حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

آیا میدانید رژلب از چه موادی ساخته میشود؟

شناسه : 3679 07 نوامبر 2016 - 18:15 2040 بازدید
آیا میدانید رژلب از چه موادی ساخته میشود؟
پ
پ

‍ آیا میدانید رژلب از چه موادی ساخته میشود؟ /مواد سمی موجود در برخی رژلب‌ها

اگرچه مقدار هر یک از این مواد در ساخت رژهای لب متفاوت است، اما مواد اصلی تشکیل دهنده انواع رژلب به این شرح است:
موم: موم به دلیل حالت‌پذیری زیادی که دارد، به عنوان عنصری شکل‌دهنده در رژهای لب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیبی از سه موم را می‌توان در رژهای لب یافت: موم زنبور عسل، موم گیاه کندلیلا و موم کارنابا که از برگ‌های نخل برزیلی گرفته می‌شود و گران‌تر از بقیه موم‌ها است.

روغن: روغن کرچک، روغن نباتی، لانولین و روغن معدنی در تهیه رژهای لب استفاده می‌شوند. همچنین کره کاکائو نیز از اجزای تشکیل دهنده رژها است. موم و روغن از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده رژلب هستند و حدود ۶۰ درصد وزن آن را شامل می‌شوند.

مواد سمی موجود در برخی رژلب‌ها
سرب: عوارض سرب در صورت استفاده غیر مجاز این ماده سمی در ترکیب رژلب و خورده شدن آن شامل ناباروری، کم‌خونی، عقب ماندگی ذهنی و سرطان است.

قطران زغال سنگ: به عنوان رنگدانه برای رنگ‌آمیزی رژهای قرمز استفاده می‌شود. این مخلوط سمی درصورت بلع باعث تهوع، سردرد و سوزش پوست می‌شود.

رنگ‌های دریاچه‌ای: استفاده از رنگ‌های محلول در آب دریاچه‌ها (که در اثر واکنش‌های شیمیایی، گیاهان و سنگ‌های موجود در رودخانه‌ها به وجود می‌آیند، بسیار سمی و سرطان‌زا هستند که باعث تحریک پوست و ایجاد سرطان‌های پوستی می‌شوند.

خوشبوکننده‌ها: این نوع عطرها به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی، می‌توانند التهاب، خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها را باعث شوند. بر اساس آمار جمع‌آوری شده، صرف نظر از جذب پوستی مواد آرایشی، زنان در طول زندگی خود حدود ۲ کیلوگرم رژلب را می‌بلعند که خطر ابتلا به سرطان‌های ریه و سینه را در زنان به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.
اکنون که به مواد تشکیل دهنده رژلب‌ها پی بردید، موقع انتخاب آن بیشتر دقت کنید و رژلبی را برگزینید که تا حد امکان حاوی ترکیبات طبیعی باشد و مواد سمی در آن به کار نرفته باشد.

 

ماده خطرناک ۱: پارابن

روی برچسب رژلب را نگاه کنید و ‌دنبال هر عبارتی باشید که در آن واژه paraben وجود دارد، مثلا عبارت propylparaben، ethylparaben و. . . که نشان می‌دهد یکی از مواد هم‌خانواده این ماده مضر در رژ لب وجود دارد. این ماده شیمیایی می‌تواند فعالیت‌های غددی را کمی مختل کند یعنی به عبارت ساده‌تر می‌تواند وضعیت هورمون‌ها را در بدن شما به هم بزند. این ماده به‌طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می‌شود و درواقع یک ماده نگهدارنده است که از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند، این ماده همچنین در ریمل، کرم‌های صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و. . . . وجود دارد.

ایجاد‌کننده حساسیت‌های شدید
ماده خطرناک ۲: اکسی بنزون
اگر خواستید رژلب یا هر نوع کرم مخصوص لب بخرید که روی آن ادعا شده بود که از لب‌های شما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کند حتما روی برچسب آن را ببینید تا در آن اکسی بنزون (Oxybenzone) نباشد، این ماده می‌تواند باعث به وجودآمدن حساسیت یا اختلال هورمونی شود حتی می‌تواند به سلول‌ها نیز آسیب برساند.

به وجود آورنده اختلالات هورمونی
ماده خطرناک ۳: فتالات
واژه فتالات که به‌صورت Phthalates ممکن است روی برچسب رژ لب دیده شود ماده‌ای است که در آزمایشگاه مشخص شده و باعث به وجود آمدن اختلالات هورمونی می‌شود و با آزمایش روی حیوانات نیز مشاهده شد در جنین آنها نقص‌هایی را به وجود می‌آورد. معمولا دو قسم از این ماده در مواد آرایشی استفاده می‌شود؛ یکی بنزیل فتالات (BBP) و دیگری دی‌بوتیل فتالات (DBP).

سرطان‌زا
ماده خطرناک ۴: بوتیل هیدروکسی
ماده بوتیل هیدروکسی که روی برچسب ماده آرایشی شما به‌صورت (Butylated Hydroxyanisole) نوشته می‌شود به‌عنوان یک ماده نگهدارنده شناخته می‌شود اما چندی پیش موسسه ملی سم‌شناسی ایالات‌متحده اعلام کرد، می‌تواند منجر به سرطان شود اما متاسفانه در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ لب و خط‌چشم این ماده وجود دارد.

به وجود آورنده عوارض داخلی
ماده خطرناک ۵: فرمالدئید
فرمالدئید که در خیلی از این محصول‌ها مثل رژ لب، لاک ناخن و… یافت می‌شود، می‌تواند باعث التهاب و تحریک پوستی شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود. رنگ‌های شیمیایی متعددی که در محصول‌های مختلف به‌ویژه در محصول‌های زیبایی و آرایشی مصرف می‌شود، می‌تواند درصورت رعایت نکردن استانداردهای خاص، مشکل‌ساز باشد و علاوه بر عوارض پوستی، می‌تواند عوارض متعدد داخلی نیز داشته باشد.

به خوشبوها اعتماد نکنید
ماده خطرناک۶: مواد خوشبو‌کننده
روی برچسب مواد آرایشی خود را نگاه کنید تا در آن عبارت Fragrance وجود نداشته باشد. حتی گاهی در تولید عطر و ادکلن، باز مقدار زیادی ماده معطرکننده به محصول‌ اضافه‌ می‌شود که می‌توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند. هرگاه قصد خرید یک محصول آرایشی و بهداشتی داشتید دقت کنید که روی آن عبارت fragrance free نوشته شده باشد.

پوست‌های روشن استفاده نکنند
ماده خطرناک۷: وازلین
وازلین در بسیاری از محصولات مربوط به لب وجود دارد و بسیار شنید‌ه‌ایم که می‌تواند لب را از آفتاب‌سوختگی و ترک خوردن حفاظت کرده و آن را تغذیه کند. وازلین یک چربی معدنی تهیه‌شده از نفت است و معمولا چربی‌های معدنی در افرادی که پوست روشن دارند باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی می‌شود (مثلا موجب تشدید آفتاب‌سوختگی‌ها می‌شود) و در مکانیسم طبیعی مرطوب‌سازی‌ خود پوس
ت دخالت می‌کند و در آن اختلال بهوجود می‌آورد، درنتیجه پوست خشک و ترک‌خورده می‌شود. درواقع شما محصولی با این قصد می‌خرید که پوست‌تان را نرم، لطیف و زیبا کند ولی وازلین باعث به وجود آمدن حالت‌هایی عکس این خواسته می‌شود. شرکت‌های مختلف تولید‌کننده محصولات زیبایی از این ماده استفاده می‌کنند چون به‌شدت ارزان است.

کدام شامپوها سمی‌ هستند
ماده خطرناک۸: سورفاکتانت
از مواد رایجی که در بعضی محصول‌ها یافت می‌شود، می‌توان به ماده‌ای اشاره کرد که به‌ویژه در محصولات حاوی سورفاکتانت یافت می‌شود و از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته می‌شود علاوه بر خشکی، التهاب پوست و مخاط‌ها، درصورت مصرف زیاد آثار سرطان‌زایی نیز دارد. ایزوپروپیل الکل و الکل‌های مشابه که به وفور در این محصولات یافت می‌شود، می‌تواند باعث خشکی، التهاب و درماتیت آلرژیک و چروک سریع‌تر پوست شود. سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لوریل سولفات که در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود در دسته سورفاکتانت‌های آنیونی قرار می‌گیرند و در اکثر مواد شوینده و کف‌کننده استفاده می‌شوند، سورفاکتانت‌های کاتیونی نیز که بار الکتریکی مثبت دارند، در محصول‌هایی ازقـبـیل نـرم‌کـنـنـده‌ها و صاف‌کننده‌های مو و لباس به‌عنوان ضدالکتریسته ساکن وجود دارند. مصرف این مواد علاوه بر آثار التهابی و آلرژیک بر پوست و چشم، درصورت جذب سیستمیک یا خورده شدن به‌طور اشتباهی می‌تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

 

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen