حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 28 تعداد دیدگاهها : 951×

چهل نکته کلی و کلیدی درباره داروها و درمانهای جزئی  از حکیم باقری
پ
پ

چهل نکته کلی و کلیدی درباره داروها و درمانهای جزئی  از حکیم باقری

این نکات نظرات طبی جناب حکیم محمد علی باقری از نظریه پردازان و محققان موفق و قوی عرصه طب اسلامی است و البته در مواردی با نظرات آیت الله تبریزیان متفاوت است – از نظر حقیر ،در برداشت های مختلف مربوط به روایات و طب اسلامی ،نظرات استاد تبریزیان که تخصص بالاتری دارند ارجحیت دارد.

به نکته های کلی وکلیدی زیر توجه داشته باشید:

۱- غذای شما دوای شماست در طب اسلامی دارو چیزی متفاوت با غذا نیست اکثر داروهای ما جنبه غذایی دارد.درحقیقت برخی از این داروها همان چیزهایی هستند که نسلهای گذشته در تغذیه روزانه ی خود  از آنها استفاده می کرده اند ولی متاسفانه در فضای جهل و بی خبری ما این ها ازلیست غذاهای ما حذف شده و چیزهای صنعتی ،کارخانه ای و شیمیایی مضر و خطرناکترین جایگزین  ان شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید:«دوا باید غذا باشد.غذا باید دوا باشد.»این شاه کلید طب اسلامی  ماست یعنی ما باید از راه غذا و تغذیه ی صحیح کاری کنیم که اصلا مریض نشویم و اگر در مواردی هم به جهت بی مبالاتی یا علل ناشناخته مریض شدیم باید دوایی تدارک ببینیم که جنبه غذایی داشته باشد.حال شما به دنیای معاصر بنگرید و قضاوت کنید و خود بگویید که وضعیت  تغذیه  و درمان ما چگونه بوده است.! ما در طبابت حتی الامکان سراغ داروهایی می رویم که در گذشته جنبه غذایی داشته و امروزه از تغذیه ی ما حذف شده اند.

۲-.تقویت فوق العاده سیستم ایمنی با طب اسلامی اگر طب اسلامی را کاملا مراعات کنیم بدنمان آنقدر مقاوم می شودکه حتی می توانیم با جذامی ها ومبتلایان به وبا غذا بخوریم چنانچه معصومین(علیهم السلام)چنین می کردندو بیماری نیز بدانان منتقل نمی گردید. مطلب مرتبط: واکسیناسیون اسلامی

۳-حجامت مقدم بر زالو است:  طب اسلامی  که ما به بدان معتقدیم  حجامت،مقدم بر زالو انداختن  است. ما روایات فراوانی داریم که حجامت را توصیه کرده اند. بنابراین زالو را درمواقع اضطراری که حجامت ،بسیار سخت است تجویز می کنیم مثل مواقعی که دمل چرکین و دردناکی روی پوست وجود دارد و بیمار تحمل  زخم  برای حجامت ندارد. برای از بین رفتن جای حجامت خون اطراف  ان را با پنبه پاک کرده  و سپس مخلوط عسل  و زردچوبه  طبیعی را روی زخم زده و می بندیم و برای ازبین رفتن  زخم جایی  که زالو انداخته ایم ابتدا محل  را با آب عسل  شسته و پس از ۱۰ دقیقه که با عسل ، ضدعفونی شد ان را با اب خالی  شسته  انگاه  روغن  بادام  تلخ  روی محل ریخته  و ماساژ می دهیم.

۴-عسل،مصلح بسیاری از چیزهاست.اکثر داروها را باعسل طبیعی شیرین کنید.عسل،خونساز و داروی  بسیاری  از بیمار هاست ولی اگرحرارت بدن،زیاد باشد،یا مبتلا به بیماری کلیه هستید و یا پلاکت خونتان بالاست نباید از عسل استفاده کنید.

۵-اصلاح خون و بدن :در هر بیماری  برای درمان اساسی  ابتدا  سراغ  پنج چیز عبارتند از :معده،روده،کلیه،کبد،خون؛اصلاح معده،روده،کلیه  و کبدباعث میشود خون آلود و کثیف تولید نشود بلکه خون سالم  تولید شود.اصلاح خون نیز باعث می شود خون آلوده قبلی که در بدن است اصلاح و جبران شود.

۶-دوره مصرف دارو: هر وقت بیماری بهبودی یافت حداقل پنج روز دیگر داروها را ادامه داده تا بیماری ریشه کن گردد.

۷- نقش صدقه در  درمان :هرچند نسخه که طبابت  می کنید مبلغی صدقه بدهید چرا  که  دارو و درمان  و شفا دست خداست بنابراین ارتباط خود رابا خدا تقویت کرده و اگرخودتان نزد طبیب رفته اید بازهم برای بهبودی خود،صدقه بدهید. مطلب مرتبط: صدقه و درمان

۸-برای خوردن دواهای بسیار تلخ چنین عمل میکند: یک مشت سبزی تر خون را کامل  جویده و بخورید،سپس بلافاصله  یک عطر گرم و خیلی خوب  مثل عطر عطر گل محمدی  یا عطررازقی یا عطر گل نرگس را با انگشت به دو سوراخ  بینی  خود زده  ان گاه  ان دوای  تلخ را بنوشید در این صورت  نه طعم  ان را می فهمید و نه بوی ان را.

۹-همه دواهای تجویزی ما ، طبیعی است بنابراین از نمک دریاچه،عسل طبیعی،ابغوره طبیعی،ابلیموی طبیعی و سرکه ی طبیعی استفاده کنید و اگر در نسخه  ای به طبیعی بودن اجزای  یک مخلوط  اشاره نکرده باشیم منظور همان نوع طبیعی ان است نه صنعتی  و شیمیایی و کارخانه ای ان.

۱۰-اول اصلاح معده – معده خانه بیماری هاست: همیشه در درمان -به ویژه در درمان بیماری های صعب العلاج -ابتدا از معده شروع کنید.وقتی معده، مشکل نداشت سراغ سایرعضوها بروید.وداروهای مربوط به بیماری های دستگاه گوارش معده را همیشه قبل ازغذا بخوریدواگریک ساعت قبل ازغذا باشد بهتر است.

۱۱-دواهای جوشاندنی رابه طورمتوسط ۱۵دقیقه جوشانده وسپس دریخچال یامکان سردوخشک نگهداری کنید.

۱۲-گل بنفشه،وگل پنیرک حساس ولطیف است بنابراین ان را درهیچ مخلوط جوشاندنی قرار ندهیدبلکه در دقایق اخر جوش ان را داخل مخلوط بریزید.وبرای خشک کردن انها نیز بایدزیرسایه قرار گیرد نه زیر نور افتاب وگرنه پوسیده وازبین می رود.

۱۳-خواص گل خطمی(سفیدیاصورتی)خیلی خواص درمانی فوق العاده دارد در حالی که ما از ان غافلیم.ان را تهیه ودر دسترس داشته باشید.

۱۴-گل بنفشه،عناب وکاسنی از داروهایی هستند که فرق انها باسایر داروها مثل برتری امام بر امت خود است.این داروها در درازمدت خیلی از بیماری ها را درمان میکنند.

۱۵-عسل را نمی جوشانیم مگر در موارد خاص که دلیل  خاص دارد مثل انجایی که به عنوان منضج  سودا،ان رابه کار می بریم

۱۶-در تمامی داروها نوع کوهی و وحشی ان بهتراست چون بذر،کاشت،ابیاری،داشت وبرداشت ان از مواد شیمیایی وسمی ویا ازحرام استفاده نشده است.

۱۷-ظرف نگهداری داروها: سعی کنید داروهای گیاهی،آبغوره،سرکه، و آبلیمو را در ظروف شیشه ای  نگهداری کرده  و حتی الامکان از استفاده کردن  از ظروف  پلاستیکی بپرهیزید.

۱۸-کمبود ترکیبات دارو:در  داروهای  ترکیبی و معجون ها  اگر یک یا چند ماده از موادتشکیل دهنده  ی انها یافت نشد دارو را به شکل ناقص تهیه و مصرف  کنید. البته  مدت درمان طولانی  تر خواهد شد.

۱۹- داروی ناشتا:مصرف داروهای حاد اگر ناشتا باشد بهترنتیجه می دهد.

۲۰-اولویت روش های آسان وکم هزینه:در طب اصول گرای اسلامی روشهایی برای درمان وشفا اتخاذ می شودکه آسان وکم هزینه بوده،فشار روحی وجسمی بر بیمار وارد نساخته وعوارض وتبعات جانی نیز نداشته باشد.

۲۱-اگر دارویی با عسل طبیعی مخلوط شود خراب نمی شود مگر اینکه اب داخلش باشد

۲۲-اسفند را همیشه اماده داشته باشید.برای این کار،۶بار ان را با اب سرد و یکبار با ابجوش  شسته و در سایه،خشک کنید.این دارو در دل درد های شدید ،جواب داده و خواص زیاد دیگری نیز داشته و بسیاری از بیماری ها را درمان میکند

۲۳-ما اجازه مصرف هر گیاهی را نداریم بنابراین باید گوش بفرمان یافته های طب اسلامی باشیم؛طبی که از منابع دینی سرچشمه میگیرد.اگربه دلخواه خود از هر گیاهی استفاده کنیم عوارض منفی انرا باید به جان بخریم مثلا همه ی انواع قارچ ها قابل استفاده نیستند و ما حق نداریم هر قارچی را که دیدیم میل کنیم چون مصرف بعضی از انواع قارچهای چتری  در دراز مدت تاثیر منفی دارد هرچند امروزه به عنوان خوراکی و غیر سمی معرفی میشوند.

۲۴-اندازه کمی و کیفی استفاده ازگیاهان مجازباهم متفاوت است .

۲۵-اب دریاچه ارومیه و اب دریای خزر را تهیه کرده و در منزل داشته باشید.بسیار مفید بوده وبرای درمان برخی از بیماریها  موثر است

۲۶-باور به خدا و رسول و ولی رکن اساسی درمان هاست.استفاده از داروهای طبیعی وقتی همراه با این باور ها باشد مؤثر خواهد بودو بنابراین هرچه باورهای دینی ما عمیق تر و عشق و محبت ما به خدا و اولیاء دین بیشتر باشد درمان،سریعتر و کامل تر خواهد بود.این نکته را در همه ی شیوه های درمانی در نظرداشته باشیم

۲۷-نوع غذا :از غذاهایی که در خانه  و با مر اعات اصول طب اسلامی در تغذیه تهیه میشود استفاده کنید و از خوردن غذا در ساندویچی ها و رستوران هابپرهیزید که ضررهای فراوانی دارد و کار درمان را نیز تا اندازه ی زیاد کنند و یا مختل کنند.

۲۸-نمک طبیعی،اگر به اندازه مصرف شود نافع  و مفید است و اصولا اگر بدن،نمک نخورد میگندد و فاسد میگردد. اینکه برخی از پزشکان مدرن به برخی از بیماران توصیه میکنند که اصلا لب به نمک نزنید اشتباه  است چون این کار باعث  توسعه ی عفونت در بدن است

۲۹-در درمان اغلب بیماری ها ا زعسل صدرصد طبیعی استفاده کنید.این عسل ضد عفونت و ضد میکروب بوده،خون را تصفیه،معده را تقویت و اغصاب را درمان می کند.

۳۰-یخچال را در درجه ی پایین قرار دهید چون سرمای زیاد خاصیت هرموجود زنده ای (از غذاها و داروها) را ازبین می برد.

۳۱-برخی اسانس ها  را تهیه کرده و در منزل داشته باشید.اسانس،مایع غلیظ رنگی است که روی عرقیات جمع و به صورت قطره های روغنی قابل مشاهده  است.اسانس بسیارگران قیمت بوده و به همین دلیل ممکن است چیزی با ان مخلوط کنند.بنابراین  ان را ازجاهای بسیار معتبرکنید.مثلا از هر۴۰۰۰کیلوگرم عرق نعناع یک کیلو اسانس نعناع به  میتوان به دست اورد.بوی اسانس نعناع به قدری تند است که هرچقدر در بطری محتوی  ان را محکم ببندیم باز هم بویش متصاعد گردیده و انسان  را گیج می کند.

۳۲-خیلی گیاهان سمی داریم که در درمان بیماری های خاص به کار برده می شوند.

۳۳-عسل سیاهدانه در درمان خیلی از بیماری ها فوق العاده مفید است. آن را تهیه کرده و در منزل  داشته باشید.

۳۴-سن بیمار که از ۴۰ به بالا رفت درمان ها مشکل  می شود و به راحتی پاسخ  نمی دهد.بنابراین  در درمان  این گروه  از بیماران گذشت زمان را جزء لازم  و لا ینفک درمان دانسته و خیلی عجله نکنید.

۳۵-هرشخص،شخصیت خود و ابتلائات درونی  خودش را  دارد و هر بیمار،شرایط خودش را داراست به همین دلیل با همه ی اگاهی های طبی که داریم باز هم نمیتوانیم کار درمان  را به سامان برسانیم.برای همین اول باید بسم الله بگوییم و صلوات بفرستیم و به خدا متوسل شویم چون  این خداست که درد را داده و هم درمان و شفا به دست اوست پس ما مضطر به خدا هستیم و نمی توانیم  مستقلا کاری انجام دهیم.

۳۶-نسخه ها د رمناطق مختلف،براساس تفاوت اب و هوائی،تفاوت گیاهان،ساختمانها و سنتهای محلی متفاوت خواهدبود.بنابراین در مراجعه به طبیب اسلامی از این نکته ها غفلت نورزیم.

۳۷-مطمئن باشیم اگر هنگام ابتلائات  به طب اصول  گرای اسلامی  مراجعه کنیم به لطف خدا پاسخ مثبت گرفته و برحجم باورها و ایمانمان افزوده خواهد شد چون خداوند حکیم فرمول غلبه  برهمه ی مشکلات  را داده است این ما  هستیم  که باید همت کنیم و سراغ  انها را رفته  و به انها عمل کنیم.

۳۸-اغلب  این بیماری های امروزی  را مدرنیته برای ما بوجود اورده است . ما درجریان  نفت خواری  که  امروزه رایج شده است تقریبا به بن بست می رسیم و هنوز هیچ داروی مؤثر گیاهی که بتواند  با این مواد پلاستیکی رسوب شده در بدن مخلوط شده و انها رادفع  کند نداریم.بنابراین بازهم ما مضطر به حضرت حجت هستیم  و بحث درباره ی امام زمان علیه السلام بحث اضطرار است نه فقط انتظار.

۳۹-در دعاهای وارده از معصومین که تفسیر علمی قران است میتوان برخی از بیماریها  و راه حل درمان انها را جستجو کرده از این گنجینه ی گرانبها و ارزشمند غافل نمانیم.

۴۰-همانگونه که قبلا گفته شد ما درطب اصول گرای اسلامی دنبال تسکین درد نیستیم تا بیمار دردخود را فراموش کند همانگونه که در موسیقی درمانی انجام می پذیردوبه درمان هم قانع نیستیم انگونه که اوج اقتدارطب مدرن شیمیایی وطب سنتی در همین خلاصه می شود بلکه به شفا می اندیشیم که تنها از عهده طب اسلامی برمی ایدمثلا در درمان سنگ کلیه با داروهای طبیعی وبدون دادن اشعه وعوارض منفی هم سنگ را می شکنیم،هم کاری می کنیم که دوباره سنگ نسازد و همزمان با ان،کبد،قلب،معده،چشم،حافظه،ایمان وهمه وجود بیمار را تقویت می کنیم.

۴

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ دایرکت اینستاگرام بپرسید
2:06 AM
حتما پیج را فالو کنید ضررنمیکنید!
seen