حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

تفاوت طب کل نگر با طب جزء نگر چیست؟

شناسه : 3504 20 سپتامبر 2016 - 14:55 824 بازدید
تفاوت طب کل نگر با طب جزء نگر چیست؟
پ
پ

بدن انسان یک کل به هم پیوسته – جزئی نگری خوب یا ید؟

بدن را در یک کلِ به هم پیوسته ببین

“انسان،عالم صغیر است و عالم،انسان کبیر  …

اگر روزی خدای ناکرده برای معالج بیماری پروستات به یک طبیب اسلامی یا  سنتی مراجعه کردید و او در معاینه از وضعیت معده شما و اخلاط گلو پرسید و در نهایت هم نسخه ای برای تقویت مغز و دفع اخلاط نوشت،تعجب نکنید.
یا اگر بخاطر سردرد به او مراجعه کردید و نسخه معده به شما داد و یا برای بی خوابی و ترک لب و سرفه خشک سراغش رفتید و او دستور داد تا نافتان را روغن مالی کنید،باز هم تعجب نکنید.
حتما میپرسید ک مغز و اخلاط گلو چه ربطی به پروستات دارد،یا ناف چه ربطی به ترک لب دارد و …! اما در طب ایرانی اسلامی همه اجزاء بدن به هم مرتبط هستند و ممکن است ضعف یک عضو در عضو دیگری آشکار گردد.
این نگاه بقدری در طب سنتی جدی است که برخی پزشکی مدرن را کلا پزشکی جزء نگر و طب سنتی یا بعبارتی مکاتب طبی قدیم(چینی،آیورودائی،هامیوپتی و …) را کل نگر میدانند.
مساله کل نگر بودن نیز همانند اعتقاد به طبیعت در شناخت و تشخیص بیماریها و نیز در درمان جایگاه ویژه ای دارد و خود را به وضوح نشان میدهد.
در طب سنتی علت بسیاری از بیماریهای مربوط به یک عضو را در یک عضو دیگر جستجو میکنند.امراض اشتراکی ،فصل مهمی را در طب سنتی به خود اختصاص داده است و در بررسی اکثر بیماریها از آن صحبتی به میان آورده میشود.
امراض شرکی،امراضی هستند که علت آنها،عضو بیمار نیست،بلکه به سبب مشارکت (در اینجا به مفهوم حضور)یک عضو دیگر است.کل نگری  بسیار مهم است،بعبارتی کل نگری برای طب ایرانی اسلامی مانند نخ برای تسبیح است.
مثلا اگر شما بی خوابی یا سردرد یا دردمفاصل داشته باشید،حتما اولین چیزی که از شما میپرسند مشکلات معده است،چون در بسیاری از موارد مذکور علت این بیماریها و ریشه آنها در معده میباشد و بالتبع با اصلاح معده بیماری هم بالکل زایل میگردد. ✍
همچنین علت بسیاری از ضعف چشمها هم مشکلات معده است.همینطور پوسیدگی دندان هم در بسیاری از حالاتش از مغز و معده ناشی میشود.البته طبیعی است که این نگاه برای ما که از اول با علوم تجربی جزءنگر خو گرفته ایم،بسختی فهم میشود
ادامه دارد …

امراض شرکی،امراضی هستند که علت آنها،عضو بیمار نیست،بلکه به سبب مشارکت (در اینجا به مفهوم حضور)یک عضو دیگر است.کل نگری  بسیار مهم است،بعبارتی کل نگری برای طب ایرانی اسلامی مانند نخ برای تسبیح است.

 تخصص گرائی در طب ایرانی اسلامی جائی ندارد
اگر کل نگر بودن طب سنتی را بفهمیم،اذعان میکنیم که تخصصی شدن در طب سنتی یک انحراف است.
طبیبِ طبِ سنتی،اصلا نمیتواند بصورت تخصصی عمل کند،چرا که در اینصورت باید مثلا بیماریهای چشم را جدای از بیماریهای معده بداند،تازه در چشم هم مثلا تخصصی برای قرنیه و عدسیه داشته باشد تا به هرکدام از آنها جداگانه بپردازد.
یک پزشک مدرن خوب،اگر متخصص قرنیه باشد در مسایل مربوط به عدسیه اظهار نظر نخواهد کرد،اما طب سنتی چون به کلیت بدن نگاه میکند،نمیتواند مسایل آنها را مجزا از هم ببیند.
شما برای ریزش مو به یک طبیب مراجعه میکنید،ممکن است ریشه بیماری را در بخارات کبدی تشخیص دهد،بنابراین باید به درمان بخارات کبدی پرداخت،در نتیجه این طبیب باید از بیماری کبد،علائم آن و نحوه درمان هم آگاهی داشته باشد.
نباید تصور شود که تخصصی شدن فقط بخاطر پیشرفت علم است،طب سنتی صدسال دیگر هم پیشرفت کند تخصصی نخواهد شد،چرا که چنین نگاهی به بدن ندارد و در مقابل اگر علم غربی جزء نگر نبود،هیچوقت به این تخصص ها نمیرسید.
“انسان،عالم صغیر”و”عالم،انسان کبیر” است

 

زمان شناسی در طب اسلامی ایرانی
ناخن گرفتن درپنجشنبه مستحب است،حجامت در نیمه دوم ماه قمری باعث خارج شدن خون غلیظ میشود،مسافرت در چهارشنبه مکروه است،عقد در قمردرعقرب باعث شوربختی است و … .
لحاظ کردن زمان در انجام امور،همواره مدنظر نیاکان ما بوده است و بارها از دهان پیرمردها این توصیه ها را شنیده اید و احتمالا بعنوان خرافه با آن برخورد کرده اید.اما حقیقت آن است که نه تنها در دستورات حکما بلکه در روایات دینی،این توصیه ها فراوانند.کافیست سری به کتب سنن مانند کافی و مکارم الاخلاق بزنید تا چنین روایاتی را به وفور ببینید.
دیدگاه کل نگر  علاوه بر پیوستگی تمام اجزای بدن،به پیوستگی تمام اجزای جهان نیز معنقد است.مثل اینکه جهان،بدن بزرگی است که همه ما اعضای آن هستیم.
به همین خاطر است که در علوم سنتی،ارتباط و وضعیت اجرام آسمانی و پدیده های جوی نیز بر بدن تاثیر دارند.مثلا انجام دادن معالجاتی چون حجامت،فصد،حقنه،مسهل دادن و ساخت داروهای ترکیبی در زمان های خاصی به مراتب بهتر و در زمانهایی نابجا و بی اثر است.
مثلا در مورد حجامت برای زمان ایده آل آن باید حداقل پنج فاکتور زمانی را رعایت کرد.مثلا چهارشنبه و جمعه نباشد،اول و آخر ماه قمری نباشد،فصل سرما نباشد،کانون اول ماههای رومی نباشد،ساعات اول و آخر روز باشد،نیمه دوم ماه قمری باشد و … .
عدم رعایت این فاکتورها باعث کاهش اثر این اعمال میشود.در طب سنتی و در بحثهائی مثل مزاج،مکانها و رکن اول،از سته ضروریه(الاهویه)به تاثیرات آب و هوا،فصول و مناطق جغرافیایی بر انسان پرداخته شده است.
مثلا در تبیین شیوع زکام،درحالیکه الان میکروبها را عامل واگیری آن میدانند اما در گذشته تغییرات ناگهانی آب و هوا را عامل همه گیری سرماخوردگی میدانستند.
در کشاورزی هم بهترین اوقات زراعت را وقتی میدانستند که آفتاب در اواخر سنبله یا میزان باشد.زراعت در وقتی که باد شمال میوزد باعث میشود که محصول ،خوب ثمر ندهد.اگر در نیمه اول ماه تخم بکارند بهتر است و محصول بیشتری میدهد.یا وقت درخت نشاندن باید قمر در محاق باشد(کمیِ نورِ ماه) تا بار بیشتری آورد و بسیار بلند نشود.
در طب سنتی هم جمادات و نباتات و حیوانات را به یکی از سیارات هفتگانه نسبت میدادند و رفتار آن گیاه یا حیوان یا جماد را بر اساس وضعیت آن سیاره قابل تحلیل میدانستند(مخزن الادویه ص۱۶۱تا۱۹۹)
اگر سیاره  در وضعیت خوبی نباشد،ادویه منسوب به آن سیاره هم از کیفیتی مناسب برخوردار نخواهد بود.برای مثال گیاه رازیانه منسوب به سیاره مشتری است و در سالی که این سیاره وضعیت جوی نامناسبی دارد،رازیانه چندان ثمربخش نخواهد بود.
از طرفی هر یک از اعضای بدن نیز منسوب به یک سیاره است.مطمئنا از مطالعه این مباحث تعجب میکنید اما اینها برای حکمای قدیم و مردمان آنروز مفاهیمی کامل و صحیحی تلقی میشده است.البته هنوز هم هیچ دلیلی در رد اینها اقامه نشده است.
همینطور در بحث بحرانهای بیماری که فصل مجزایی را به خود اختصاص داده است اوقات ماه قمری در تعیین بحران موثر واقع میشود . در علوم سنتی،انسان را عالم صغیر و عالم را انسان کبیر میدانستند؛
بعبارتی انسان الگوئی کوچک شده از نظام هستی است و همانقدر که میان اجزای انسان پیوستگی است،میان اجزای عالم هم هست

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen