگر مثل خرده غذا، دانه‌های حبوبات مثل عدس، ماش، گندم، شاهدانه و گاهی نخود و لوبیا یا خرده گوشت و سبزی و بعضاً جسم خارجی کوچک مثل خرده استخوان، کاغذ خرده یا باقی‌ماندهٔ غذائی است که خوب جویده نشده است، که معمولاً نوزادان از زمانی‌که شروع به غذا خوردن می‌کنند چون تجربهٔ جویدن و بلع کامل را ندارند و مخچه آنها کامل نشده و عمل بلع را کامل انجام نمی دهند، غذا در #سینوس هایشان می نشیند و پایین نمی رود که با تل گیری دفع و خارج می شود.

تل گیری یکی از روش های درمان متداول و کارا در طب قدیم و طب سنتی  است که چون کاری هنری و کارا، اثری آنی و بیمار را سریعاً از درد و ناراحتی خلاص می کرده است و در قدیم و بعضاً در حال حاضر و در بعضی نقاط این کشور پهناور متداول بوده و در هر قوم و شهری به نامی گفته می شود. بدیهی است به لحاظ کثرت بیشترین مخاطبانش و بیشترین شهرت در این محضر همان “تل”گیری می آید واِلا در شهرها و استان های دیگر نام هائی مثل دونه گیری… گرته معروف است.

متأسفانه طب کلاسیک هیچ درمانی جز دادن آنتی بیوتیک و قرص هائی از این دست برای این مشکل ندارد.
ولی با روش قدیمی تُل گیری که صدها بار تجربه شده است در مدیتی کوتاه ، طفل به آرامش رسیده و درمان خواهد شد.

علائم :
بچه دائماً با پشت دست خود بینی و دهان خود را می‌مالد. صدای طفل در بعضی از بیماران تغییر می‌کند. کم اشتها می‌شود. سختی، بدخُلقی و در ادامه تب، ضعف و درد در ناحیهٔ گلو از علائم بارز این معضل است.

روش تل گیری :
زمانی که طفل را نزد متخصص طب سنتی یا یک تُل گیر می‌برند او با معاینه و لمس توسط دو انگشت خود از روی حلق و سیب آدم (تیروئید) این عارضه را بدون هیچ‌گونه خطر یا صدمه‌ای با ریسک خطر بسیار پائین و با انگشتان خود و یا با دمیدن در بینی جسم خارجی را از محل مخصوص یا به بیرون می‌کشد و یا به پائین هدایت می‌کند. در نتیجه بدون هیچ‌گونه عارضه یا دارو و یا جراحی، بیمار را از شر این معضل خلاص می‌کند.

 

بندی یا
تُل گیری چیست؟
و چه عاملی باعث به وجود آمدنش می‌شود…
تُل به‌ معنی گِرده یا چیز دیگر مثل خرده غذا، دانه‌های حبوبات مثل عدس، ماش، گندم، شاهدانه و گاهی نخود و لوبیا یا خرده گوشت و سبزی و بعضاً جسم خارجی کوچک مثل خرده استخوان، کاغذ خرده یا باقی‌ماندهٔ غذائی است که خوب جویده نشده است، که معمولاً نوزادان از زمانی‌که شروع به غذا خوردن می‌کنند چون تجربهٔ جویدن و بلع کامل را ندارند و یا در سنی که تازه به چهار دست و پا رفتن افتاده‌اند به این معضل گرفتار می‌شوند زیرا هر چیزی را به دور از چشم مادر در دهان می‌گذارند که در نتیجه بیشترین مشتریان تُل گیر کودکان ۱ تا ۵ سال هستند.
ا. حالا چه اتفاقی می‌افتد که کودکی دچار تُل و تُل زدگی می‌شود. انسان تا وقتی کودک است در بغل نای حفره‌ایست کیسه‌ای شکل که در بعضی از کودکان این کیسه حفره‌اش بزرگ‌تر است . بیشترین علت این بیماری از خوردن زیاد سردیجات وثقل معده میباشد
در کودک به علتی که شرح داده شد یک خرده غذا و یا یک یا دو عدس نیمه یا درسته در آن حفره گیر می‌کند و هر چه دیرتر آن اجسام خارج شوند هم به حجم آنها اضافه می‌شود و بدین ترتیب مشکلات کودک بیشتر می‌شود چون امکان دارد آن خرده غذاها در آن‌جا عفونی شده و این عفونت به معده، روده و در نهایت خود کودک را آلوده می‌کند و اکثر اعضاء بدنش را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و طفل دچار تب، بی‌اشتهائی، بی‌خوابی و بی‌قراری می‌شود و اگر ادامه داشته باشد طفل دچار ضعف، بی‌حالی و کم‌وزنی می‌شود.
متأسفانه طب آلوپاتی هیچ درمانی جز دادن آنتی‌بیوتیک و قرص‌هائی از این دست برای این مشکل ندارد. لذا تا یک کار فیزیکی بی‌خطر و بی‌ضرر مثل همان تُل گیری روی طفل انجام نگیرد تمام درمان‌ها بی‌فایده و یا حداقل طولانی مدت خواهد بود ولی با روش قدیمی تُل گیری که صدها بار برای خود حقیر تجربه شده است در مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه طفل به آرامش رسیده و درمان خواهد شد.
عوارض و علائم و نحوه تل گیری: بچه دائماً با پشت دست خود بینی و دهان خود را می‌مالد. صدای طفل در بعضی از بیماران تغییر می‌کند. کم اشتها می‌شود. سختی، بدخُلقی و در ادامه تب، ضعف و درد در ناحیهٔ گلو از علائم بارز این معضل است. زمانی که طفل را نزد تُل گیر می‌برند او با معاینه و لمس توسط دو انگشت خود از روی حلق و سیب آدم (تیروئید) این عارضه را بدون هیچ‌گونه خطر یا صدمه‌ای با ریسک خطر بسیار پائین و با انگشتان خود و یا با دمیدن در بینی جسم خارجی را از محل مخصوص یا به بیرون می‌کشد و یا به پائین هدایت می‌کند. در نتیجه بیمار بدون هیچ‌گونه عارضه یا دارو و یا جراحی بیمار را از شر این معضل خلاص می‌کند.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen