باز کردن گرفتگی ها – گرفتگی رگهای خونی، روده، مجاری ادرار و…
۱- بادروج یا ریحان کوهی
۲- حوک
۳- آویشن و نمک
۴- نی نیشکر
۵- انجیر
۶- بادمجان
۷- داروی شافیه بهمراه روغن تخم ترب
۸- روغن مالی موی بدن
۹- شیر شتر
– شیر شتر
در روایت آمده: «شیر شتران ماده درمان تمام بیماریها و معلولیتها در بدن است و بدن را پاکسازی میکند و چربی (رسوبکرده) را خارج میکند و آن را میشوید.» (طب الائمه/ص۱۰۲)
موادی که در رگها رسوب میکنند و باعث گرفتگی میشوند نوعاً از جنس چربی هستند و باز کردن آنها بسیار مشکل است و درنهایت مجبور میشوند که یک رگ از پا بگیرند و با رگ قلب جایگزین کنند. ولی شیر شتر این خاصیت را دارد که مانند صابون این چربی را برطرف میکند.
در روایت آمده: «ادرار شتر بهتر از شیر شتر است.» (اصول کافی/ج۶/ص۳۳۸) میتوان گفت همان خواص شیر شتر که برطرف کردن چربی است، در ادرار شتر بیشتر وجود دارد.
– ریحان کوهی از ریحان معمولی برگ ریزتری دارد و ظاهراً تخم ریحان کوهی همان تخم شربتی است، البته در بعضی کتب آمده که بادروج یعنی بادرنج و بادرنج همان بادرنجبویه است که در مشهد فراوان است.
– در روایت آمده: «کسی روی یک سفره با امام کاظم (ع) نشسته بود و امام فرمود بادروج بیاورید، دوست دارم اولین لقمهام بادروج باشد، زیرا این راه بستهشده را باز میکند و سبب اشتها به غذا میشود و التهاب چشم را برطرف میکند، اگر اولین لقمه بادروج باشد دیگر اهمیت نمیدهم که غذا چه باشد و دیگر ترسی از بیماری نخواهم داشت و …» (اصول کافی/ج۶/ص۳۶۴) بهاحتمالزیاد مراد از سدد در این روایت گرفتگی دستگاه گوارش است زیرا صحبت از غذا و اشتها شده است ولی چون در ادامه به التهاب چشم اشاره شد میتوان گفت که گرفتگی اختصاص به دستگاه گوارش ندارد.
– حوک: در مورد اینکه حوک چیست اختلاف است ولی با توجه به روایات بهاحتمالزیاد همان بادروج یا ریحان کوهی است، ریحان کوهی در کوه فراوان است و شبیه به خوشه گندم است، امام صادق (ع) میفرمایند: «حوک سبزی پیامبران (ع) است و هشت خاصیت دارد، غذا را هضم میکند (بهجایی میرساند که بدن تواند استفاده کند) و راه بستهشده را باز میکند و آروغ را خوشبو میکند و بدن (یا دهان) را خوشبو میکند و سبب اشتها به غذا میشود و بیماری را بیرون میکشد و ایمنی از جذام است و اگر (حوک) درون انسان قرار گیرد کل بیماریها را از بین میبرد.» (اصل کافی/ج۶/ص۳۶۴) متأسفانه امروزه بهجای استفاده از سبزیهای مفید مانند حوک از سبزیهایی استفاده میکنیم که مفید نیستند و یا مضر هستند مانند تره شاهی یا گشنیز. یک بیماری به نام روده مستقیم است که فرد مبتلا به آن نمیتواند غذا را جذب کند و مستقیم غذا را دفع میکند ازاینرو لاغر میشود، وقتی مجرای منتهی به کبد و طحال بسته شود مواد غذایی جذب نمیشود و همانگونه دفع میشود. در روایت تعبیر «یمرئ» آمده که به معنی رساندن غذا به مرحله جذب و استفاده است و با هضم تفاوت دارد. ازاینرو میتوان گفت مراد از باز کردن را بسته، باز کردن مجاری کبد و طحال است تا کار گوارش بهدرستی صورت گیرد و غذا جذب بدن شود. از طرفی در روایت آمده که وقتی حوک در بدن قرار گیرد کل بیماریها را از بین میبرد، پس میتوان گفت که باز کردن راه بسته اختصاص به مجاری دستگاه گوارش ندارد و میتواند شامل که مجاری حتی رگهای خونی هم باشد.
– آویشن و نمک:
در روایت آمده: «آویشن و نمک (وقتی جمع شوند) باد (درد یا التهاب) قلب را طرد میکنند و راه بستهشده را باز میکنند و خلط (بلغم) را میسوزاند و سبب ریزش (حرکت) آب میشود و …» (مکارم الاخلاق/ص۱۹۱) با توجه به روایت که صحبت از مشکلات قلب میکند، مراد از باز کردن راه بسته در این روایت باز کردن گرفتگی عروق قلب است،
– نی نیشکر
امام رضا (ع) میفرمایند: «قصب السکر یفتح السدود ولا داء فیه ولا غائله.»[1] یعنی «نی نیشکر راه بستهشده را باز میکند و هیچ آسیبی به بدن نمیزند.» نی نیشکر اگر تازه و سبز باشد قابلخوردن است و در بعضی کشورها متداول است که آبمیوهگیریها آن را به مردم عرضه میکنند.
– انجیر
امام علی (ع) میفرمایند: «خوردن انجیر راه بستهشده را باز میکند و برای التهاب کولون مفید است، پس در روز انجیر زیاد بخورید و در شب بخورید ولی (درشب) زیادهروی نکنید.» (طب الائمه/ص۱۳۷) در روایت تعبیر «تلین السدد» آمده، معلوم میشود که بسته شدن در اثر سفت شدن و ورم و مانند اینها است. با توجه به قراینی که در روایت آمده این درمان بیشتر مربوط به مجاری گوارشی است البته شاید بتوان عمومیت هم برداشت کرد. قولنج یعنی التهاب و ورم روده بزرگ که مانع از عبور مدفوع میشود. چون مصرف انجیر ایجاد حساسیت میکند و شاید سبب ایجاد ورم در بعضی اعضا بدن شود، نباید در شب زیاد مصرف شود (حداکثر سه تا شش عدد) ولی مصرف زیاد در روز مانعی ندارد.
– انجیر برای بواسیر مفید است، بخصوص بواسیر نر یا ساچمهای که دانههایی در انتهای روده هستند و مانع خروج مدفوع میشوند، کسی که مبتلا باشد باید منتظر شود تا این دانهها بیرون بیاید تا بتواند عمل تخلیه را انجام دهد، خوردن انجیر این دانهها را نرم و خروج مدفوع را نرم میکند. خوردن انجیر برای بواسیر ماده هم خوب است.
– بادمجان
امام صادق (ع) میفرمایند: زیاد بادنجان بخورید در فصل خرماپزان، زیرا درمان کل بیماریها است و طراوت صورت را زیاد میکند و رگهای خونی را نرم میکند و آب مرد را زیاد میکند.» (مکارم الاخلاق/ص۱۸۴)
– البته در بعضی مناطق خرما نیست و میتوان نزدیکترین محل که خرما دارد را در نظر گرفت. معمولاً فصل خرماپزان تیرماه و مردادماه است. در این روایت مراد این نیست که در دیگر فصول سال بادنجان مصرف نشود بلکه مراد این است که مصرف آن در این زمان خاص درمان کل بیماریها است. کسی که مبتلا به تصلب شرایین است دیواره رگهایش سخت میشود و ممکن است ترک بخورد یا پاره شود و اگر خونریزی مغزی باشد میتواند سبب سکته مغزی، فلج یا مرگ شود، با توجه به روایت، بادنجان رگها را نرم میکند و برای این بیماری مفید است. همچنین نرم شدن رگها خونرسانی به صورت را بهبود میبخشد و سبب شادابی پوست صورت میشود.
ثبت دیدگاه